בצל ההיערכות לתגובת נקמה איראנית, שגרירות ארצות הברית הודיעה אמש (חמישי) לעובדיה ולבני משפחותיהם כי עליהם להימנע משהייה מחוץ לאזור המרכז ואזורי ירושלים ובאר שבע. בהודעת השגרירות נעשה שימוש במונח "אזור תל אביב", אך הודגש כי הוא כולל גם את הרצליה, נתניה ואבן יהודה.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פגישה עם ראש ממשלת יפן פומיו קישידה בוושינגטון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן פגישה עם ראש ממשלת יפן פומיו קישידה בוושינגטון
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: REUTERS/Tom Brenner)
בהודעת השגרירות לעובדים נאמר כי המהלך נעשה "ליתר זהירות", והודגש כי אנשי הממשל יכולים לעבור בין האזורים המדוברים. השגרירות ציינה כי ייתכן שבהמשך תטיל הגבלות שהייה נוספות על עובדיה, כמו בעיר העתיקה בירושלים או ביהודה ושומרון - אך הגבלות שכאלו טרם הוכרזו. בהודעה שפרסמה קראה השגרירות לכל האזרחים האמריקנים בישראל "להמשיך לשמור על עירנות" והזהירה כי "תקריות ביטחוניות" עלולות להתרחש ללא אזהרה מוקדמת. "סביבת הביטחון ממשיכה להיות מורכבת ויכולה להשתנות במהירות, בהתאם למצב הפוליטי ולאירועים האחרונים", נמסר.
ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה הזהירו בימים האחרונים את איראן מפני תקיפת נקמה בשטח ישראל, בעוד שטהרן אותתה לוושינגטון כי היא תגיב בצורה ש"תמנע הסלמה גדולה". אחרי שהנשיא ג'ו ביידן התייצב שלשום שוב לצד ישראל בצל האיום האיראני, הבית הלבן פרסם אמש הודעת תמיכה נוספת - והבהיר כי "התמיכה שמעניקה ארה"ב לישראל מפני איומים מאיראן ושלוחיה נותרה בעינה. אנחנו לא רוצים שהלחימה תתפשט".
ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר אמש כי מזכיר המדינה אנתוני בלינקן קיים ביממה האחרונה מרתון שיחות טלפוניות, ואמר לשרי החוץ של סעודיה, טורקיה וסין כי הסלמה "אינה האינטרס של אף אחד". כמו כן, מהבית הלבן נמסר כי ארה"ב הודיעה לאיראן שהיא לא הייתה מעורבת בתקיפה בשבוע שעבר בדמשק, שבה חוסל בכיר כוח קודס חסן מהדווי - והזהירה את טהרן מפני תקיפה אפשרית של ישראל.
2 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן חגיגות 75 שנה ל נאט"ו בריסל
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן חגיגות 75 שנה ל נאט"ו בריסל
בלינקן. קיים ביממה האחרונה סבב שיחות טלפוניות
(צילום: Johanna Geron / POOL / AFP)
"אנו ממשיכים להיות מודאגים מהסיכון להסלמה במזרח התיכון, במיוחד לאחר האיומים של איראן כלפי ישראל", מסרה מחלקת המדינה האמריקנית. "הודענו לאיראן שלארה"ב אין כל מעורבות במתקפה שהתרחשה בדמשק, והזהרנו אותה שלא להשתמש בה כעילה להסלמה נוספת באזור או כדי לתקוף מתקנים או אזרחים אמריקניים".
שר הביטחון יואב גלנט שוחח אמש, בפעם השנייה השבוע, עם שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין - ואמר לו כי ״מתקפה איראנית ישירה לשטח ישראל תחייב תגובה ישראלית הולמת נגד איראן״. השניים דנו על ההיערכות למתקפה איראנית נגד ישראל, שעלולה להביא להסלמה אזורית, וגלנט פירט בפני אוסטין את פעולות ההיערכות הישראליות. שר הביטחון הדגיש כי ישראל לא תקבל מתקפה איראנית בשטחה, והודה לשר ההגנה על הידוק שיתוף הפעולה ביו מערכות הביטחון הישראלית והאמריקנית, ובין צה״ל לפיקוד המרכז של צבא ארה״ב (CENTCOM).
שלשום, נזכיר, הבהיר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי המחויבות האמריקנית לביטחון ישראל "עשויה מברזל", ומאוחר יותר הבהיר גורם אמריקני באל-ג'זירה שנשקלת פעולה צבאית משותפת עם ישראל אם איראן תתקוף ישירות בשטחה.
פורסם לראשונה: 23:47, 11.04.24