משבר האמון החמור בין ישראל לבין מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הגיע אתמול (יום שני) לשיאים חדשים, כששר החוץ ישראל כץ החליט להחזיר להתייעצויות את השגריר באו"ם, גלעד ארדן. החלטה זו נחשבת לנדירה מאוד, שכן בפעם האחרונה שנעשה צעד דומה, החזיר ראש הממשלה בנימין נתניהו ב-2016 את השגריר באונסק"ו (ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם) בעקבות החלטות שהתקבלו נגד ישראל.
3 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש
אנטוניו גוטרש
בישראל אומרים כי "רוח המפקד" העוינת מחלחלת לארגון. גוטרש
(צילום: AP Photo/Craig Ruttle)
בישראל חשים בעוינות מצידו של גוטרש, ומרגישים שהמדינה איננה חברה שוות זכויות בארגון. בירושלים אומרים כי "רוח המפקד" מחלחלת לכל הארגון והסוכנויות המסועפות אליו, וכי אין יום שבו אין הודעת גינוי או החלטה חריפה מכיוון האו"ם נגד ישראל.
כך למשל, בדוח שחיברה שליחת מזכ"ל האו"ם לענייני אלימות מינית בסכסוכים פרמילה פאטן, שפורסם אתמול, צוינו "דפוסים בעייתיים בהתנהלות כוחות הביטחון הישראלים", לדברי גורמים ברשות הפלסטינית. בישראל רואים זאת דרך "לאזן" את הדיווחים על האלימות המינית שביצעו מחבלי החמאס נגד הנשים הישראליות ב-7 באוקטובר.
שר החוץ כץ, שהחליט כאמור להחזיר אתמול את ארדן להתייעצות מיידית, הבהיר היום כי הצעד נעשה "מתוך הבעת מחאה על העובדה שמזכ"ל האו"ם פועל למסמס את הדוח החמור שהוא עצמו הזמין על פשעי המין של החמאס, מנסה להחריג את החמאס מאחריות ולא יוזם כינוס מיידי של מועצת הביטחון של האו"ם כדי לדון בדוח ובהכרזה על החמאס כארגון טרור". כץ אף החריף את הטון בדבריו, ואמר כי מזכ"ל האו"ם "הביא את הארגון לשפל המדרגה, כשהוא מתעלם מפשעים נוראיים נגד האנושות שבוצעו ביהודים ובישראלים, וכל הזמן עוסק בניסיונות להכפיש את ישראל ולפגוע בזכותה להגנה עצמית".

3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו״ם
מועצת הביטחון של האו״ם
ישראל עדיין מוגבלת בפעולותיה, ותלויה בסבלנות של ארה"ב. מועצת הביטחון של האו"ם
(צילום: EPA/EDUARDO MUNOZ)
על אף המשבר החמור, ישראל עדיין מוגבלת מאוד בפעולותיה. אין לה גיבוי אמריקני למהלך כוחני ממשי מול האו"ם. ההערכה היא שבסוף תימצא פשרה, והאו"ם יקיים דיון מיוחד על האלימות המינית שביצע חמאס, שם יוצג הדוח של פאטן. אך גם לסבלנות של ארה"ב כלפי ישראל יש גבול מסוים, והמתיחות הגוברת מול ממשל ביידן עלולה בסופו של דבר להשפיע על התמריץ של וושינגטון להשתמש בווטו וצעדי הגנה על ישראל.
כשמביטים על ההחלטות והאמירות האחרונות של האו"ם, אפשר להבין שארה"ב היא למעשה המחסום האחרון לפני צעדים ממשיים נגד ישראל. כך, למשל, היה בליל חמישי האחרון, אז מנעה ארה"ב הצהרה משותפת נגד ישראל במועצת הביטחון, שמאשימה אותה באסון משאיות הסיוע שאירע בשבוע שעבר ברחוב א-ראשיד בעיר עזה. לפני שבועיים, ארה"ב הטילה וטו על הצעת החלטה שהגישה אלג'יריה במועצת הביטחון של האו"ם, שקראה להפסקת אש מיידית בעזה.
ובלי קשר להחלטות או להצעות שעולות נגד ישראל, יש משקל גם לאמירות שמשמיעים גורמים בארגון. השליחה המיוחדת לשטחים הפלסטיניים מטעם מועצת האו"ם לזכויות האדם, פרנצ'סקה אלבנזה, אמרה בחודש שעבר לגרדיאן הבריטי כי ישראל מפרה את הצווים שהוציא בית הדין בהאג על המלחמה בעזה. שעות לאחר מכן, בציוץ שעורר סערה, כתבה כי "הקורבנות בטבח 7 באוקטובר לא נרצחו בגלל יהדותם, אלא בתגובה לדיכוי הישראלי". בתגובה לאמירות, נאסרה כניסתה לישראל של אלבנזה.
בחודש דצמבר נשיא המדינה יצחק הרצוג מתח ביקורת חריפה על האו"ם, כשאמר: "אנחנו מאפשרים עלייה דרמטית של כניסת סיוע הומניטרי לעזה כבר מהרגע הראשון. אנחנו יכולים לאפשר כניסה של 300 ואפילו 400 משאיות ביום, מדובר בעשרות אלפי טונות של סיוע הומניטרי ביום. לצערנו בגלל כישלון נחרץ של האו"ם, בעבודה שלו עם שותפים נוספים באזור, הם לא מצליחים להכניס יותר מ-125 משאיות ביום. משמע שאפשר היום לספק פי שלושה בכמות הסיוע ההומניטרי לעזה – אם במקום להתלונן כל היום, האו"ם היה מבצע את העבודה שלו".
3 צפייה בגלריה
מטה אונר"א ברצועה
מטה אונר"א ברצועה
"יותר מ-450 מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי מועסקים שם". מטה אונר"א ברצועה
(צילום: AFP)
וכשמדברים על האו"ם, אי-אפשר להפריד כמובן את התנהלות סוכנות הסיוע של הארגון לפליטים הפלסטינים (אונר"א), שלדברי צה"ל מעסיקה יותר מ-450 ממחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי. אתמול חשף הצבא עדויות מודיעיניות חדשות בנוגע למעורבות עובדי אונר"א במעשי הטבח המזוויעים ב-7 באוקטובר. צה"ל חשף את זהותם של ארבעה עובדים נוספים שהיו מעורבים בטבח – אחרי שכבר נחשפו זהויותיהם של עובדים אחרים בסוכנות האו"ם שלקחו בו חלק – ולראשונה פרסם גם הקלטות מפלילות של שני מחבלים שלצד חברותם בארגוני הטרור ברצועה עבדו כמורים בבתי ספר של אונר"א – והודו כי לקחו חלק בטבח.
הנציב הכללי של הסוכנות, פיליפ לזריני, טען בפני עצרת האו"ם כי מתנהל "קמפיין מכוון ומתואם" לסגירת הסוכנות. בהמשך, התייחס ישירות לטענות במסיבת עיתונאים, ואמר: "לא קיבלתי שום ראיות לטענות של ישראל, ולא בפעם הראשונה". לטענת לזריני, בכל שנה אונר"א מעבירה לישראל ולרשות הפלסטינית את רשימת עובדיה, ו"מעולם לא הועברה אליי ולו הדאגה הקלה ביותר בנוגע לצוות שלנו". בחודש שעבר עדכן גוטרש כי צוות חקירה עצמאי בראשות שרת החוץ לשעבר של צרפת קתרין קולונה יבדוק את התנהלות אונר"א.
במסיבת העיתונאים אחרי הנאום, לזריני גם אישר דיווח של עיתון ה"ניו יורק טיימס", לפיו אונר"א עתידה לפרסם בקרוב מסקנות מחקירה שניהלה על התעללות לכאורה של צה"ל בעצורים פלסטינים שהוחזקו בבסיסים בישראל. לטענת לזריני, מאות אסירים פלסטינים ששוחררו על ידי ישראל דרך מעבר כרם שלום, חזרו לרצועת עזה "עם טראומה" אחרי שעברו "חוויה קשה".