ביקור היסטורי ראשון של נשיא ארצות הברית בישראל בזמן מלחמה, שעליו מעיבה סערת הפיצוץ בבית החולים והזעם הבינלאומי על ישראל - חרף ההוכחות שהציגה לעולם ולפיהן לא צה"ל פגע בו אלא רקטה כושלת של הג'יהאד האיסלאמי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נחת הבוקר (יום ד') בנמל התעופה בן גוריון, לביקור בזק בן כמה שעות שבו ידון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה במערכה נגד חמאס. ביידן הצהיר שקיבל את גרסת ישראל לפיצוץ בבית החולים, כפי שפרסם לראשונה פרשננו רון בן ישי: "נראה שזה לא אתם".
בנמל התעופה קיבלו את פניו נתניהו והרצוג, שעמם התחבק מיד עם ירידתו מהמטוס. הנשיא הרצוג אמר לו: "ברוך הבא הנשיא, אלוהים יברך אותך על הגנתך על ישראל". בפתח הצהרתם, לפני פגישה שערכו בבית מלון בתל אביב, בירך נתניהו את ביידן: "מודה לך שבאת, ועל תמיכתך הבלתי פוסקת בזמנים הקשים הללו. ראיתי את התמיכה שלך כל יום, במאמצים ובשיתוף הפעולה מאז תחילת המלחמה הזו".

7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
נתניהו וביידן. הנשיא האמריקני נוטה לקבל את גרסת ישראל באשר לפיצוץ בבית החולים
(צילום: AP Photo/Evan Vucci)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ב נתב"ג
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ב נתב"ג
"ארה"ב ניצבת לצד ישראל". החיבוק בין ביידן לנתניהו
( צילום: AP Photo/Evan Vucci)
7 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ב נתב"ג
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ב נתב"ג
וגם עם הנשיא הרצוג
(צילום: אבי אוחיון / לע״מ)
נתניהו הדגיש בדבריו את הצורך בהבסת חמאס בעזה. "חמאס רצח ילדים מול הוריהם, הם שרפו אנשים חיים. רק תשער, אדוני הנשיא, את הפחד והפאניקה של הילדים הקטנים האלה ברגעים הללו. ב-7 באוקטובר חמאס רצח 1,400 ישראלים, אולי יותר. אמרת בצדק שחמאס חמור מדאעש, קנצלר גרמניה שביקר פה אתמול אמר שהם הנאצים החדשים. שניכם צודקים. העולם צריך להיות מאוחד בהבסה של חמאס".
הנשיא ביידן אמר בהצהרתו: "רציתי להיות כאן מסיבה פשוטה – שעם ישראל והעולם ידעו שארה"ב ניצבת לצד ישראל. מזכיר המדינה בלינקן היה כאן, אבל רציתי לבוא באופן אישי ולהבהיר את זה". על חמאס אמר הנשיא: "הם רצחו יותר מ-1,300 איש. לא סתם רצחו, טבחו, כולל ב-31 אמריקנים, ולקחו כמויות של אנשים כבני ערובה, בהם ילדים. אי אפשר להעלות את זה על הדעת. זה רוע וזוועה שגורמים לדאעש להיראות טוב או הגיוני יותר".
ביידן התייחס לפיצוץ בבית החולים בעזה, ומדבריו נראה שקיבל כאמור את גרסת ישראל, לפיה שיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי הוא זה שגרם לפיצוץ. "אני עצוב מאוד ונרגז בשל הפיצוץ בבית החולים. לפי מה שראיתי ואני מבין, זה נעשה על ידי אחרים, ולא על ידכם. אבל יש הרבה אנשים שם בחוץ שאינם בטוחים, אז אנחנו נצטרך להתגבר על עניין זה", הסביר ביידן. הוא סיים במסר לאזרחי ישראל: "האומץ והמחויבות שלכם מדהימים, אני גאה להיות כאן".
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
(צילום: חיים צח, לע"מ)
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
(צילום: Brendan Smialowski / AFP)
נתניהו וביידן נפגשו תחילה עם צוות יועצים מצומצם, כשראש הממשלה צירף אליו את השר רון דרמר ואת ראש המל"ל צחי הנגבי, והנשיא את יועצו לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ואת מזכיר המדינה אנתוני בלינקן. המפגש הזה נמשך לדברי לשכת נתניהו כפול משתוכנן במקור, יותר משעה. בסביבות 13:30 החלה פגישה נוספת - שבה משתתפים לצד נתניהו וביידן שאר חברי "קבינט המלחמה" המצומצם, כלומר שר הביטחון יואב גלנט והשרים בני גנץ וגדי איזנקוט. גם יו"ר ש"ס אריה דרעי, ראש סגל רה"מ צחי ברוורמן, המזכיר הצבאי של רה"מ אלוף אבי גיל ושגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג משתתפים בדיון הזה.
עוד לפני דבריו של ביידן בפתח המפגש, ל-ynet נודע הבוקר ממקורות אמריקנים וישראלים כי ארה"ב מקבלת את הגרסה הישראלית בנוגע לפיצוץ בבית החולים. במוקד הביקור יעמוד ניסיונו של ביידן לקדם הסכם להעברת סיוע הומניטרי לרצועת עזה, אבל סערת בית החולים שיבשה לו את התוכניות ועשויה להקשות את המהלך הזה: בעקבות הסערה בוטלה פסגה שתכנן לערוך בהמשך עם בירדן עם המלך עבדאללה, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. אמש, לפני שהמריא לישראל, אמר ביידן כי הוא מגיע לישראל "כדי לעמוד בסולידריות מול מתקפת הטרור האכזרית של חמאס ולהתייעץ לגבי הצעדים הבאים".
לביקור, יצוין, יש ככל הנראה השפעה מסוימת על התנהלות צה"ל: לקראת נחיתת הנשיא הורגשה ירידה בכמות התקיפות ברצועת עזה - ממאות ביממה לכמה עשרות. בישראל חוששים ממטחים כבדים שישבשו את ביקורו של נשיא ארה"ב, ולכן גם החליטו שלא לפתוח במהלך קרקעי - לפחות עד המראתו של הנשיא מישראל.

ביקורו של ביידן יימשך ארבע-חמש שעות בלבד. מנתב"ג נסע ביידן לבית המלון "קמפינסקי" בתל אביב, והוא לא יקיים את פגישותיו בקריה - אולם לידה נערכה הבוקר הפגנה של משפחות חטופים בעקבות הביקור. אחרי הפגישות בבית המלון, בהן גם אחת נפרדת עם הנשיא יצחק הרצוג, ייפגש ביידן עם נציגים של משפחות החטופים ולאחר מכן צפוי לתת הצהרה לתקשורת לסיכום ביקורו. הנשיא ביידן ייפגש גם עם ניצולי הטבח של חמאס במתקפת הפתע שלו, בהם רחל אדרי מאופקים. הנשיא ייפגש גם עם אנשי משטרה ומד"א שהגיעו ראשונים לחלץ פצועים.
כמה ממשפחות החטופים הפנו הבוקר קריאה לנשיא ביידן. אורית מאיר, אימו שלאלמוג מאיר ז'אן שנחטף לעזה, אמרה ל-ynet Live: "ביידן, יש לך את הכוח לעזור לנו, להפעיל לחץ על מי שאתה יודע שיכול להפעיל לחץ, על מנת לדאוג להחזיר את החטופים הביתה". תמיר הרשקוביץ שאימו מעיינה נחטפה לעזה, אביו נח נעדר וסבתו שושנה נרצחה, אמר: "כל מה שאני רוצה זה שכולם יחזרו".
דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר לקראת הביקור כי ביידן מתכנן להציג לעמיתיו בישראל "שאלות קשות", וכי הוא יעסוק בסוגיה ההומניטרית בעזה ובנושא החטופים, וגם בתוכניות ישראל להמשך. "אנחנו אופטימיים שנצליח להעביר סיוע הומניטרי לעזה", אמר קירבי. "אנחנו מתקרבים למתווה להעברת סיוע לעזה ממצרים".

7 צפייה בגלריה
הצהרת ביידן
הצהרת ביידן
ביידן. מתכנן להציג לעמיתיו בישראל "שאלות קשות"
(צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
גורמים מדיניים בכירים אמרו כי יש פער גדול בין מה שישראל מוכנה לתת למה שהאמריקנים דורשים בנושא ההומניטרי. לדבריהם, "ראש הממשלה מנווט בין הלחצים. ישראל תעשה את המינימום האפשרי בנושא ההומניטרי. יש דברים מאוד חשובים לנו שאנחנו חייבים לקבל מהאמריקנים". בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסכמה שתגובש בצוותא תוכנית להעברת סיוע לדרום הרצועה – בתנאי שהוא לא יזלוג לחמאס.
לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", ישראל ביקשה מארה"ב סיוע חירום בהיקף של 10 מיליארד דולר. לפי הדיווח, בבית הלבן מגבשים כעת הצעת חוק כדי לספק את הסיוע לישראל, שתקשור בינו לבין הסיוע שממשל ביידן מבקש להעניק גם לאוקראינה. העובדה הזו עלולה אולי להקשות על אישור החבילה בבית הנבחרים, שם לרפובליקנים יש רוב וחלקם מביעים התנגדות לסיוע לקייב - אולם לפי הדיווח ההצעה תכלול גם הקצאת כספים לביצור הגבול הדרומי בין ארה"ב למקסיקו, דרישה מרכזית שמשמיעים הרפובליקנים.
המשטרה נערכת כבר משעות הבוקר המוקדמות לביקור, ופרסה יותר מ-1,500 שוטרים ברחבי תל אביב, נתב"ג והכבישים הראשיים המובילים לתל אביב. בסמוך לנחיתה ולתחילת תנועת השיירה של נשיא ארצות הברית , נסגר לתנועה כביש 1 ממחלף לוד ועד מחלף קיבוץ גלויות לשני הכיוונים, כולל המחלפים המובילים לקטעי הכביש. גם כביש 4 נחסם לתנועה ממחלף גנות, כולל החיבור לכביש 1 ונתיבי איילון. כמו כן, ייחסמו כבישים נוספים ברחבי מחוז תל אביב.

7 צפייה בגלריה
א-סיסי, ביידן, אבו מאזן והמלך עבדאללה
א-סיסי, ביידן, אבו מאזן והמלך עבדאללה
א-סיסי, ביידן, אבו מאזן והמלך עבדאללה. הפסגה המרובעת בירדן בוטלה בעקבות הפיצוץ בבית החולים
(צילום: AFP)
מישראל ביידן היה אמור להמשיך לפסגה מדינית בירדן, שבוטלה כאמור בעקבות הפיצוץ בבית החולים בעזה. הפסגה שתוכננה הייתה מרובעת, עם המלך עבדאללה השני, נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הנשיא הפלסטיני ביטל את השתתפותו אמש לאחר הפיצוץ בבית החולים בשכונת זיתון, שלטענת חמאס נגרם מתקיפה של צה"ל - ובהמשך, הודיעה ירדן כי הפסגה לא תתקיים. בצבא אמרו כי מדובר בשיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי.
טרם הגעתו של ביידן לישראל, קנצלר גרמניה אולף שולץ נחת אף הוא לביקור הזדהות שבמהלכו נועד בקריה עם נתניהו והרצוג. לאחר מכן נועד עם נציגי משפחות החטופים ועזב את ישראל אחרי כחמש שעות. הרכבת האווירית לישראל תימשך גם לאחר עזיבתו של ביידן, עם ביקורו של ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, שאמור להגיע לארץ ביום חמישי ככל הנראה. גם נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע שהוא שוקל להגיע בקרוב לישראל.