מרתף בית החולים שיפא משמש מקלט למחבלים כבר יותר מ-20 שנה. עוד בימי יאסר ערפאת נהגו טרוריסטים ומנהיגים של הארגונים הפלסטיניים - כולל פתח, החזית העממית ואחרים - להסתתר שם כשצה"ל יצא למבצע בעקבות פיגוע טרור גדול. חמאס רק שכלל את השיטה. כמה שנים אחרי שהשתלט על הרצועה וגירש את שלטון הרשות הפלסטינית, הבין חמאס את הפוטנציאל הטמון בהסתתרות מתחת לשיפא והרחיב אותה למערך המנהרות האדיר שאותו אנחנו מכירים היום.
לכן אפשר לראות בבית החולים את המקום שבו התגבשו שני מרכיבי לחימה מרכזיים של צבא הטרור של חמאס. הראשון הוא לחימה מתוך ומאחורי אוכלוסייה אזרחית שמשמשת לפעילי הטרור מגן אנושי. השני: המערך התת-קרקעי שראשיתו במרתף של שיפא, שהפך מאז, לאט לאט, למטרו של יותר מ-500 ק"מ של מנהרות.
לכן, ההשתלטות על מתחם בית החולים, שבה החל צה"ל הלילה (בין שלישי לרביעי), היא עבורו צורך סמלי ומבצעי. שיפא מסמל את היכולת של חמאס לשרוד מתחת לקרקע, והשתלטות עליו תהווה פגיעה מורלית קשה שיש בה כדי למוטט את התפיסה של הארגון שלפיה ההסתתרות מאחורי ומתחת לאזרחים, ובעיקר מתחת לבית חולים, נותנת לו חסינות.
הכותרת
כאב של לוחמים: היחידות ביקשו קב"ן ביום הראשון למלחמה
25:36


הצורך המבצעי הוא לעקור מהשורש את המתחם הצבאי התת-קרקעי שחמאס הקים. כל עוד המרתף של בית החולים משמש נקודת כובד צבאית - כלומר, מוצב פיקוד ושליטה מרכזי שהוא יכול להילחם מתוכו - צה"ל לא יצליח למוטט את שליטת הארגון בצפון הרצועה בכלל ובעיר עזה בפרט. העובדה שהכוחות נתקלו בלחימה פעילה מול מחבלים שהגנו על המתחם מעידה עד כמה חשוב המאחז הצבאי הזה לחמאס, תודעתית ומבצעית.
הבעיה המרכזית שעימה נאלצת ישראל להתמודד היא הלגיטימציה הבינלאומית, ובעיקר האמריקנית, שכל כך חשובה כדי שצה"ל יוכל להמשיך להשיג את יעדיו בלחימה. בשבועיים שחלפו מאז החלה המתקפה הקרקעית נמנע הצבא מפעולה בשיפא גם מפני שלא היה קרוב מספיק פיזית, אך בעיקר מפני שחמאס השתמש בו בניהול המערכה התעמולתית באמצעות צוות בית החולים. מנהל שיפא ואנשיו טענו כל הזמן שחסר להם דלק ושהלחימה גורמת למות תינוקות. אלא שבה בשעה הם סירבו לקבל כל עזרה שצה"ל הציע, כולל אינקובטורים ודלק. זאת ככל הנראה בהנחיית חמאס, שרצה שהמצוקה במחלקות הפגים ובשאר ההיבטים החיוניים של החולים תזעיק את דעת הקהל הבינלאומית ותכריח את ישראל להפסיק את הלחימה.
רק אחרי שצה"ל סיים בימים האחרונים את ההשתלטות על מחנה הפליטים שאטי (שהוא למעשה שכונה עירונית לכל דבר), ונוצרו התנאים המבצעיים, הגיעה הלילה שעתו של שיפא. עד הבוקר הקיף הצבא את בית החולים וניהל חילופי אש עם המחבלים שבתוכו, אבל נמנע מלהיכנס. מה קרה שאיפשר בכל זאת להיכנס למתחם? ארה"ב הודיעה שעל פי מידע מודיעיני שהשיגה באופן עצמאי, מרתף בית החולים אכן משמש מרכז צבאי, ואולי גם מקלט לחטופים ובני ערובה. ההכרזה הזאת, מפי דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי, ניתנה פעמיים - פעם אחת שלשום ופעם אחת אתמול. בכך קיבל צה"ל אור ירוק להתחיל במבצע זהיר לנטרול מאחז חמאס מתחת לבית החולים.

להימנע מ"פיגוע הומניטרי"

בית החולים שיפא הוא מתחם ענק הכולל יותר מעשרה מבנים גדולים ועוד כמה קטנים יותר. הוא מוקף חומה ובחצר נמצאים כעת כמה אלפים בודדים של פליטים, שנשארו מ-100 אלף העזתים שברחו אליו בתחילת הלחימה ולא עברו מאז דרומה. בבית החולים עדיין מאושפזים פצועים וחולים רבים, ולכן יש לפעול בזהירות ולהימנע ככל האפשר מלחימה במחלקות ובמתקנים החיוניים. בשעה זו אי אפשר לפרט כיצד ומהיכן נכנסו כוחות צה"ל לשיפא, ומה שחשוב שידעו הציבור בישראל ובעולם הוא שהכניסה נעשתה באופן שלא הפריע לתפקוד בית החולים.
1 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ב עזה
בית חולים שיפא ב עזה
בית חולים שיפא בעזה. מוכר היטב לישראל
(צילום: Khader Al Zanoun / AFP)
בנוסף, כדי לתגבר את הלגיטימציה הבינלאומית, הכניס צה"ל לחצר המתחם את האינקובטורים, החמצן ואפילו את הדלק שמנהלי בית החולים סרבו קודם לקבל, אבל עכשיו חמאס לא יכול למנוע את הכנסתם. אפשר להניח גם שצה"ל יפעל לאט ובזהירות עד שחצר המתחם הגדולה ואזורים אחרים יפונו מאזרחים, חולים ופצועים, וניתן יהיה לטהר סוף סוף את בית החולים. שיפא והמרתף שמתחתיו תוכננו על ידי מהנדסים ישראלים שגם פיקחו על הבנייה, כך שהשטח מוכר לצה"ל היטב. הוא יכול לפעול בזהירות הראויה ולהימנע מ"פיגוע הומניטרי" שעלול לעלות לנו בבקשה בינלאומית ואמריקנית להפסיק את הלימה.
להתנהלות בזהירות הרצויה עלול להיות גם מחיר: אנשי חמאס יכולים לברוח ולהיעלם במנהרות המקשרות את מרתף בית החולים למערך המטרו הגדול שמתחת לעיר. אבל זה אילוץ שמוכרחים להשלים עימו למען המטרה הגדולה יותר, והיא שימור הלגיטימציה. לחימה עזה ומהירה עלולה לגרום לחמאס לפוצץ במכוון חלק מבית החולים, ואז ישראל תואשם בכך. אם צה"ל יצליח גם לטהר את בית החולים ואת מתחם התת-קרקע, וגם למנוע אסון הומניטרי, תהיה זאת אבן דרך משמעותית - תודעתית ומבצעית - בתהליך מיטוט חמאס בצפון רצועת עזה.