3 צפייה בגלריה
 ניר שוורץ
 ניר שוורץ
החוקר ניר שוורץ
(צילום: יואב דודקביץ')
ברקע המגעים להסדר טיעון נמשך הבוקר (יום ב') הדיון בתיקיו של בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. היום צפוי להיות האחרון בעדותו של ניר שוורץ, ראש צוות החקירה בלהב 433 של עד המדינה בתיק 4000, ניר חפץ, ואחריו יעלה החוקר יניב פלג. סוגיית הסדר הטיעון שעל הפרק לא צפויה לעלות בדיון.
סנגורו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור, שאל את שוורץ על המסמך הרגולטורי שחפץ העיד קיבל משאול אלוביץ' בביתו ומסר לנתניהו ("מסמך הגריסה"): "מה חפץ אמר לכם לגבי המועד של התרחשות אותו עניין?". שוורץ: "מבחינת זיכרון של זמנים היה מאד קשה איתו. הוא לא זכר את הזמנים לא ידע לקבע את המועד של אותם אירועים. במיוחד את אירוע מסירת המסמך. אבל הוא ידע לומר שזה היה טרם הבחירות 2015". עו"ד בן צור: תסכים איתי שהוא מיקם בזיכרונו את המועד למחצית הראשונה של 2015, ככל המקדם ברבעון הראשון, סמוך למועד הבחירות? שוורץ: "כן. הוא הלך וחזר מבחינת המועדים ושינה את גרסתו כמה פעמים. אני זוכר שלא הצלחנו להבין ממנו. גרסת חפץ מעולם לא הייתה מוכוונת למועד מסוים".

בימי העדות הקודמים התבקש שוורץ להתייחס לטענותיו של חפץ על החקירה אגרסיבית ותנאי מעצר ירודים, שאחריהם חתם על הסכם המדינה. בין השאר אמר שוורץ כי "מעצר זה לא הילטון, לא היה עליו לחץ חריג ואף אחד לא איים עליו, הוא חש ככה מתוך מצוקה".
חפץ היה דוברו של נתניהו ונעצר בפברואר 2018 במסגרת הפרשה שזכתה בהמשך לכינוי "תיק 4000", ושבה מואשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. הפרקליטות טוענת כי נתניהו סיפק הטבות רגולטוריות לבעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ', בתמורה להיענות חריגה לדרישות לסיקור באתר וואלה בכל הנוגע לנתניהו ובני משפחתו. תחילה סירב חפץ לתת גרסה להאשמות כלפיו, אך בהמשך חתם על הסכם עם הפרקליטות שבמסגרתו הפך לעד מדינה מרכזי בתיק.
בדיון היום ביקש עו"ד בן צור להבהיר שכשחקירת המשטרה בדקה היענות חריגה שלה זכה נתניהו בוואלה, היא לא ערכה השוואה לכלי תקשורת אחרים.
בן צור: חפץ אמר בעדותו שהדרך הייתה לבדוק קשר עם כלי תקשורת אחרים, אבל בפועל זה לא נעשה. לא הצגתם לו שום כתבה מאתרים אחרים. שוורץ: "לא בדקנו בשלב הזה. יכול להיות שבהמשך. לא עשינו השוואות. לקחנו את העובדות וחקרנו לגביהן. יש דרישות מלמעלה, מגורם שלטוני, לגרום תקשורת והדרישות האלה נענו בחלקן".
בסיום דבריו סיכם שוורץ כי "האווירה בחדר החקירה לא הייתה אווירה של סאונה. מילאנו את תפקידנו להגיע לחקר האמת. לא עשינו השוואות, לא חקרנו את ערוץ 20. חקרנו את יחסי-בזק וואלה".

החוקר פלג: "חפץ קיבל מותרות בחדר החקירות"

לאחר מכן עלה להעיד חוקר המשטרה יניב פלג, שלדברי ניר חפץ היה אחראי להתבטאויות קשות כלפיו בחדר החקירות. לדבריו, הוא דווקא נהג בחפץ בהגינות ודאג לו.
אחרי שהוצג באולם קטע שבו הוא מתועד בשיחה מחויכת עם חפץ, אמר: "השיחות האלו היו חלק מאתנחתא, לא חלק מהחקירה. לפעמים צחקנו. זה היה אותנטי. חיבבתי אותו. היה נחקר למופת מבחינת ההתנהגות. לעיתים צחקנו על התשובות שלו. הוא אדם מאוד חכם שהבין מהר את ההיררכיה בחקירה. הוא הבין מי זה הכוח ומי המח. ידע למי לפנות.
"היו רגעים שהוא אמר שהוא לא בפוקוס, קצת עייף. ניסיתי לעזור לו ככל יכולתי. למשל, הכנתי קפה. התעקשתי שהעיתונאים לא יצלמו אותו. טיילנו בחניון התת-קרקעי בשביל שיתרענן. הוא אדם נורמטיבי".
3 צפייה בגלריה
5 במרץ 2018. ניר חפץ בזמן מעצרו
5 במרץ 2018. ניר חפץ בזמן מעצרו
5 במרץ 2018. ניר חפץ בזמן מעצרו
(צילום: AP)
על טענת חפץ שלפיה פלג איים עליו ב"פצצה שתזעזע את עולמו, אמר: "אחרי יומיים ניר לא סיפר גרסה בחקירה. באותו שלב לא הוצגו עדיין ראיות. היו לנו התכתבויות שלו, איכונים וראיות פליליות. הוא החליט לא לשתף פעולה. אמרתי לו שאם ימשיך ככה, בכל חקירה בלהב מגיע שלב הצגת הראיות. זו הפצצה שהתכוונתי. הכל יהיה מול העיניים ולא ניתן יהיה להתכחש לזה".
לשאלה למה התכוון ב"פגיעה בתא המשפחתי" של חפץ, ענה פלג: "השלכות חד משמעויות לאדם נורמטיבי בעל קריירה מצליחה כשהוא נעצר ועלול להישלח למאסר. יש סיכוי שבתא המשפחתי תוטל פצצה. בתו למדה עריכת דין, הנחתי שתהיה בעיה בלימודים. בנו היה לפני גיוס עם סיווג בטחוני גבוה. אמרתי שאולי זה ישפיע. התא יכל להינזק ממעשיו של חפץ.
"מעולם לא ביקשתי ממנו להחליף את עורך דינו. חפץ השווה כל הזמן את עורך דינו לרופא וחולה. לפעמים אמר: כמו שחולה מפקיר את גופו בידי חולה, כך הוא מפקיר את ידיו בידי עורך דינו. אמרתי לו שהוא יכול לדבר עם עוד רופא. הכוונה הייתה אליי. הרופא זה אני. חד משמעית לזה התכוונתי".
על תנאי החקירה של חפץ אמר: "התנהגותו הייתה למופת. הוא מעולם לא נאזק, בניגוד לעצורים. היה בינינו הסכם ג'נטלמני - כשהוא ביקש להתפנות, התפנה. כשביקש שתייה חמה – קיבל. כשביקש אוכל – קיבל. אלה מותרות בחדר החקירה. השתדלתי ככל שיכלתי להקל עליו. מעולם לא מנעתי ממנו אוכל. פעם אחת הוא אמר לי שהוא אכל יותר מידי ולא מרגיש טוב. כיניתי אותו 'חוצפן' כי הוא עקף סמכות ופנה לראש להב וכתב שאין אוכל. זה עצבן אותי. בכל זאת חקירה פלילית".
על טענת חפץ שלפיה לא זכה לראות רופא אחרי שהתלונן על פשפשים בתא המעצר: "בלהב לא היה רופא. הוא הגיע פעם בכמה ימים. חפץ היה מטופל. הרופא אמר לי שהוא מאוד כועס על מצבו הרפואי של ניר חפץ וידווח על כך".
פורסם לראשונה: 09:54, 17.01.22