יניב בן סימון, שנחשב יד ימינו של יצחק אברג'יל ולפי בכיר ביאחב"ל היה "אחד המבוקשים הכי בכירים בישראל", הובא היום (שישי) לדיון בבית משפט בדרום אפריקה אחרי שנעצר אתמול בפשיטה משטרתית על הבית שבו הסתתר ביוהנסבורג. בדיון החליטו השופטים להאריך את מעצרו בארבעה ימים, עד יום שני הקרוב, אז יובא לדיון נוסף.
8 צפייה בגלריה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
אותרו מכשירים שחסמו אותות GPS. העבריין העצור והבית
( צילום: AFP )
המשטרה הודיעה היום כי בביתו של בן סימון נתפסו 19 כלי נשק מסוגים שונים, שלושה אופנועים גנובים וכמויות גדולות של סמים מסוג קוקאין. דוברת משטרת דרום אפריקה אמרה היום בסיום הדיון כי כשיובא לבית המשפט ביום שני, צפוי בן סימון ושבעת החשודים הנוספים שנעצרו יחד איתו לשמוע את החשדות שמיוחסים להם בעקבות פעילותם בדרום אפריקה.
"הוא (בן סימון) והשבעה האחרים ישמעו את האישומים שבפניהם הם עומדים בדרום אפריקה. האישומים הללו כוללים החזקת רכוש גנוב, החזקה בלתי-חוקית של נשק ותחמושת והחזקת סמים", אמרה הדוברת אתלנדה מאטה. לדבריה, בן סימון חשוד גם בהפרה של חוק התקשורת האלקטרונית במדינה – מאחר שהחזיק במכשירים שנועדו לחסום אותות GPS.
8 צפייה בגלריה
הבית בו נעצר יניב בן סימון בדרום אפריקה
הבית בו נעצר יניב בן סימון בדרום אפריקה
האופנועים שנתפסו בפשיטה בדרום אפריקה
(צילום: AFP)
בפשיטה אתמול, כך מסרו הרשויות בדרום אפריקה ל"גרדיאן" הבריטי, תפסו הכוחות המיוחדים ביוהנסבורג בין היתר 19 כלי נשק, כולל חמישה רובים ושבעה אקדחים, מכשיר לשיבוש תדרים וארבעה רחפנים מצוידים במצלמות. כמו כן, לפי הגרדיאן, בפשיטה נתפס גם רכב ואן שצויד במכשירי עינויים. מלבד כל אלה תפסה המשטרה 40 אלף דולר במזומן, וכן 3 ק"ג של חומר החשוד כקריסטל מת'.
בגרדיאן צוין גם שבוואן שנתפס היה כיסא שהוברג לרצפה ושימש לצורך עינויים. בנוסף, הרכב גם הותאם כך שצלף יוכל לירות מתוכו, והיה בו בידוד אקוסטי משמעותי. חומות בגובה ארבעה מטרים הקיפו את הבית, שבו נמצאו גם שישה אופנועים (ששלושה מהם דווחו כגנובים, ל"ל) ושמונה כלי רכב.

7 שנים ברשימת המבוקשים של האינטרפול

בן סימון בן ה-46 נמצא ברשימת המבוקשים של האינטרפול מאז 2015, אז נמלט מהארץ, והסתתר בדרום אפריקה במשך כמה שנים. מלבדו נעצרו בפשיטה כאמור שבעה בני אדם נוספים, שכולם צולמו כשהם כפותים באזיקון ושוכבים על הרצפה. בן סימון נולד בבת ים, ובגיל צעיר מאוד נכנס לעולם הפשע, כשהתחבר ליצחק אברג'יל, הפך ליד ימינו - ובהמשך הסתכסך עמו. הוא נחשב לעבריין אלים ומסוכן, שהצליח לחמוק מהמשטרה פעמים רבות, על אף שנחשד בפשעים חמורים ובמספר ניסיונות חיסול, ובהם של זאב רוזנשטיין ופליקס אבוטבול.
בין היתר, בן סימון נחשד במעורבות בפיגוע הפלילי ברחוב יהודה הלוי בתל אביב בשנת 2003, שבו שילמו בחייהם שלושה אזרחים תמימים. למרות זאת, הוא הצליח לחמוק ממשטרת ישראל. לאחר הפיגוע הפלילי ב-2003 הוא ברח לדרום אפריקה, איתה אין לישראל הסכם הסגרה, ועל כן שימשה לו המדינה מקלט נוח ובטוח - עד אתמול.
8 צפייה בגלריה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
רגעי מעצר העבריין הישראלי בדרום אפריקה
"בן סימון לא מקשיב לאף אחד". העצורים בדרום אפריקה
במשטרת ישראל התייחסו לפשיטה ואמרו כי כוחות מיוחדים פשטו על בית מי שהוגדר כ"עבריין בכיר", שנמצא בבריחה משנת 2015 בעקבות מעורבותו בפרשת 512. במשטרת ישראל אמרו כי הוא נעצר "לאחר מאמצים רבים, מודיעיניים ומבצעיים, ושיתוף פעולה בין הרשויות בארץ ובחו"ל. בתום הפעילות הוא יובא לחקירה לרשויות המדינה". לפני חצי שנה נגזרו בפרשת 512 שלושה מאסרי עולם על אברג'יל, שנחשב ל"עבריין מספר 1 בישראל" במשך שנים.
בפרשה הוזכר לא פעם גם שמו של בן סימון. כך למשל, לפני כמעט ארבע שנים נחשפה ב-ynet הקלטה של אברג'יל עם בן סימון, שהוזכר באישום כמעורב בניסיון הפגיעה בזאב רוזנשטיין בכיכר פלומר בתל אביב בשנת 2003. לטענת התביעה, בהקלטה נשמעו אברג'יל ובן סימון משוחחים על המשך ניסיונות הפגיעה ברוזנשטיין, לאחר שהניסיון בפלומר - אז התפוצצה מכונית תופת - לא צלח. התובע ניסים מרום הטיח באברג'יל כי הורה לבן סימון שלא לעצור את עד המדינה ב' בעבודתו – השלמת ניסיונות החיסול של העבריין רוזנשטיין. לפי התובע מרום, הכינוי בשיחה "אריק" מיוחס לבן סימון.
"זו ראיית זהב", אמר אז התובע מרום. "למה? אריק, יניב בן סימון, עושה את פלומר ובורח. ומי לוקח את המושכות? עד המדינה. מה שאנחנו שומעים פה זה את ראש הארגון מורה לבן סימון לא לעצור את ההמשכיות עם עד המדינה, לתת לו לעשות את העבודה ולא לתקוע לו ברקס. תן הסבר אחר. תמציא".
אברג'יל ענה אז כי "יניב בן סימון לא צריך אישור שלי ולא של אף אחד. הוא לא מקשיב לאף אחד, ועד המדינה לא צריך אישור שלי ולא של אף אחד. בחיים לא הייתה לי בעיה עם רוזנשטיין".
8 צפייה בגלריה
עורכי הדין שחר חצרוני, תמיר סננס, דורון נוי ויהלי שפרלינג
עורכי הדין שחר חצרוני, תמיר סננס, דורון נוי ויהלי שפרלינג
עורכי הדין שחר חצרוני, תמיר סננס, דורון נוי ויהלי שפרלינג
(צילום: מוטי קמחי, עידו ארז)
בעדות אחרת נשאל אברג'יל על הקשר בינו לבין בן סימון. התובע מרום אמר לו: "אמרת שחודש וחצי אחרי שאחיך נרצח דרכיך עם בן סימון נפרדו". אברג'יל הגיב: "אני לא מנסה להתרחק בדבריי מיניב. אני אוהב אותו. אני חבר שלו".
ב-2018 טען עד מדינה כי מי שביצע את רצח "דיידונה" (דוד ביטון) הוא בן סימון. לפי עד המדינה, בן סימון הגיע עם כובע וירה ירייה אחת בגבו של ביטון. אלא שאז הגיע עד מדינה אחר, וטען כי מי שביצע את רצח ביטון היה שלומי משתאווה לוי - עבריין שבינתיים נרצח.
עורך דינו של בן סימון, שחר חצרוני ממשרד נוי-סננס-שפרלינג-חצרוני, מסר: "יניב אינו יד ימינו של אברג'יל ומעולם לא היה ואין לו כל קשר לאירועים בפרשיית 512. יתר על כן, אף אחד מששת עדי המדינה בפרשיית 512 לא העלה מעולם טענה כזאת או אחרת כי הוא לקח חלק בפיצוץ יהודה הלוי. באשר לבית בדרום אפריקה. יניב אינו מחזיק הנכס וברור שאין לו כל אחריות לרכוש כזה או אחר אשר נתפס בנכס שכאמור אינו בחזקתו".