ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ כינסו בצהריים (רביעי) דיון עם בכירי משרד הבריאות בעקבות העלייה בתחלואת הקורונה. הדיון נמשך כשעה ובסיומו לא התקבלה החלטה על שינוי מדיניות כלשהו, אך חודדה המלצה לאוכלוסייה מבוגרת ולאנשים בסיכון לעטות מסכות בחללים סגורים.
במהלך הדיון אמר השר הורוביץ כי מערכת הבריאות צפתה את העלייה הנוכחית: "גם כשזה לא בכותרות אנחנו כל הזמן עוקבים ובוחנים את הנתונים ומנטרים תחלואה. זו שגרת הקורונה וכך נכון להתנהל". לדברי הורוביץ, "אני מציע להימנע מטרמינולוגיה של 'גלים', זו מחלה ויש לה עליות וירידות כל הזמן. צפינו את זה, צריך לנקוט באמצעי הזהירות הבסיסיים. מערכת הבריאות יודעת להכיל את זה".
5 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
בנט והורוביץ
(צילום: יאיר שגיא, יואב דודקביץ')
דבריו נאמרו זמן שעות לאחר שבבוקר אמר פרויקטור הקורונה, פרופ' סלמאן זרקא, כי "לרוע המזל, נראה שישראל נמצאת בתחילת גל קורונה חדש - גל ה-BA5". מדובר באחד מתתי-הזנים החדשים של וריאנט האומיקרון, שהתגלה לראשונה בפברואר. על רקע הדיון המתוכנן היום של הצוות לטיפול במגפות, הדגיש זרקא כי "אנחנו שוקלים מתן חיסון חמישי".
מלשכת בנט נמסר כי "בדיון הוצגה תמונת המצב הנוכחית ונתוני התחלואה בימים האחרונים, המצביעים על מגמת עלייה עקבית, לצד צפי להמשך". עוד נמסר כי הוחלט על "תגבור וחיזוק ההגנה" לאוכלוסייה המבוגרת ולמוסדות 'מגן אבות'. במסגרת זו, תחודד כאמור ההמלצה בקרב אוכלוסייה מבוגרת ואנשים בסיכון לעטיית מסכה במקומות סגורים, ותימשך חובת עטיית מסכות במוסדות רפואיים ובמוסדות 'מגן אבות'. "כמו כן, יימשך המעקב והניטור באמצעות מערכות הביוב ותימשך פעילות מערך המודיעין ואיסוף הנתונים. דיונים והערכות מצב יתקיימו באופן שוטף, בהתאם לנתונים ולצורך", נמסר עוד.
פרופ' זרקא, שדיבר בכנס Medicine 2042 ובהמשך השתתף גם בדיון אצל בנט, התייחס גם לאפשרות של הגבלות - שנראית לא סבירה לפי שעה. הוא הוסיף כי "השינוי בממשלה הביא משימה חדשה לאזן בין הצלת החיים מקורונה, להסתכלות רחבה יותר על ביטחון לאומי בחינוך, בכלכלה ובענפים נוספים. הממשלה ניסתה לא להטיל הגבלות ולא לייצר סגרים, וכך לאפשר לשוק לגדול למרות הקורונה".
5 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
פרופ' סלמן זרקא. "תחילה של גל חדש"
(צילום: לע"מ)
אתמול אובחנו 4,585 מאומתים לקורונה, וממוצע המאומתים ליום עומד כעת על 2,415. לשם השוואה, ביום רביעי בשבוע שעבר היו 2,462 מאומתים לקורונה, והממוצע ליום עמד על 2,127. עם זאת, מספר החולים במצב קשה בבתי החולים נמוך יחסית ועומד על 89 - מתוכם 21 במצב קריטי. מקדם ההדבקה, שגבוה מ-1 מאז ה-20 במאי, מטפס בימים האחרונים ועומד כעת על 1.19.
אתמול נבדקו 22,501 איש לקורונה, ואחוז החיוביים עמד על 20.38%. בסך הכול, בשבעת הימים האחרונים אובחנו 19,109 מאומתים, עלייה של 27.7% לעומת שבעת הימים שקדמו להם. מספר החולים החדשים במצב קשה עלה ב-45.7% בשבעת הימים האחרונים. מספר הנפטרים היומי בחודשים האחרונים נמוך משמעותית משהיה בגלי תחלואה קודמים. בחודש האחרון עדכן משרד הבריאות על כ-50 נפטרים, אך ייתכן שהמספר גבוה מעט יותר. מפרוץ המגפה בישראל במרץ 2020 נפטרו 10,867 מאומתים לקורונה במדינה.
הנגיף, יצוין, התפשט לאחרונה גם בקרב הפוליטיקאים: הורוביץ עצמו נדבק בקורונה, ובימים האחרונים אובחנו כחיוביים גם השר לביטחון פנים עמר בר-לב, הח"כים גלעד קריב, אלון טל ואורית סטרוק ויו"ר ש"ס אריה דרעי.
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה ביה"ח רמב"ם
מחלקת קורונה ביה"ח רמב"ם
מחלקת קורונה בבית החולים רמב"ם, בפברואר השנה. מספר החולים הקשים עולה גם הוא, אך עדיין נמוך יחסית
(צילום: גיל נחושתן )
5 צפייה בגלריה
הקורונה עדיין כאן
הקורונה עדיין כאן
הקמפיין החדש של משרד הבריאות
(מתוך טלגרם משרד הבריאות)
הדיון שערכו היום בנט והורוביץ התקיים יום לאחר דיון אחר שקיים הורוביץ עם בכירי משרדו בעקבות העלייה בתחלואה, ובסופו הוחלט כי לצד חידוש קמפיין ההסברה של משרד הבריאות, יומלץ כאמור לאוכלוסייה המבוגרת ולאנשים בסיכון לעטות מסכה בחלל סגור. עקב העלייה בשיעור המאומתים, ייתכן שיידחה גם ביטול הבידוד למאומתים, שפרופ' זרקא העריך רק בשבוע שעבר כי ביטול זה יוכרז כבר במהלך החודש הנוכחי.
במקביל, ובעקבות העלייה בתחלואה, צוות המומחים לטיפול במגפות (צט"מ) צפוי כאמור לקיים היום דיון בנוגע למתן חיסון חמישי נגד קורונה. במשרד הבריאות מתכוונים לבדוק בימים הקרובים אם רמת החיסוניות באוכלוסייה ירדה, ובעקבות זאת החליטו להקדים את הדיון על החיסון החמישי.

ביקורת על ביטול ההגבלות האחרונות: "זו הייתה טעות, פופוליזם"

במערך המעבדות במרכז הרפואי קפלן, מקבוצת "כללית", העידו כי בימים האחרונים נרשמה "עלייה משמעותית" במספר המאומתים לקורונה. ריטה ברדינשטיין, מנהלת מערך המעבדות במרכז, אמרה: "לא ראינו כמות כזו של בדיקות חיוביות מאז אפריל. בחודשיים האחרונים כמות המטופלים בו היתה במספרים בודדים ליום. כעת אנחנו מתחילים לראות עלייה מדאיגה בכמות המטופלים וכמות המאומתים. בנוסף, שיעור הבדיקות החיוביות בקהילה עומד על כ-40% כבר מספר ימים".

על רקע העלייה בתחלואה התראיין הבוקר לאולפן ynet פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי, ומתח ביקורת חריפה על החלטת הממשלה להסיר את הגבלות הקורונה האחרונות שעוד נותרו בתוקף בחודשים האחרונים, כגון ביטול חובת המסכות בחללים סגורים, כולל התחבורה הציבורית. הוא ציין כי נסע עצמו לאחרונה באוטובוס צפוף במיוחד, והיה היחיד שם שעטה מסכה. לדבריו מדובר היה בטעות ובהחלטה "פופוליסטית" שהתקבלה לפני המימונה, ושלה התנגדו בזמן אמת בכירים במשרד הבריאות כמו ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור.
גם על ביטול הבדיקות לנוחתים בנתב"ג הוא מתח ביקורת קשה, ולדבריו מדובר ב"שערורייה" ממש: "לקח לנו שנה להקים מערכת כל כך טובה, כל כך מתוקתקת, אנשים היו נוחתים ותוך שתי דקות הם היו בחוץ והתשובות הגיעו אליהם תוך 4-2 שעות". לדבריו, ההחלטה לבטל את חובת הבדיקות בנתב"ג התקבלה למרות שתתי-הזנים של האומיקרון, מסוג BA4 ו-BA5, החלו להתפשט כבר בדרום אפריקה: "וברור שאם הם מרימים ראש בדרום אפריקה הם ירימו ראש גם בארה"ב וגם אירופה וגם בישראל". הוא סבור כי היה מקום להמשיך לכל הפחות בבדיקות באופן בררני לחוזרים ממקומות מסוימים: "ביטלו את כל הבדיקות. הכול או כלום. ככה לא מנהלים מגפה".
5 צפייה בגלריה
חזרה לשגרה בגראנד קניון בחיפה
חזרה לשגרה בגראנד קניון בחיפה
עם מסכות בקניון, בפברואר האחרון, לפני ביטול החובה לעטות אותן בחללים סגורים
(צילום: גיל נחושתן)
ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים וולפסון, התראיינה אף היא לאולפן ynet והביעה תמיכה בבדיקות מדגמיות לחוזרים מחו"ל, על מנת שניתן יהיה לצייר תמונת מצב. לדבריה, ביטול המסכות בחללים סגורים הייתה מוקדמת מדי: "אני חושבת שזה מחיר קטן לשלם להסתובב עם מסכה, לעומת המחירים שאנחנו יודעים שיש לגלי תחלואה גדולים. נכון, הציבור כבר עייף ולא בא לו להקשיב לכל ההנחיות. יכול להיות שגם לא ניתן לכפות את ההנחיות האלה באופן מלא, אולי גם בכלל לא צריכה להיות כפייה – אבל עדיין, עצם הביטול משדר מסר שבעצם הקורונה כבר איננה. היא גורמת גם לאנשים שבסך הכול לא מפריע להם ללבוש מסכות ושמוכנים להמשיך להתנהל בצורה הזאת להרגיש אפילו איזה סוג של חוסר נוחות, שהם היחידים שמסתובבים עם הגנה".
אלדד סיטבון, הידוע בכינוי "מואיז הקטן" בטוויטר, שם הוא מנתח מתחילת המגפה את נתוני הקורונה, אומר כי "אנחנו בתחילתו של גל קורונה חדש שהתחיל לפני שבוע". לדבריו, "כרגע כמובן לא רואים שום השפעה בנפטרים. לגבי החולים הקשים החדשים, עלינו ב-40% לעומת השבוע שעבר בממוצע נע. מקדם ההדבקה, שהינו קצב ההדבקה של המגפה, מעל 1". הוא מציין כי לעלייה כעת אחראי אותו תת-זן של וריאנט האומיקרון: "למיטב ידיעתי הוא לא גורם למחלה קשה יותר. הוא שונה מהזן המקורי אבל עדיין ממשפחת האומיקרון, והוא יותר חמקמק בהידבקויות".
פורסם לראשונה: 11:35, 08.06.22