מחשש לנקמה איראנית, בצה"ל עיבו מערכים בחיילי מילואים, באמ"ן הזהירו ש"לא בטוח שהרע מכל לפנינו" – ובצל הבהלה שנוצרה דובר צה"ל דניאל הגרי נאלץ להבהיר שאין שינוי בהנחיות לפיקוד העורף.
ההתרעה לגבי איראן היא התרעה כללית על כוונה לבצע פיגוע נקם, בעקבות חיסול בכירי משמרות המהפכה בדמשק השבוע. אבל אין עדיין פרטים על הפיגוע הזה, וגם לא על המועד שבו הוא עלול להתבצע. גם סוכנות הביון האמריקנית, ה-CIA, הזהירה מכך – אך לא סיפקה מידע מפורט. מה שיש לנו ממקורותינו לא פחות טוב, אבל גם לנו אין מידע מפורט.
3 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נאום ברכה ל נורוז
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נאום ברכה ל נורוז
רוצה לנקום ולהשפיל, אבל לא להצית מלחמה אזורית
(צילום: AFP / HO / KHAMENEI.IR)
עם זאת, ברור שסוף השבוע הנוכחי הוא מועד נפיץ שבו חלים גם "יום אל-קודס" (ירושלים) האיראני וגם יום השישי האחרון של חודש הרמדאן (עשרת הימים האחרונים של הרמדאן הם, באורח מסורתי, הזמן הרגיש והנפיץ ביותר בחודש הצום והתפילות).
לצד זאת, אפשר להעריך שהאיראנים עדיין לא ממש גיבשו מתווה לפעולה וכי הם בוחנים אופציות. אפשר גם להעריך במידה רבה של ודאות שהם מעוניינים בפעולה מוגבלת, שלא תחולל למלחמה אזורית – אך תכאיב מאוד לציבור בישראל ותשפיל את כוחות הביטחון.
העיקר, מנקודת ראותה של טהרן, הוא שיתאפשר למשטר האייתוללות להראות לציבור באיראן שהם "נקמו" את החיסולים המשפילים של בכירי משמרות המהפכה, חיסולים שהציגו את המנהיג העליון עלי חמינאי ואת המשמרות שכפופים לו ישירות כ"חלשים" וחסרי אונים.
3 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
הבכיר האיראני שחוסל, חסן מהדווי, ודגל איראן בזירת החיסול בדמשק
( צילום: רויטרס / Firas Makdesi)
האיראנים עלולים לנסות להרוג חיילים ומפקדים של צה"ל בחופשה, או בעת פעילות בשטח ישראל או באיו"ש – בפיגוע שיבוצע על ידי מקומיים ושאיראן תיקח עליו אחריות במרומז. משמרות המהפכה עושים מאמץ ניכר להכניס אמצעי לחימה תקניים ומתקדמים ליהודה ושומרון - כדי לבצע פיגועים בקנה במידה גדול, והם עשויים לנסות להשתמש בתשתית הזאת.
ישנה גם אפשרות שהם ינסו לבצע פשיטה של המיליציות השיעיות על יישוב בגולן הסמוך לקו הגבול. לכן צה"ל עצר את היציאות בסופ"ש הנוכחי.
מהכרת דפוסי הפעולה של האיראנים, אפשר להסיק שיש סבירות גבוהה שהם ייזמו ניסיון פיגוע נגד נציגות ישראלית בחו"ל, בעיקר במדינה ערבית כלשהי או נגד תיירים בפסח. ישנה גם אפשרות סבירה שהאיראנים ינסו לבצע פיגוע משולב – קינטי (פגיעה פיזית) וסייבר.
3 צפייה בגלריה
תרגיל חי"ר ושריון באש חיה
תרגיל חי"ר ושריון באש חיה
כוח צה"ל בגולן, ארכיון
(צילום: אפי שריר)
המסקנה: הציבור בישראל וישראלים בחו"ל צריכים כעת בעיקר לגלות עירנות וזהירות במה שנוגע לביטחון האישי, ופחות לחשוש ממתקפה רבתי על שטח מדינת ישראל.