מנסה להרגיע את הציבור בישראל: דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי מסר הערב (חמישי) הצהרה לתקשורת, על-רקע החשש מתגובה של איראן לחיסול של בכיר משמרות המהפכה חסן מהדווי בשבוע שעבר בדמשק, שמיוחס לישראל, ואיומי הנקמה מטהרן. ynet העביר את הצהרת דובר צה"ל בשידור ישיר.

"חשוב לומר, אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף", אמר דובר צה"ל בפתח דבריו. "אנחנו נמצאים בדריכות ומוכנות גבוהה למגוון תרחישים ומקיימים הערכת מצב שוטפת כל הזמן. אנחנו ערוכים ומוכנים בהתקפה ובהגנה, וערוכים גם עם השותפות האסטרטגיות שלנו. הרמטכ"ל קיים הבוקר הערכת מצב עם מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב שהגיע לארץ, הקשר שלנו עם צבא ארה"ב הוא איתן והדוק".
הוא הוסיף: "במשך שנים, ובמלחמה ביתר שאת, איראן מממנת, מכוונת ומחמשת את שלוחיה בכל המזרח התיכון לתקוף את מדינת ישראל, אבל לא רק את מדינת ישראל אלא מדינות נוספות באזור ולא רק באזור. תקיפה משטח איראן תהווה הוכחה ברורה על הכוונות האיראניות להסלים את המזרח התיכון ולהפסיק להסתתר מאחורי השלוחים.
"בחודשים האחרונים שיפרנו את יכולות ההתקפה שלנו, ואנחנו נדע לפעול היכן שנדרש. יש לנו יכולת הגנה רב-שכבתית שהוכיחה את עצמה במהלך המלחמה עם אלפי יירוטים מוצלחים, אך עדיין לצד זאת ההגנה לעולם אינה הרמטית. מדינת ישראל נתקפת ביכולות איראניות מתימן, עיראק וסוריה כמעט כל יום. ההגנה שלנו מיירטת את האיומים האלה, ועדיין אנחנו ערוכים במוכנות גבוהה גם בהגנה וגם בהתקפה, ונדע להגיב לכל איום. אנחנו נדבר במעשים לכל פעולה שתהיה".
2 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה
איסמעיל הנייה
הנייה ושלושת בניו שחוסלו בעזה
תא"ל הגרי נשאל אם נכון היה לאשר את חיסול שלושת בניו של ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה בעזה לנוכח העיתוי הרגיש של אפשרות לעסקת חטופים. דובר צה"ל השיב: "בניו של הנייה הם מחבלים שמפקדים בשטח על פעילות טרור, והתכוונו בזמן אמת להוציא פעולות טרור ותשתיות טרור. אחד מהם מעורב בהחזקת חטופים במהלך המלחמה. הם מחבלים ולכן הם נתקפו".
הנייה עצמו טען הערב כי שלושת בניו שחוסלו אתמול בתקיפה הישראלית "לא היו לוחמים בזרוע הצבאית של חמאס". הוא הוסיף כי מות השלושה לא ישפיע על עסקה לשחרור חטופים ישראלי בתמורה לשחרור מחבלים מהכלא הישראלי. "האינטרסים של העם הפלסטיני קודמים לכל", אמר הנייה לסוכנות הידיעות רויטרס. "אנחנו מבקשים להגיע להסכם, אבל הכיבוש עדיין מתעכב ומתחמק מתגובה לדרישות שלנו".


פרשננו רון בן ישי פרסם היום כי מצטברים הסימנים שלפיהם איראן נערכה בימים האחרונים למכת נקם בישראל בתגובה לחיסול בדמשק של מהדווי, אך ברגע האחרון דחתה את הביצוע - או החליטה לשנות את אופי הפעולה - כנראה כתוצאה מהאזהרות המפורשות שהעבירו אתמול בכירים בממשל ביידן.
הסימנים הגלויים קשורים בעיקר בשני פרסומים הלילה של סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית "מאהר". באחד היא הודיעה מפי הרמטכ"ל האיראני על הפסקת הטיסות באזור נמל התעופה של טהרן בשל "תרגילים צבאיים". האחר היה סרטון שעסק במתקפת טילים על ישראל, ונאמר בו בין השאר "אולי הלילה". בשני המקרים מיהרה הסוכנות למחוק את הפרסומים.
שליח ארה"ב למזרח התיכון, ברט מקגורק, העביר אתמול מסר לשר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן באמצעות שרי החוץ של סעודיה, איחוד האמירויות, קטאר ועיראק. נאמר בו שלאמריקנים יש מחויבות להגן על ישראל, שמצידה עלולה לפגוע באיראן בשטחה אם תותקף. דברים מפורשים בעניין אמרו גם הנשיא ג'ו ביידן ושר החוץ שלו אנתוני בלינקן. לדברי גורמים בישראל, יש כנראה קשר בין הפרסומים בתקשורת האיראנית לבין האזהרות האמריקניות.
2 צפייה בגלריה
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
דיווחים סורים על תקיפות ישראליות בדמשק
הבכיר האיראני וזירת החיסול שמיוחס לישראל בדמשק
( צילום: רויטרס / Firas Makdesi)
ההנחה היא שאיראן רוצה להימנע בכל מחיר ממלחמה אזורית ומעימות שהאמריקנים יהיו מעורבים בו. לכן ישראל וארה"ב הודיעו במשותף שפעולה שתצא מתוך איראן תוביל לתגובה של ישראל ואולי גם של ארה"ב בתוך שטחה הריבוני של איראן. בהקשר זה צריך להזכיר שבאיראן יש לא רק מתקני גרעין ותעשיות צבאיות שלישראל וארה"ב יש עניין לפגוע בהם, אלא גם תעשיית נפט גדולה ומערכת סכרים שפגיעה בהן, ולו חלקית, עלולה לגרום נזק אנוש לכלכלתה.
הקרב על הנקמה עדיין לא הגיע לסיומו וייתכן מאוד שההנהגה באיראן עדיין לא החליטה סופית מה היא רוצה לעשות ואיך, אף שניכר שהיא נחושה לנקום בעיקר כדי להוכיח לציבור שלה את עוצמת המשטר שהועמדה לאחרונה בסימן שאלה. היא מתכוונת לעשות זאת על פי שני כללים. האחד - הפעולה תכאיב לישראל אבל תהיה מתחת לסף שעלול להצית מלחמה אזורית או מלחמה כוללת עם חיזבאללה. השני – בהוצאה לפועל של התגובה יהיו מעורבים השלוחים שלה בעיראק, בתימן בסוריה ובלבנון.
בצה"ל מעריכים שזו תהיה פעולה שלא ראינו כמוה, ולכן הועלו לכוננות עליונה כל מערכות הגילוי והיירוט, על כל השכבות שלהן, וכן הנכסים שיש לפיקוד המרכז האמריקני באזור. ההערכה היא שזה יקרה בימים הקרובים, ובהקשר זה צריך להזכיר את דבריו של שר הביטחון יואב גלנט לפני כמה ימים, שלפיהם "מוכנות ודריכות זו לא פאניקה", וכי הוא מייעץ לציבור לא להיכנס לפאניקה לא מוצדקת.