הרפובליקנים אמנם הצליחו להחזיר לעצמם את השליטה בבית הנבחרים האמריקני, אבל העובדה שזכו ברוב דחוק ביותר מעמידה בסימן שאלה את יכולתם לשלב כוחות בניסיון לסכל ולשבש את מדיניותו של הנשיא הדמוקרטי ג'ו ביידן. בינתיים הם מתקוטטים בינם לבין עצמם, והיום (ג') יעמדו בפני מבחן ראשון: ההצבעה שבה ייבחר המנהיג החדש של בית הנבחרים, שיחליף את ננסי פלוסי הדמוקרטית. מי שאמור באופן טבעי להחליפה הוא מנהיג הסיעה הרפובליקנית בבית התחתון של הקונגרס, קווין מקרת'י, אבל שעות לפני ההצבעה הוא עדיין מנסה לשכנע מספר מחוקקים אולטרה-שמרנים שמתנגדים לבחירה בו, בין היתר כיוון שהם רואים בו נציג של הממסד – כזה שלא יוביל מדיניות תקיפה מספיק נגד הדמוקרטים.
7 צפייה בגלריה
קווין מקארת'י מנהיג רפובליקנים הרפובליקנים ב בית הנבחרים ארה"ב
קווין מקארת'י מנהיג רפובליקנים הרפובליקנים ב בית הנבחרים ארה"ב
קווין מקרת'י. קרב על תפקיד יו"ר בית הנבחרים
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
דגל ארה"ב בחצי התור
דגל ארה"ב בחצי התור
רוב דחוק בלבד לרפובליקנים בבית התחתון של הקונגרס. הקפיטול בוושינגטון
(צילום: רויטרס)
בחירות האמצע בנובמבר, נזכיר, היו מאכזבות למדי מבחינת הרפובליקנים: למרות התקווה לניצחון סוחף בבית הנבחרים הם גרפו רוב דחוק של 222 מושבים לעומת 213 המושבים שגרפו הדמוקרטים, ובסנאט לא רק שלא החזירו לעצמם את הרוב אלא שהם איבדו שם מושב אחד. יחד עם זאת, גם רוב קטן בבית התחתון של הקונגרס יכול לאפשר לרפובליקנים לסכל כל חקיקה שיקדם ביידן, לאיים בהשבתת הממשל כדי לחלץ ממנו פשרות שונות ואף לנהל חקירות נגד הממשל שלו ואנשיו – אבל לשם כך הם זקוקים לשיתוף פעולה בין הפלגים השונים בסיעה הרפובליקנית, שמורכבת הן ממחוקקים מתונים והן ממחוקקים אולטרה-שמרנים.
בשעות אחר הצהריים, לפי שעון ישראל, יתכנס הקונגרס החדש: בבית הנבחרים יישבעו כל 435 החברים ובסנאט יישבעו 35 סנאטורים חדשים. על פי הנוהל שמוסדר בחוקה האמריקנית, בית הנבחרים אינו יכול לפעול ללא יושב ראש, תפקיד בעל חשיבות רבה בפוליטיקה האמריקנית, ומי שמכהן בו מוצב במקום השני בסדר הירושה של הנשיאות (אחרי סגן הנשיא). לפיכך הדבר הראשון על סדר היום בבית הנבחרים יהיה ההצבעה על המחליף של פלוסי, וכדי להיבחר נדרש רוב מבין המשתתפים בהצבעה (218 אם כולם יהיו נוכחים).
מדובר לרוב בהליך סמלי לחלוטין, כיוון שהמועמד של המפלגה המנצחת לתפקיד היו"ר נבחר מראש בהצבעה פנימית בין חבריה, אבל בשל ההתנגדות של אותם מחוקקים אולטרה-שמרנים ייתכן מאוד שלא יימצא רוב כבר בסבב ההצבעה הראשון לתפקיד – לראשונה מאז 1923 ובפעם השנייה בלבד מאז מלחמת האזרחים האמריקנית. במקרה שכזה ייערך סבב הצעה נוסף, כנראה בהמשך היום. אם גם אז לא יימצא רוב, ייערכו עוד ועוד סבבי הצבעה עד שמועמד כלשהו ישיג רוב.
7 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי
ננסי פלוסי
איזה רפובליקני יחליף אותה? היו"ר היוצאת ננסי פלוסי
(צילום: gettyimages)
7 צפייה בגלריה
הרפובליקני מאט גייטס, שתקף את מקרת'י: "הוא לא מאמין בכלום"
הרפובליקני מאט גייטס, שתקף את מקרת'י: "הוא לא מאמין בכלום"
הרפובליקני מאט גייטס, שתקף את מקרת'י: "הוא לא מאמין בכלום"
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מודיע על ריצה לנשיאות ארה"ב ב-2024
דונלד טראמפ מודיע על ריצה לנשיאות ארה"ב ב-2024
טראמפ הצהיר על תמיכה, אבל זה לא עזר
(צילום: AP)
מקרת'י בן ה-57 נבחר לראשונה לבית הנבחרים ב-2007, מטעם אחד ממחוזות הבחירה של קליפורניה. כבר ב-2015 קיווה להיבחר ליו"ר בית הנבחרים, אבל גם אז נתקל בהתנגדות רפובליקנית ופרש מהמרוץ. להנהגת הרפובליקנים בבית נבחר שלוש שנים אחר כך, ב-2018, בעקבות פרישתו של פול ראיין. אחרי בחירות האמצע האחרונות זכה לתמיכתם של 188 מחוקקים שמרנים בהצבעה הפנימית על מועמד המפלגה לתפקיד היו"ר, אבל גם אז לא מעט מחוקקים אולטרה-שמרנים התנגדו למועמדותו. בגלל הרוב הדחוק של הרפובליקנים הוא לא יכול להרשות לעצמו יותר מארבעה "עריקים", ולפי שעה לפחות חמישה מהם מתכוונים להצביע נגדו.
אותם אולטרה-שמרנים סבורים כאמור שמקרת'י אינו שמרן מספיק, ורבים מהם זוכרים לו עדיין את הביקורת שהטיח נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ אחרי ההסתערות של תומכיו על הקונגרס ב-6 בינואר 2021. מקרת'י הצהיר אז שהאחריות למהומות הקפיטול נופלת על טראמפ, בשל ניסיונו להפוך את תוצאות הבחירות לנשיאות, אבל מאז הוא יישר מולו את ההדורים. טראמפ אף הצהיר על תמיכה במקרת'י במרוץ לתפקיד היו"ר, אבל גם ההצהרה הזו לא שכנעה את אותם אולטרה-שמרנים, אף שהם בעלי בריתו הקרובים ביותר של טראמפ בקונגרס.
"כל הרפובליקנים יודעים שקווין לא מאמין בשום דבר. אין לו אידאולוגיה", הצהיר השבוע אחד ממבקריו הבולטים במפלגה, חבר בית הנבחרים מטעם פלורידה מאט גייטס. "אני חושב שמקרת'י הוא לא יותר מאשר כלי שרת בידי הלוביסטים ובעלי האינטרסים המיוחדים", אמר בריאיון לעיתון השמרני "דיילי קולר". רפובליקני נוסף שהודיע כי יתנגד למקרת'י הוא בוב גוד מווירג'יניה, שבריאיון אתמול לרשת "פוקס ניוז" תקף: " הוא חלק מהבעיה. הוא לא הפתרון. אין שום דבר שמעיד על כך שהוא הולך לשנות את דפוס ההתנהלות שלו בהנהגה. הוא חלק מקרטל הביצה", אמר, תוך שהוא מתמש בכינוי הגנאי של טראמפ לממסד בוושינגטון.
7 צפייה בגלריה
מנהיג הרפובליקנים ב בית הנבחרים ב ארה"ב קווין מקרת'י מקארתי מקארת'י ארכיון
מנהיג הרפובליקנים ב בית הנבחרים ב ארה"ב קווין מקרת'י מקארתי מקארת'י ארכיון
מחזר אחרי קולות ומוכן לפשרות. מקרת'י במהלך נאומו של נשיא אוקראינה זלנסקי בקונגרס, בחודש שעבר
(צילום: AP )
7 צפייה בגלריה
מנהיג הרפובליקנים ב בית הנבחרים ב ארה"ב קווין מקרת'י מקארתי מקארת'י לצד סגנו סטיס סקליס דצמבר 2022
מנהיג הרפובליקנים ב בית הנבחרים ב ארה"ב קווין מקרת'י מקארתי מקארת'י לצד סגנו סטיס סקליס דצמבר 2022
מקרת'י לצד סגנו בהנהגת הרפובליקנים סטיס סקליס - שעשוי להחליפו אם לא יצליח להיבחר
(צילום: AP )
בחודשים האחרונים ניסה מקרת'י לחזר אחרי אותם מתנגדים וכדי לשכנעם להצביע לו אותת שהוא מוכן להתפשר בשלל סוגיות. בסוף השבוע האחרון הודיע אף כי ייענה באופן חלקי לדרישה שתחליש מאוד את כוחו שלו, ויאפשר את שינוי הכללים בבית הנבחרים באופן שבו כל חמישה מחוקקים יוכלו ליזום הצבעה על הדחתו. הפשרה הזו לא שכנעה את האולטרה-שמרנים, שדורשים לאפשר לכל מחוקק בודד ליזום הליך הדחה של היו"ר. מקרת'י נזהר עדיין שלא להיענות לכל דרישותיהם, כיוון שהוא זקוק גם לתמיכתם של הרפובליקנים המתונים. כמה מאותם מתונים איימו בעבר לשתף פעולה עם הדמוקרטים כדי לקדם מועמד רפובליקני משלהם, במקרה שבו מקרת'י לא ייבחר.
מקרת'י עצמו מביע ביטחון שיצליח בסופו של דבר להיבחר, גם אם לא בסיבוב ההצבעה הראשון. "אני חושב שיהיה לנו יום טוב מחר", אמר אמש לעיתונאים בקפיטול. העובדה שאין לו יריב בולט במרוץ כנראה תסייע לו: המועמד השמרני היחיד שרץ נגדו הוא הרפובליקני אנדי ביגס מאריזונה, שהפסיד לו כבר בהצבעה המוקדמת בנובמבר, ולא צפוי לזכות בתמיכה משמעותית. אם מקרת'י לא יצליח ברגע האחרון לשכנע את מתנגדיו ולא ינצח בסבבי ההצבעה הראשונים, בתקשורת האמריקנית מעלים את האפשרות שסגנו בהנהגת הסיעה, סטיב סקליס, יהפוך למועמד ריאלי. לפי שעה סקליס, שזכה למעמד של גיבור במפלגה הרפובליקנית אחרי ששרד אירוע ירי נגד מחוקקים ב-2017, מתעקש שהוא נאמן למקרת'י.
פרשנים בארה"ב מעריכים שאם הקרב על תפקיד היו"ר יהפוך למכוער וייגרר לכמה סבבי הצבעה, הוא עשוי להחליש עוד יותר את הסיעה הרפובליקנית המפולגת. "זה הרבה יותר מאשר אדם אחד", אמר דאג היי, שבעבר כיהן כיועץ בכיר להנהגה הרפובליקנית בבית הנבחרים. "השאלה כאן היא על יכולתם של הרפובליקנים למשול".