אחרי שנפגש בביקורו בארצות הברית עם שורה של מנהיגים, ובראשם הנשיא האמריקני ג'ו ביידן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ינאם היום (שישי) בעצרת האו"ם. הנאום, שיתחיל בשעה 9:15 שעון ניו יורק (16:15 שעון ישראל) יהיה הנאום הפיזי הראשון של נתניהו בעצרת מאז 2018.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נאום העצרת הכללית של האו"ם
בנימין נתניהו נאום העצרת הכללית של האו"ם
נתניהו באו"ם ב-2018. נאומו מחר יהיה הנאום הפיזי הראשון שלו בעצרת ב-5 השנים האחרונות
(צילום: AFP)
הנאום של נתניהו, שיהיה כרגיל בעבודה עד הרגע האחרון, יתמקד מצד אחד בהרחבת מעגל השלום ובסיכוי לפריצת דרך היסטורית מול סעודיה, ומהצד השני באיום האיראני על ישראל, המזרח התיכון והעולם כולו. ראש הממשלה צפוי לציין כי מדובר בתקופה של סיכויים גדולים, ומנגד סכנות גדולות.
נתניהו לא יפסח גם על הזירה הפנימית, כולל המחלוקת שהמהפכה המשפטית עוררה בישראל - והוא צפוי להגיד שהוא שואף להסכמה רחבה ככל האפשר עם חלקים מהאופוזיציה או בקרב הציבור.
ההופעה של נתניהו בעצרת האו"ם מגיעה על רקע הדברים שאמר אמש יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בריאיון ל"פוקס ניוז" על כך ש"בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל". בישראל הופתעו לטובה מדבריו של בן סלמאן על המגעים לנורמליזציה, אך אהבו פחות את החלק שבו אמר כי "אם לאיראן יהיה נשק גרעיני, גם אנחנו חייבים שיהיה לנו". במילים אחרות, יורש העצר הסעודי דיבר על מירוץ חימוש גרעיני במזרח התיכון - ממנו ישראל חוששת מאוד.
הריאיון של יורש העצר הסעודי ב"פוקס ניוז"
(צילום: Fox News)

הצהרת נתניהו-ביידן, שלשום
(צילום: רועי אברהם, יחזקאל קנדיל, לע"מ)

בן סלמאן גם ציין בריאיון כי הנושא הפלסטיני חשוב להגעה לנורמליזציה. "אנחנו צריכים לראות לאן אנחנו הולכים. אנחנו מקווים שההסכם יביא להקלה על חיי הפלסטינים, וימצב את ישראל כשחקנית במזרח התיכון", אמר יורש העצר.
יורש העצר הסביר בריאיון כי אם תהיה פריצת דרך במשא ומתן בנוגע לנורמליציה עם ישראל הוא יהיה מוכן לעבוד עם כל מי שיעמוד בראשה, וכי ההסכם לא תלוי במי מוביל את המדינה.
"לפי המדיניות הסעודית אנחנו לא מתערבים במי מנהיג כל מדינה", אמר. "כרגע אין לנו יחסים עם ישראל, אבל אם נצליח להגיע להסכם בין ישראל לסעודיה, זה יהיה ההסכם ההיסטורי הגדול ביותר מאז סיום המלחמה הקרה - ואז נבסס יחסים עם ישראל בלי קשר למי שינהיג אותה".
3 צפייה בגלריה
הפגנות מחוץ למלון של ג'ו ביידן בזמן פגישתו על בנימין נתניהו
הפגנות מחוץ למלון של ג'ו ביידן בזמן פגישתו על בנימין נתניהו
ההפגנה מחוץ למלון שבו נערכה הפגישה בין נתניהו לביידן. נתניהו לא יזניח בנאומו את הזירה הפנימית
(צילום: איתמר אייכנר)
3 צפייה בגלריה
עלי חמינאי, מנהיגה העליון של איראן
עלי חמינאי, מנהיגה העליון של איראן
המנהיג העליון של איראן ויורש העצר הסעודי. ישראל חוששת ממירוץ חימוש במזרח התיכון
(צילום: AFP, רויטרס)
הריאיון צולם לפני הצהרתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שבה דיברו השניים בפתיחות חריגה על המגעים לנורמליזציה שמוביל הנשיא האמריקני. בצעד חריג, נתניהו כרך בהצהרה בין הנורמליזציה עם סעודיה ל"שלום עם הפלסטינים". לדברי גורם מדיני בכיר, נתניהו אמר לביידן בשיחה ביניהם בארבע עיניים "שהפלסטינים הם חלק מהתהליך - אבל לא יהיה להם וטו עליו".
ובצל המגעים הללו, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נאם באו"ם אמש, פחות מיממה לפני נאומו הצפוי של נתניהו, ושיגר מסר ליורש העצר בן סלמאן. "הוזה מי שחושב שהשלום יתגשם במזרח התיכון בלי שהעם הפלסטיני יקבל את כל זכויותיו", אמר אבו מאזן. בהמשך, תקף אבו מאזן את הממשלה בישראל וטען כי "ישראל פרשה מהסכמי אוסלו, ושריה מתגאים באפרטהייד".
יו"ר הרשות הפלסטינית פנה לנציגי שאר המדינות, ואמר: "למה אתם מקבלים את זה שישראל נמצאת מעל החוק? הגיע הזמן שתענו לשאלות האלו. אנחנו רוצים שמישהו יגן עלינו מפני הכיבוש". הוא אף איים שהרשות תפנה "לגופים משפטיים נגד ישראל".
הנאום של אבו מאזן באו"ם
(צילום: רויטרס)

לאחר מכן, ביקש אבו מאזן "מהמדינות שלא הכירו במדינת פלסטין": "תכירו בה ותתנו לנו חברות מלאה באו"ם". לדבריו, "אני לעולם לא אבין למה ישראל מוכרת ופלסטין לא". שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הגיב על דברי יו"ר הרשות הפלסטינית בעצרת ואמר כי "אבו מאזן, שרק לפני מספר שבועות הגן על היטלר והאשים את היהודים בשואה, עמד היום כאן וקרא לטרור הרצחני 'התנגדות שלווה'. אבו מאזן הוכיח היום שוב בשקריו ותמיכתו בטרור, שהוא מנותק לחלוטין מהמציאות ושהוא לא רלוונטי. במקום לתת לו כבוד, מנהיגי העולם צריכים לגנות אותו בחריפות ולפעול להדחתו".
לפי ההצהרות האחרונות של נתניהו, בן סלמאן, וביידן, נראה כי שלושת המנהיגים מעולם לא היו נחושים כל כך להגיע להסכם, כל אחד מסיבותיו. ביידן צריך הישג גדול בתחום מדיניות החוץ לקראת הבחירות לנשיאות שאולי יציל אותו בסקרים, נתניהו רוצה להשאיר אחריו מורשת ולהביא הישג מדיני משמעותי, שיחליש את המחאה ויזכיר לישראלים ש"רק נתניהו יכול", ובן סלמאן שואף להשיג גרעין אזרחי והסכם הגנה, שיבטיח שאם איראן תתקוף את סעודיה – ארה"ב תיחלץ להגנתה.
בפועל, כלל אין ביטחון שהשלושה יגיעו להסכם, וישנו סיכוי לא מבוטל שמאמציהם ייכשלו - בין היתר בשל המכשולים הצפויים בדרך, גם מצד גורמים ניציים בקואליציה של נתניהו. גורם מדיני בכיר העריך אחרי פגישת נתניהו-ביידן כי הסיכויים להצלחה נאמדים ב-50%, וגורם אמריקני בכיר היה אף פסימי יותר ודיבר על 40%.
פורסם לראשונה: 23:04, 21.09.23