3 צפייה בגלריה
פיצוצים בשמי חלב
פיצוצים בשמי חלב
"התקיפות התגברו בימים האחרונים". פיצוצים בשמי חלב ביום רביעי
העיתון א-שרק אל-אווסט שיוצא לאור בלונדון דיווח היום (שישי) כי רוסיה דרשה מהמיליציות הפרו-איראניות לסגת מעמדות צבאיות ממערב למחוז חמה בסוריה וכן מעמדות במרכז ובמערב סוריה. לפי הדיווח, שמיוחס למקורות במשטר הסורי, ההוראה נובעת מרצון להימנע מהמשך חשיפתן של המיליציות לתקיפות הישראליות באזורים אלה. בעיתון ציינו כי התקיפות הישראליות אף "התגברו בימים האחרונים".
3 צפייה בגלריה
חצאים תיעוד של נזקי התקיפה הישראלית בשדה התעופה בסוריה
חצאים תיעוד של נזקי התקיפה הישראלית בשדה התעופה בסוריה
הנזק בנמל התעופה הבינלאומי בחלב כתוצאה מהתקיפה שיוחסה לישראל
(צילום: AP )
העיתון ציין כי את הדרישה הרוסית העלו שלושה קצינים רוסים בפגישה עם עמיתיהם האיראנים בנמל התעופה הצבאי של חמה ביום רביעי האחרון. לדברי מקור במשטר הסורי, "קצינים רוסים הודיעו לצד האיראני על הצורך לפנות את המפקדות הצבאיות ליד האתר של גדוד 49, השייך לכוחות המשטר הסורי". מדובר באחד האתרים הצבאיים החשובים ביותר במערב חמה, מכיוון שהוא מכיל טילי S-200 ארוכי טווח וציוד צבאי אחר מתוצרת רוסיה.
"הקצינים הרוסים דרשו מהאיראנים גם לפנות אתר צבאי איראני שני באזור אל-חמידיה, דרומית למחוז טרטוס שבחוף הסורי", הוסיף אותו מקור. הוא הדגיש כי ההוראות לפינוי המקומות הצבאיים הועברו כדי שהמיליציות הפרו-איראניות יוכלו להימנע מתקיפות אוויריות ישראליות. בנוסף, לפי הדיווח, הרוסים מבקשים לשמור על יציבות במערב סוריה - ולמנוע מהישראלים "תירוצים" להמשיך בהפצצות באזור.

לפי העיתון, נאמני המשטר הסורי האשימו כי רוסיה היא "בעלת ברית חלשה", מכיוון שאינה יכולה למנוע את התקיפות הישראליות החוזרות ונשנות, שמפירות את ריבונותה של סוריה.
בשבועות האחרונים אירעו כמה תקיפות משמעותיות שיוחסו לישראל בסוריה, האחרונה שבהן ביום רביעי בערב - אז הותקפו נמלי התעופה הבינלאומיים בחלב ובדמשק, ומסלול הטיסה בחלב נפגע קשות. בנוסף, לפני שבועיים נפגע יעד איראני סמוך לנמל טרטוס שמשמש את הצי הרוסי, לצד מערכת הגנה אווירית ומכ"ם.
זמן קצר לאחר מכן שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב מסר כי הוא "מגנה בחריפות" את התקיפות הישראליות בסוריה, וקרא לירושלים להפסיק להפר את הריבונות הסורית. יומיים לאחר מכן טענה סוריה כי ישראל תקפה במערב המדינה, ולפי הדיווחים הושמד מחסן טילי קרקע-קרקע משמעותי באזור מסיאף שבמחוז חמה, שממנו הרוסים ביקשו מהמיליציות הפרו-איראניות להתפנות.
לפני אותה תקיפה במסיאף, רוסיה קיפלה מהאזור מערכת S-300 - ובכך יצרה הזדמנות לתקיפה ביעד שנחשב לאסטרטגי. באותה תקיפה נפגע לפי הדיווחים גם "מרכז למחקרים מדעיים", שבו שודרג הדיוק של טילים סוריים ואיראניים, ויוצרו טילים ורקטות מדויקים עבור צבא סוריה, חיזבאללה והמיליציות הפרו-איראניות.

סוריה מסרה אמש כי בתקיפה שהתרחשה ביום רביעי האחרון, נגרם נזק לא רק בנמל התעופה בחלב - אלא גם בנמל התעופה בדמשק. במכתב ששלח משרד החוץ הסורי למועצת הביטחון של האו"ם, הוא אישר כי בתקיפה נפגע מסלול ההמראות והנחיתות בחלב שיצא מכלל שימוש, ובמקביל הושמדו בו עזרי ניווט. לפי הפנייה הסורית, בנמל התעופה בדמשק נפגעו תשתיות, ובהן מכשיר עזר ניווט שנחשב חיוני לנחיתות. כמה שעות לאחר שחשפה את הפרטים, הודיעה סוריה כי נמל התעופה בחלב יחזור לפעילות מלאה היום.
במקביל לפנייה הסורית לאו"ם, שר החוץ הסורי פייסל אל-מקדאד אמר בעקבות התקיפות המיוחסת לישראל כי היא "משחקת באש". אל-מקדאד הוסיף כי "ישראל מציבה את המצב הביטחוני באזור בסכנת פיצוץ. סוריה לא תשקוט אל מול התקיפות הישראליות החוזרות והישראלים ישלמו את המחיר - במוקדם או במאוחר יותר".