3 צפייה בגלריה
בלינקן, נתניהו וסמוטריץ'. קידום הבנייה תלוי במעורבות האמריקאית
בלינקן, נתניהו וסמוטריץ'. קידום הבנייה תלוי במעורבות האמריקאית
בלינקן, נתניהו וסמוטריץ'. קידום הבנייה תלוי במעורבות האמריקאית
(צילום: AP, חיים צח לע"מ, רויטרס)
ביום חמישי הקרוב צפויים ראשי המתנחלים להיפגש עם שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ', ולדון בתוכניות הבנייה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה להתיישבות ביהודה ושומרון על רקע הפיגועים בסוף השבוע, ואמר "נחליט בקרוב על צעדים לחיזוקה כדי להבהיר לטרוריסטים שמבקשים לעקור אותנו מארצנו שאנחנו כאן כדי להישאר".
כחלק מהצעדים לחיזוק ההתיישבות, קידם בעבר משרד השיכון תוכנית להקים את שכונת עטרות במזרח ירושלים - שכונה יהודית עם כ-9,000 יחידות דיור - וכן לקדם בנייה ב-E1, בשטח שבין ירושלים למעלה אדומים. אך על אף ניסיונות העבר, מדובר בתוכניות מורכבות והוצאתן לפועל תלויה בין היתר במעורבות האמריקנית.
לאור הגעתו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בישראל מחר, והחשש האמריקני מהסלמה מול הפלסטינים, ההערכות הן כי בממשלה יחכו לעזיבתו לפני שידונו בקידום הצעדים. מנגד, ביום חמישי שעבר שיגר ראש העיר של מעלה אדומים בני כשריאל מכתב לממשלה, ודרש לקדם את תוכנית E1. במכתב הוא ציין כי "ראשי הרשויות ביהודה ושומרון נותנים לכם רוח גבית. בימים אלה של ממשלת ימין על מלא, אני קורא לכם לחזק את ההתיישבות".
3 צפייה בגלריה
מעלה אדומים
מעלה אדומים
התוכנית נועדה לפיתוח מעלה אדומים. כביש E1
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
הדמיות לתכנית
הדמיות לתכנית
שכונת עטרות. הדמיה
(צילום: אדריכל יובל קדמון)
על פי התוכנית, שקיבלה תוקף לראשונה בשנת 1998 אך פורסמה להפקדה במנהל האזרחי רק בפברואר 2020, בשטח בן 12 קילומטרים רבועים - שהוכלל בגבולות המוניציפליים של מעלה אדומים, ונועד לפיתוח העיר - מיועדות להיבנות כ-3,500 יחידות דיור.
התוכנית להקמת שכונת עטרות הוגשה לראשונה לפני יותר מ-20 שנה, אך טרם יצאה לפועל. שרת הפנים לשעבר איילת שקד אף קידמה אותה בוועדות בירושלים, אך כתוצאה מלחץ אמריקני התוכנית נתקעה פעם נוספת. אם תיבנה, השכונה תקום סמוך לשכונת נווה יעקב בירושלים שבה נרצחו ביום שישי שבעה בני אדם בפיגוע ירי.
ראשי מועצת יש"ע פנו גם הם לממשלה, ובמכתב ששלחו לראש הממשלה בנימין נתניהו ציינו כי "אנו זקוקים לכינוסה הדחוף של מועצת התכנון העליונה (מת"ע) כדי לסיים את הקפאת הבנייה של הממשלה הקודמת". בשטח שבין הר חברון ועד השומרון מתוכננות כ-9,000 יחידות דיור הממתינות לאישורים, אך מת"ע לא כונסה יותר מחצי שנה.
כשריאל הוסיף כי לנוכח הפיגועים הקשים בירושלים "נפעל בכל המישורים הדרושים כדי לוודא שהטרור לא ירים ראשו ויאיים על חיי אזרחי ישראל". הוא הדגיש כי הוא "שולח תנחומים למשפחות שאיבדו את יקיריהן בטרור הרצחני ומאחל החלמה מהירה ושלמה לפצועים. אני קורא גם לתושבים לגלות ערנות ולדווח על כל אדם או חפץ חשוד".