2 צפייה בגלריה
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
מחחאת משפחות החטופים בתל אביב
משפחות החטופים מחוץ לקריה
(צילום: דנה קופל)
בתום כשלוש שעות, תמה לקראת חצות (שני) פגישת נציגי משפחות החטופים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וקבינט המלחמה. חלק מהמשפחות סיפרו בתסכול: "רצינו לשמוע על עסקה. חיכינו לתשובות לשאלות שלנו, אבל הם לא ענו".
ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר הפגישה כי "יחד עם קבינט המלחמה נפגשתי הערב עם משפחות החטופים שנמצאים תמיד בליבי ומנחים את פעולותיי. השבת חטופינו היא משימה קדושה ועליונה - ואני מחויב לה. אני אומר בשם כולנו: אנחנו מגויסים לזה. אני אחראי, יחד עם חבריי, על השבת החטופים. לא נרפה מהמשימה להשבתם וזאת האחריות שלי ושל קבינט המלחמה".
הכותרת
למה ישראל לא מנתקת את האינטרנט בעזה?
21:11
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי
"השבתם החטופים היא משימה קדושה ועליונה. אני מחויב לה"
(צילום: דנה קופל)
לדבריו, במהלך הפגישה הקשיב לכאב המשפחות. "דיברנו מלב אל לב, שיתפתי אותם ככל שיכולתי במאמצים המדיניים, המודיעיניים והמבצעיים שאנו מובילים מסביב לשעון. אמרתי למשפחות היקרות: חטופינו תמיד לנגד עיניי - מהרגע שאני קם בבוקר ועד שאני הולך לישון בשעות הלילה המאוחרות - כל הזמן". עוד הוסיף נתניהו: "לא נפסיק להילחם עד שנחזיר את חטופינו הביתה, נשמיד את חמאס ונבטיח שלא יהיה יותר איום מעזה".
דיצה אור, אמו של אבינתן, יצאה מהפגישה מעט לפני סיומה וסיפרה כי מאז שבנה נחטף "הוא נבלע בחשיכה. אין לנו עליו אף ידיעה, שום דבר". היא הסבירה כי העסקה המדווחת בימים האחרונים בכלי תקשורת בארץ ובעולם, ולפיה ישחררו אימהות וילדים, מסכנת את בנה: "מה שאמרתי בפנים זה שמי שיסכים עכשיו לעסקה חלקית, הוא רוצח את הבן שלי. הוא לא יראה אור יום. לא תהיה פעימה שנייה".
אמה של עמית בוסקילה, שגם נמנית בין החטופים בעזה, סיפרה: "לא חיכיתי לתום הפגישה. לצערי הרב לא סופקתי ולא שמעתי את מה שרציתי לשמוע. ככל הנראה יש הרבה סודות מדינה שהם לא מגלים ולא רוצים לגלות לנו וזה לגיטימי כדי לא לסכן את היקרים שלנו. אני אמא חטופה, עם הבת שלי, ואין כאן אמא שלא נחטפה עם הבת שלי".

נציגי משפחות החטופים אף ציינו כי ראש הממשלה נתניהו התחייב כי חברי הקואליציה יפסיקו לנקוט בצעדים, שלדברי המשפחות "מסכנות את יקיריהן".
עוד לפני הפגישה התחוללה אמש פארסה מחוץ לשערי הקריה. הפגישה נפתחה באיחור של שעה, מאחר שחלק מהמשפחות נותרו תחילה בחוץ כי לא נמצא מקום לכולן - מה שהוביל להתפתחות הפגנה במקום. נתניהו הבטיח שייפגש עם כל המשפחות, ומטה החטופים התבקש לקראת הפגישה להעביר שמות של החטופים שאינם חיילים, מאחר שצה"ל נמצא בקשר עם משפחות החיילים.
לקראת הפגישה העבירו במטה החטופים שמות של 107 בני אדם, אך בקריה התריעו שיש מקום ל-90 בני אדם בלבד. כך, נותרו משפחות לא מעטות בחוץ. כמעט שעה אחרי שהייתה אמורה להתחיל הפגישה, ואחרי שעמדו בגשם והתחננו להיכנס - אושרה הכניסה למשפחות שחיכו בחוץ.

הפגישה התקיימה על רקע הדיווחים שלפיהם הולכת ומתקרבת עסקה לשחרור חטופים. יחד עם זאת, בניגוד לדרישת המשפחות, המתווה המדווח לא כולל שחרור של כל החטופים - אלא של כמה עשרות. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשאל אמש אם עסקת חטופים קרובה - והשיב: "כן, אני מאמין שכן". הג'יהאד האיסלאמי, מצידו, הודיע כי מזכ"ל התנועה זיאד נחאלה ומנהיג חמאס איסמעיל הנייה דנו בשיחת טלפון בכל הקשור לעסקת החטופים.
נציגי המשפחות כבר פגשו חלק משרי קבינט המלחמה בשבת האחרונה, אחרי הצעדה מתל אביב לכיוון משרד ראש הממשלה בירושלים. הם היו אמורים לפגוש גם את שר הביטחון יואב גלנט, אך חלק מהמשפחות הביעו מורת רוח מכך שיתר חברי קבינט המלחמה - ראש הממשלה נתניהו והשר רון דרמר - לא נענו לבקשתן להיפגש, ולכן הבהיר נתניהו כי הקבינט המצומצם כולו ייפגש עם המשפחות, והפגישה עם גלנט בוטלה. גנץ ואיזנקוט הבהירו לנציגי המשפחות כי הם רואים בהחזרת החטופים עדיפות עליונה - עוד לפני מיטוט חמאס. גנץ אמר: "מיטוט חמאס ייקח זמן, לחטופים אין זמן".