קבלת פנים למשיאי המשואות במשכן הכנסת
(צילום: גיל יוחנן )

יומים לפני טקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות, משיאי המשואות הגיעו היום (ראשון) לקבלת פנים חגיגית במשכן הכנסת. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, שחילק למשיאי המשואות שי, בירך אותם ואמר: "נבחרתם משום שבכל ימות השנה האחרים אתם מדליקים בליבם של הישראלים אור, גאווה ותקווה". שרת התחבורה מירי רגב, שאחראית מטעם הממשלה על הטקס, כינתה את המשיאים "נבחרת ישראלית מעוררת גאווה".
הנערה אופק ראשון, שנבחרה להשיא משואה ועומדת בראש פרויקט "סיירת חרם" שמסייע לילדים שסובלים מחרם לאחר שסבלה מחרם בעצמה, אמרה כי "זו הזדמנות לתת תקווה לילדים אחרים, ולהראות להם שאפשר לצאת ממצבים מאוד קשים". ראשון הוסיפה כי היא קיבלה "המון תגובות מילדים שמאוד שמחים שאני קיבלתי את ההזדמנות הזו ואמרו שהם גאים בי. כל תגובה כזו מחממת לי את הלב ולא מובנת מאליה בכלל".
לראשון היה מסר גם לפוליטיקאים, ואמרה כי "האינטרסים שלהם הוא גם בסופו של דבר שהמדינה שלנו תהיה שלמה ואוהבת, והעם שלנו יהיה מאוחד ואוהב. בסוף יש לנו רק אחד את השני, אז בואו נראה גם לנערים את הדוגמה נכונה לאיך להיות חברים ולבטל את שנאת החינם". לדברי הנערה, "על שנאת חינם נחרב בית המקדש, וכל יום שהוא לא נבנה מחדש זה כאילו פירקנו אותו שוב - אנחנו רק ממשיכים לשנוא אחד את השני וזה כואב. המדינה הזאת חשובה מדי".
7 צפייה בגלריה
הצילום המסורתי של מדליקי המשואות בכנסת
הצילום המסורתי של מדליקי המשואות בכנסת
"נבחרת ישראלית מעוררת גאווה". הצילום המסורתי של מדליקי המשואות בכנסת, היום
(צילום: שלו שלום )
7 צפייה בגלריה
אופק ראשון
אופק ראשון
"אנחנו רק ממשיכים לשנוא אחד את השני וזה כואב". אופק ראשון בכנסת, היום
(צילום: גיל יוחנן )
7 צפייה בגלריה
שי שקיבלו מדליקי המשואות בכנסת
שי שקיבלו מדליקי המשואות בכנסת
השי שקיבלו מדליקי המשואות
(צילום: שלו שלום )
דיוויד בלאט, מאמן קבוצת מכבי תל אביב בכדורסל לשעבר, אמר בקבלת הפנים כי "הרגע הזה הוא הרגע הכי גדול בקריירה שלי, בעיקר בגלל שביום הזה אין מנצחים ואין מפסידים, זו לא תחרות. זה סוג של תחרותיות ואני גאה להיות חלק מזה". בלאט, שחולה בטרשת נפוצה, נשאל אם הוא מרגיש שהוא מייצג בטקס את אוכלוסיית בעלי המוגבלויות, והוא השיב כי הוא "מרגיש את זה כל הזמן, בלי כל קשר לאירוע הזה".
הקומיקאי והשחקן שלום אסייג ציין כי "לא היה לי בתכנונים להדליק משואה. אני עושה את מה שאני עושה לאורך השנים כי אני אוהב את זה, ואם על הדרך זה מביא איתו גם את זה - אז זו שמחה רבה". כשנשאל את מי הוא מייצג, אמר כי "בהרגשה שלי, אני מייצג בעיקר את תושבי הפריפריה. יש משהו בלבוא מרחוק, צריך לגור כדי להבין את זה, ולהצליח להגיע להכרה הגדולה". לדברי אסייג, "אז קודם כל זה בשבילם - בשביל הילדים האלה שיושבים שם בפריפריה וחולמים, וחושבים אם אפשר להצליח או לא".
7 צפייה בגלריה
"ביום הזה אין מנצחים ואין מפסידים, זו לא תחרות". בלאט על מגרש הכדורסל
"ביום הזה אין מנצחים ואין מפסידים, זו לא תחרות". בלאט על מגרש הכדורסל
"ביום הזה אין מנצחים ואין מפסידים, זו לא תחרות". בלאט על מגרש הכדורסל
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
טקס פרסי הטלוויזיה
טקס פרסי הטלוויזיה
"זה בשביל הילדים שיושבים בפריפריה וחולמים". אסייג
(צילום מוטי קמחי)
איש העסקים והנדבן סילבן אדמס, שמחלק את זמנו בין קנדה לישראל, ציין כי מבחינתו להשיא משואה "זה הכבוד הכי גדול שקיבלתי בחיי". אדמס, שמייצג בטקס המשואות את יהדות התפוצות, אמר כי "בגלל שאני עולה, אני חושב שאני יכול לדבר אל האחים והאחיות שלנו בתפוצות ולספר להם שישראל היא לא רק לישראלים, היא שייכת לכולנו. זה הבית שלהם גם, ואנחנו מעריכים את התמיכה שלהם".
לאחר דבריהם של משיאי המשואות, אוחנה פנה אליהם: "בשם הכנסת, המייצגת את הריבון על כל חלקיו השונים, אני שמח וגאה לארח אתכם פה היום. זה יום שבו אנו עוצרים כדי להתפעל ולהעריך את ההישגים שלכם, שהם ביותר ממובן אחד הישגיה של המדינה והחברה הישראלית".
7 צפייה בגלריה
"ההישגים שלכם - הישגיה של המדינה והחברה הישראלית". משיאי המשואות
"ההישגים שלכם - הישגיה של המדינה והחברה הישראלית". משיאי המשואות
"ההישגים שלכם - הישגיה של המדינה והחברה הישראלית". משיאי המשואות
(צילום: יאיר שגיא, Lior Sperandeo, מוטי קמחי, Noam Galili, אלון מסיקה, עוז מועלם, גיא בראוןן,איתן גאל דור, עוז מועלם, פרטי )
לקבלת הפנים בכנסת הגיעה כאמור גם רגב, שציינה כי "זו זכות גדולה עבורי להוביל את טקס המשואות. זו הפעם השביעית שאני מובילה את הטקס, וכל שנה אני מתרגשת מחדש כאילו זו הפעם הראשונה".
רגב התייחסה שוב גם לאפשרות של מחאות בטקס, ואמרה כי היא "יודעת שאלו ימים לא פשוטים לחברה הישראלית, אבל למרות כל הוויכוחים - בואו נשים את הכול בצד ונכבד את המדינה, האזרחים והמשיאים. טקס המשואות הוא האירוע שמאחד את המדינה. לא שואלים אף אחד למי הוא הצביע, ולא מבררים במי הוא תומך ולמה הוא מתנגד". רגב גם פנתה בקריאה מפורשת להגיע לטקס לבני גנץ ויאיר לפיד, שהודיע כבר כי לא יגיע: "בואו ותכבדו את העם. זה טקס ממלכתי לתפארת מדינת ישראל".
רגב במסיבת עיתונאים לקראת טקס הדלקת המשואות, בשבוע שעבר
(צילום: משי בן עמי )

7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בהפגנה בהוד השרון
יאיר לפיד בהפגנה בהוד השרון
"הכיסא שלי בטקס המשואות יישאר ריק כי לא השארתם לי ברירה". לפיד בהפגנה נגד המהפכה המשפטית, השבוע
(צילום: דנה קופל)
במסיבת עיתונאים שערכה שרת התחבורה בשבוע שעבר, קראה לאנשי המחאה שלא להגיע להפגין בטקס - והבהירה כי מי שיעשה זאת יוצא ממנו. היא גם בירכה על כוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לשלוח "סרטון ברכה" לטקס, והבהירה: "זה לא טקס של הכנסת - אלא של הממשלה".
רגב גם התייחסה להחלטה לשדר את החזרה הגנרלית במקרה של מחאות בזמן הטקס, והאשימה לפיד בשקרים: "במשך 20 שנה החזרה הגנרלית מצולמת למקרה שחס וחלילה יהיה איזה אירוע ביטחוני. האירוע של טקס המשואות ישודר בשידור חי כפי שהיה לאורך כל השנים. אני שומעת על כל אלה שרוצים לבוא ולהפריע, ואני אומרת מראש שאני לא מתכוונת להכיל שום דבר שמנוגד לחוק. יש חוק במדינת ישראל ומי שיתפרע או יבוא להפריע ולפגוע, לא יהיה. לא נאפשר את זה. הטקס הוא ממלכתי, נודיע מראש לכל הנכנסים שהם באים עם תעודות זהות. בטקס הזה באים לכבד ולא להפריע".
לפיד, מצדו, דחה את הזמנתה לטקס: "הכיסא שלי בטקס המשואות יישאר ריק כי לא השארתם לי ברירה. אני אוהב את מדינת ישראל אהבת נפש, אבל בשלושה חודשים קרעתם את החברה הישראלית ושום מופע זיקוקים מזוייף לא יכסה על זה. אם אחדות ישראל היתה כל כך חשובה לכם לא הייתם מפרקים את הדמוקרטיה שלנו והייתם הולכים לעבוד בשביל אזרחי ישראל".
יו"ר ועדת הבחירה למשיאים: "אם תהיה מחאה בטקס, היא תהיה נגד המדינה"
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)

כמה ימים לפני מסיבת העיתונאים, רגב הכריזה על המשיאים בטקס שיפתח את אירועי יום העצמאות ה-75: תת-אלוף במיל' אביגדור קהלני, השחקן והקומיקאי שלום אסייג, היזמית סיון יערי שמקדמת פרויקטים של חדשנות טכנולוגית באפריקה, ורד בן סעדון שמפעילה יקב מצליח בשומרון, נינה ווינר (אבידר), ממייסדי קרן המלגות אייסף ופרופ' אבי ריבקינד, כירורג שהקים את יחידת הטראומה הראשונה בישראל. יחד עם ריבקינד תשיא משואה ד"ר חתאם חוסיין, רופאה מבית החולים רמב"ם בחיפה.
גם יהודית נגוסה שמפעילה מכינה קדם-צבאית לנוער עם עבר בעייתי נבחרה להדליק משואה. מפקד יחידת דובדבן, סגן-אלוף ד', נבחר כנציג הצבא בטקס - וידליק משואה עם כיסוי פנים, כמו מפקד הימ"מ בשנה שעברה. גם כדורסלן העבר ומאמן הכדורסל דייוויד בלאט ישיא משואה, כמו גם רעות עמיחי, נערה בת 17 מלכיש שמתנדבת בארגון החקלאי "השומר החדש". נערה נוספת שנבחרה היא כאמור אופק ראשון, שסבלה מחרם אכזרי בבית הספר ומסייעת כעת לבני נוער ברחבי הארץ. גם הרב בן ה-91 אליהו צלאח, ממייסדי המושב שתולה, נבחר להשיא משואה. משואת התפוצות תודלק כאמור על ידי איש העסקים והנדבן סילבן אדמס.