אף שהרפובליקנים קיוו לניצחון מרשים בהרבה במרוץ לבית הנבחרים האמריקני, הרוב שהשיגו שם היום (ה') יותיר חותם על שארית כהונתו של הנשיא ג'ו ביידן, ואם הם יבחרו בנתיב לעומתי במיוחד – גם על מורשתו. גם מבלי לשלוט בסנאט, שבו הצליחו הדמוקרטים בהישג מרשים לשמור על יתרונם, הרוב בבית הנבחרים יאפשר עקרונית למחנה השמרני לסכל כל חקיקה משמעותית שיבקש לקדם ממשל ביידן, ולנצל את ועדות הבית כדי לפתוח בחקירות נגד הנשיא ואנשיו.
6 צפייה בגלריה
ביידן בנאום בקונגרס
ביידן בנאום בקונגרס
יו"ר בית הנבחרים פלוסי וסגנית הנשיא קמלה האריס מוחאות כפיים לביידן בנאום מצב האומה. כבר אין שלטון יחיד בקונגרס
(צילום: GettyImages)
6 צפייה בגלריה
הקהל לפני הנאום של ביידן
הקהל לפני הנאום של ביידן
ביידן נואם בפני הקונגרס
(צילום: AFP)
בית הנבחרים, נזכיר, הוא הבית התחתון של הקונגרס האמריקני, ויש בו 435 חברים. כל מדינה מקבלת בו מספר מושבים הנגזר מגודל אוכלוסייתה (כך למשל לקליפורניה מוקצים 52 מושבים, ואילו לאלסקה – רק אחד), ובכל שנתיים עומדים כל החברים לבחירה מחדש. לבחירות ביום שלישי בשבוע שעבר הגיעו הדמוקרטים כשיש להם יתרון של 220 מושבים לעומת 212 לרפובליקנים (שלושת המושבים הנותרים אינם מאוישים כרגע), אך היום הבטיחו הרפובליקנים מהפך, ובבית הנבחרים הבא לפחות 218 מהמושבים יהיו שלהם.
עם זאת, בעוד הסקרים צפו לרפובליקנים במשך שבועות "גל אדום" אדיר שייתן להם רוב גדול בבית הנבחרים, אולי כזה שיגיע ל-30-25 מושבים יותר מלדמוקרטים, בפועל הישגיהם היו צנועים בהרבה, וההערכה העדכנית היא שיתרונם הסופי יעמוד על קולות בודדים בלבד (במרוצים על שבעה מושבים טרם התקבלה הכרעה, ובארבעה מתוכם המועמדים הדמוקרטים מובילים). פירוש הדבר הוא שלקווין מקרת'י, מי שצפוי להתמנות ליו"ר בית הנבחרים מטעם הרפובליקנים, יהיה מרחב טעות קטן למדי, וכי הוא יידרש למאמצים גדולים כדי להקפיד על משמעת סיעתית ולקדם את האג'נדה הרפובליקנית.
6 צפייה בגלריה
קווין מקארת'י מנהיג רפובליקנים הרפובליקנים ב בית הנבחרים ארה"ב
קווין מקארת'י מנהיג רפובליקנים הרפובליקנים ב בית הנבחרים ארה"ב
היו"ר הבא של בית הנבחרים יתקשה לאכוף משמעת סיעתית עם רוב דחוק. קווין מקרת'י
(צילום: AFP)
כך או כך, הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים צפוי לא רק לסכל כל חקיקה משמעותית של ממשל ביידן, אלא גם למנוע ממנו את אישורן של תוכניות חדשות הכרוכות בהוצאות כספיות גדולות, ולפתוח בשלל חקירות במסגרת הוועדות השונות של בית הנבחרים נגד התנהלות הממשל ובכיריו. כאשר מפלגה פוליטית זוכה ברוב בבית הנבחרים, מחוקקים מטעמה הופכים לראשי הוועדות בו – מהוועדה לביטחון פנים ועד לוועדת המשפט – והם קובעים את סדר יומן. גורמים רפובליקניים כבר הכריזו שכבעלי הרוב בבית הם מתכוונים לחקור חברים בקבינט של ביידן ולחקור את הקצאות הכספים שנעשו במסגרת המאבק של ממשלו בקורונה. יש ביניהם גם מי שרוצים לחקור את פעילותו מעבר לים של בנו של הנשיא האנטר ביידן, שנקשר בפרשות מפוקפקות, ואת החקירה שמנהל ה-FBI נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
לבית הנבחרים שמורה גם הזכות לפתוח בהליכי הדחה נגד הנשיא ובכירים אחרים, וחלק מהרפובליקנים כבר הודיעו כי בכוונתם לקדם הליך כזה נגד ביידן. פתיחה בהליך הדחה נגד הנשיא היא מהלך נדיר שננקט רק נגד ארבעה נשיאים בהיסטוריה האמריקנית, אבל נגד טראמפ עשו זאת הדמוקרטים פעמיים – הפעם הראשונה על רקע פרשת "רוסיה גייט" והשנייה בשל חלקו בפריצה של תומכיו לקונגרס בינואר 2021. כמו במקרה של טראמפ, גם אם בבית הנבחרים יושג רוב לקידום ההדחה נגד ביידן, במשפט שייפתח נגדו בסנאט הוא צפוי להיות מזוכה, ויש סיכוי אפסי שיושג שם הרוב הדרוש להדחת נשיא – שני שלישים מהסנאטורים. כך או כך, עצם קיומו של משפט הדחה יכתים את נשיאותו של ביידן, בכך שיצרף אותו לרשימה המצומצמת של נשיאים שעמדו למשפט, יחד עם טראמפ, ביל קלינטון, ריצ'רד ניקסון ואנדרו ג'ונסון.
נוסף על כך, בכירים רפובליקנים מאיימים זה שבועות שאם ישיגו רוב בבית הנבחרים ובסנאט הם יפתחו בהליך הדחה נגד השר לביטחון המולדת אלחנדרו מאיורקס, בשל האופן שבו הוא מטפל במשבר המהגרים בגבול הפרוץ בין ארה"ב למקסיקו. המוני מסתננים ממשיכים להיכנס דרך הגבול הזה למדינות הדָרום האמריקניות.
לפני הבחירות הבטיחו הרפובליקנים גם לקדם קיצוצים בתקציבים המופנים לסוגיות החשובות לממשל ביידן, כגון היוזמות שלו בענייני אקלים או הסיוע הצבאי בשווי מיליארדי דולרים שארה"ב מעבירה לאוקראינה כדי לסייע לה במלחמתה נגד רוסיה. סביר להניח שהם גם ישתמשו באיום לשתק חלקית את הממשל או יסרבו להעלות את תקרת החוב אם הדמוקרטים ינצלו את שליטתם בסנאט כדי לקדם את היוזמות שינסו לקדם שם הרפובליקנים.
צעד שלאיש אין ספק שהרפובליקנים ינקטו הוא פירוק ועדת החקירה של בית הנבחרים הבודקת את הפריצה של תומכי טראמפ לקונגרס. בחודשים האחרונים קיימה הוועדה יותר מעשרה שימועים פומביים שבהם הוצגו חומרים מטלטלים ועדויות שוברות לב מרגעי הדרמה בוושינגטון, והרפובליקנים טענו כי היא מנוצלת לצרכים פוליטיים. ממש בחודש שעבר הודיעה הוועדה על זימון טראמפ עצמו למתן עדות.

אין מהפך בסנאט, והדמוקרטים קיבלו אוויר לשנתיים

העובדה שהדמוקרטים שומרים על היתרון הקטן שלהם בסנאט תאפשר להם להמשיך למנות שופטים ולרסן את יכולתם של הרפובליקנים לפגוע בטווח הזמן המיידי במורשת ביידן. אם הם היו מאבדים את השליטה גם שם – התרחיש הגרוע ביותר עבורם – פירוש הדבר היה שקידום האג'נדה של ביידן ושל הדמוקרטים היה מוקפא לחלוטין בשנתיים הקרובות, ושהרפובליקנים היו מקדישים את הזמן הזה לביטול כמה שיותר מהיוזמות החקיקתיות שהצליח הממשל הדמוקרטי לאשר בשנתיים האחרונות.
6 צפייה בגלריה
מיץ' מקונל. הרפובליקנים לא יוכלו לסכל מינוי שופטים בסנאט
מיץ' מקונל. הרפובליקנים לא יוכלו לסכל מינוי שופטים בסנאט
מיץ' מקונל. הרפובליקנים לא יוכלו לסכל מינוי שופטים בסנאט
(צילום: AP)
אם היו מצליחים לגרד רוב בסנאט, הרפובליקנים היו צפויים לקדם קיצוצים בהשקעות בתחומי פנים ולבצע כמה קיצוצי מס בחוק המס שאושר ב-2017 ושצפוי לפקוע בסוף 2025. יש ביניהם מי שהעלו גם את האפשרות לערוך רפורמה בתוכנית הביטחון הסוציאלי הענקית לגמלאים ובתוכנית ביטוח הבריאות Medicare למבוגרים ולנכים.
כדי לסכל את המאמצים האלה ואת הניסיונות לבטל תוכניות קודמות התואמות את האג'נדה שלו היה ביידן יכול להשתמש בזכות הווטו השמורה לו כנשיא, דבר שכעת לא יצטרך לעשות כיוון שהדמוקרטים בסנאט יוכלו לסכל את הצעות החוק שיאושרו בבית הנבחרים. אחת מהצעות החוק שהדמוקרטים חוששים כי הרפובליקנים יקדמו היא ביטול מוחלט של הזכות להפלות ברחבי ארה"ב, אם כי גם בקרב הרפובליקנים יש חילוקי דעות רבים בסוגיה הזו, והעובדה שהם ייהנו מרוב דחוק בבית הנבחרים צפויה להקשות על תומכי המהלך להעביר חוק שכזה שם.
6 צפייה בגלריה
השבעת איימי קוני בארט בנוכחות טראמפ בבית הלבן
השבעת איימי קוני בארט בנוכחות טראמפ בבית הלבן
טראמפ עם השופטת קוני ברט, שאותה שלח לעליון רגע לפני שהפסיד בבחירות
(צילום: AFP)
לעובדה שהדמוקרטים ימשיכו לשלוט בסנאט יש כאמור חשיבות גדולה עבור ביידן: אם הרפובליקנים היו שולטים גם בסנאט, מנהיג הסיעה שלהם שם, הסנאטור מקנטקי מיץ' מקונל, היה פועל לסכל כל ניסיון של ביידן למנות שופט חדש לבית המשפט העליון, אם לביידן תיקרה הזדמנות שכזו. שופטי עליון חדשים מתמנים רק כששופט או שופטת בצוות המכהן הולכים לעולמם או פורשים, ולטראמפ נקרתה ההזדמנות למנות לא פחות משלושה כאלה בימי כהונתו, בכלל זה חודש וחצי לפני הבחירות ב-2020, צעד שקומם את הדמוקרטים. טראמפ מינה שלושה שופטים שמרנים וכך יצר מצב שבו בבית המשפט העליון יש רוב של 6 שופטים שמרנים מול 3 דמוקרטים, רוב שאִפשר בין השאר את ביטולו ההיסטורי של פסק דין רו נגד ווייד, פסק הדין שהתיר הפלות בכל רחבי ארה"ב. הרוב של השופטים השמרנים צפוי להישמר עוד שנים ארוכות, ולהשפיע עמוקות על מציאות החיים באמריקה.