נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב (יום ד') להסלמה במחאה נגד המהפכה המשפטית בצל התעקשות הקואליציה לקדם את החקיקה - ואמר כי "התמונות הקשות" של האלימות אתמול ב"יום השיבוש", שכלל מחאות ברחבי הארץ, "צריכות לטלטל את כולנו". הרצוג שב וקרא לחידוש שיחות הפשרה בתיווכו. על המשבר ביחסים עם ארה"ב, שבוע לפני ביקורו בבית הלבן, וברקע המתיחות בגבול הצפון: "לאויבים שלנו אני אומר - הברית בלתי ניתנת לשבירה".
הרצוג, שדיבר בעצרת בסימן 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, באנדרטת חטיבה 7 החדשה שנחנכה היום בצומת קצביה בגולן, אמר: "אם רק צד אחד ינצח, ישראל תפסיד. היחסים בתוכנו מסלימים וכולנו מבינים את הסכנה הטמונה בכך. אני אומר זאת דווקא כאן, דווקא באתר המקודש הזה של דם יזע ודמעות, שחייבים לגלות אחריות וחייבים לשמוע את כל הדעות, ולהאזין לכל הקולות ולנסות ולהתאמץ ולדבר - בכל מחיר. כי חייבם לעצור את שנאת החינם".
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג בעצרת חטיבה 7 בסימן 50 שנים למלחמת יום הכיפורים
נשיא המדינה יצחק הרצוג בעצרת חטיבה 7 בסימן 50 שנים למלחמת יום הכיפורים
שב על קריאתו לשוב לשיחות ההידברות. הרצוג, הערב
(צילום: אביהו שפירא)
3 צפייה בגלריה
מכתזית הופעלה בצומת כרכור
מכתזית הופעלה בצומת כרכור
"תמונות שצריכות לטלטל את כולנו". ההפגנה בצומת כרכור, אמש
(צילום: שרון צור)
הרצוג התייחס גם לדיווח ב"ניו יורק טיימס", לפיו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התחיל "להעריך מחדש" את מערכת היחסים עם ישראל. "ארה"ב נחלצה לעזרתנו ברגעים הכי קשים, זו חברות אמת שלא תישכח לעד. הברית איתה בלתי ניתנת לשבירה, וכך גם הדמוקרטיה הישראלית, שאנחנו מאוד מאמינים בחוסנה". המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, נציין, הכחישה כי מתקיימות שיחות על הערכה מחדש של היחסים עם ישראל. "אין שיח על איזושהי הערכה מחודשת רשמית", נמסר.
הרצוג הוסיף: "ישראל וארה"ב הן דמוקרטיות איתנות ושותפות אסטרטגיות ראשונות במעלה. אני אומר לאויבינו - אל תתבלבלו. בדמוקרטיות מתווכחים, אפילו ויכוחים קשים, וזו מהותן הבסיסית של דמוקרטיות תוססות ובריאות. אל תנסו אותנו, כי תמצאו אותנו נחושים, דרוכים וחזקים".
נציין כי המשמעות של בחינה מחודשת של היחסים ע"י ממשל ביידן, בהנחה שזה אכן המצב, אינה ברורה. גם לפי המאמר ב"ניו יורק טיימס" אין בחינה מחודשת של התמיכה הביטחונית והמודיעינית בישראל. אומנם ממשל אובמה מנע מישראל חימושים בזמן מבצע צוק איתן, אך לנוכח ידידותו האמיתית של ביידן כלפי ישראל ספק אם נראה פגיעה ביתרונה הצבאי האיכותי של ישראל.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
"שותפות אסטרטגית ראשונה במעלה". ביידן
(צילום: gettyimages)
כותב המאמר, העיתונאי והפרשן הבכיר תומאס פרידמן שמקורב לביידן, מרמז לפגיעה בתמיכה המדינית ובגב של ארה"ב לישראל. אולי הכוונה לכך שארה"ב לא תטיל וטו על החלטות אנטי ישראליות במועצת הביטחון וארגונים בינלאומיים, ואולי לא תרסן את בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג מלחקור את ישראל.
שלשום, רגע לפני אישור ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה, חזר הרצוג על קריאתו לשוב לשיחות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא: "חייבים להידבר ולאחות את הקרע. וזה צריך לקרות עכשיו".