דיון ראשון באו"ם על מעשי האונס המזוויעים של חמאס, רק חמישה חודשים אחרי טבח 7 באוקטובר: מועצת הביטחון תתכנס ביום שני הקרוב לדיון על מעשי האונס והאלימות המינית הקשים במתקפת הטרור של מחבלי חמאס, שפתחה את המלחמה, וכן כלפי חטופים וחטופות שמוחזקים בעזה. זאת בעקבות הדו"ח שפרסמה השבוע בכירה באו"ם - שקבע כי ישנן הוכחות מוצקות למעשים המזוויעים.
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו"ם. בישראל טוענים שהמזכ"ל גוטרש ניסה להשתיק את הדו"ח שחיברה שליחתו
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
הדיון שעליו הודיעה יפן - הנשיאה התורנית של מועצת הביטחון - נקבע בעקבות פנייתה של ישראל שנחשפה השבוע ב-ynet. הפנייה נעשתה כ"ציר עוקף" למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שההערכה בישראל הייתה שלא יקרא בעצמו לכינוס מועצת הביטחון, על פי סמכותו - וקריאה שכזו אכן לא נעשתה מצידו. בעקבות הפנייה הישראלית לשמונה חברות המועצה, דרשו את כינוס החירום שלוש מדינות - ארה"ב, בריטניה וצרפת - וכעת הוחלט כאמור על כינוס הדיון.
שר החוץ ישראל כץ צפוי להשתתף באופן חריג בדיון במטה האו"ם בניו יורק, ככל הנראה יחד עם השגריר גלעד ארדן - שאותו הוא החזיר מוקדם יותר לישראל, כמחאה על טענתו לניסיון השתקה לכאורה של הדו"ח וממצאיו החמורים. "לאחר שהפעלנו לחץ יחד עם ארה"ב וגורמים נוספים על יפן, נשיאת מועצת הביטחון, לקבוע את הדיון בהקדם, כעת יפן הודיעה שהדיון יתקיים בשני הקרוב אחר הצהריים", מסר אחר הצהריים השר כץ.
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ במועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל
ישראל כץ במועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל
השר כץ. יגיע באופן חריג לדיון בניו יורק
(צילום: John Thys, Pool Photo via AP)
כץ הוסיף: "זה הישג חשוב ביותר וניצחון מול ניסיונות מזכ"ל האו"ם להסיר את הנושא מסדר היום ולדחות אותו. אני מתכוון להגיע ביחד עם משפחות החטופות על מנת להציג כל מעשי הטרור והפשעים של החמאס, לדרוש שהאו"ם יכריז על החמאס כארגון טרור, ולדרוש שחרור מיידי של כל החטופות והחטופים".
הדיון צפוי להיערך ביום שני בשעה 22:00 שעון ישראל - והוא יהיה הראשון במועצה מאז טבח 7 באוקטובר שיתמקד בזוועות חמאס ובמצב החטופים והחטופות. כאמור, הוא יעסוק בממצאי הדו"ח של פרמילה פאטן, תת-מזכ"ל האו"ם שמשמשת כנציגה המיוחדת של המזכ"ל גוטרש בנוגע לאלימות מינית באזורי סכסוכים.

הדו"ח, שפרטיו נחשפו לראשונה ב-ynet, קבע שבמהלך מתקפת מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר נעשה שימוש באלימות מינית שכלל מקרי אונס, אונס קבוצתי, אונס גופות, הטלת מומים באיברי מין, עירום וקשירת גופות ועוד. כמו כן, הדו"ח מאשר כי חטופות וחטופים בשבי חמאס בעזה עברו אלימות מינית וישנה סברה כי זו עדיין מתרחשת. יחד עם זאת, בדו"ח מצוין כי במסגרת הזמן והיכולת המקצועית של הצוות אין ביכולתו לפי שעה לייחס את כלל המעשים בדרום לחמאס, על רקע האפשרות שחלקם בוצעו על-ידי אנשי הג'יהאד האיסלאמי או אספסוף שהגיע לאזור אחרי פרוץ המתקפה.
השגריר ארדן האשים היום כי הדיון במועצת הביטחון יתקיים רק לאחר "שתיקה מבישה" שנמשכה חמישה חודשים מצד גורמים בינלאומיים. "באיחור של חמישה חודשים, מועצת הביטחון תתכנס לדון בפשעי המין שביצע חמאס המשתמש באונס ככלי במלחמתו בישראל. זהו פשע מלחמה מזעזע בחומרתו ואכזריותו ואני מצפה שהמועצה תתאחד בגינוי חריף לחמאס, תכריז עליו סוף סוף כארגון טרור ותמקד מהיום לחץ בלתי פוסק בכדי שהוא ישחרר את החטופות והחטופים", מסר.