6 צפייה בגלריה
הפשיטה על כת לב טהור במקסיקו
הפשיטה על כת לב טהור במקסיקו
הפשיטה על הכת במקסיקו, בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס)
כמה ימים לאחר הפשיטה של שלטונות מקסיקו על מתחם של הכת החרדית-קיצונית "לב טהור" שבה אותרו 26 מחבריה, איש המוסד לשעבר דני לימור, שהשתתף במבצע, סיפר ל-ynet על המבצע המורכב ללכידת מנהיגי הכת ולחילוץ אנשיה שבו לקח חלק בהתנדבות יחד עם עוד אנשי מערכות הביטחון לשעבר לבקשת בני משפחה של חברי הכת.
"אנחנו עוקבים אחרי הכת עוד מאז שהייתה בגואטמלה", סיפר לימור. "במהלך החודשים האחרונים, הצלחנו בשיתוף פעולה עם מערכת המשפט במקסיקו לבנות תיק נגד הכת. זה הוביל בסופו לפשיטה שנועדה לעצור חלק מהמנהיגים שנגדם יש עדויות על הזוועות שהם עשו".
6 צפייה בגלריה
הפשיטה על כת לב טהור במקסיקו
הפשיטה על כת לב טהור במקסיקו
"יש עדויות נגד מנהיגי הכת על הזוועות שהם עשו". תיעוד מהפשיטה
(צילום: רויטרס)
לימור הדגיש כי "מטרה נוספת ולא פחות חשובה הייתה לנסות ולהציל כמה ילדים של משפחות שביקשו מאיתנו לעזור להם". בין הילדים היה גם בנו בן השלוש של ישראל עמיר, אחד מאנשי הכת שברח ממנה לפני כשלוש שנים ומאז פעל לחלץ אותו מהכת שמנהיגיה הורשעו בחטיפה ובניצול מיני של קטינים.
במפגש בין עמיר לבנו היה נוכח גם לימור, שציין כי "ישראל זיהה את הבן שלו מהר מאוד, אבל הבן לא זיהה אותו. הוא כן זיהה שיש פה מישהו שאוהב אותו". איש המוסד הוסיף כי "מהרגע שישראל לקח אותו לידיים, הילד לא הפסיק לחייך עד שהוא נחת בארץ. הוא לא היה מוכן לעזוב אותו לרגע".
6 צפייה בגלריה
ישראל עמיר
ישראל עמיר
"הילד זיהה שיש פה מישהו שאוהב אותו". ישראל עמיר ובנו בנתב"ג
למרות ההצלחות, לימור אמר כי מטרת המבצע לא הושגה במלואה, היות והכת ממשיכה להתקיים וילדים רבים שמשפחותיהם מחכות בארץ נותרו לכודים. "זה ממש לא נגמר", ציין לימור. "יש עוד קבוצה של הכת בגואטמלה, ויש קבוצות שמפוזרות במקומות אחרים. עם זאת, מדובר במכה מאוד חזקה. עכשיו כשחברי הכת מפוזרים ונגמרים לה המנהיגים, היא נחלשת".
על הפשיטה, שהתרחשה ביום שישי האחרון בעיר טפצ'ולה בדרום מקסיקו סמוך לגבול עם גואטמלה, אמר לימור כי "היא הייתה מאוד מוצלחת". הוא סיפר כי "ביצעה אותה יחידת עילית של משטרת מקסיקו שהייתה נקייה ומקצועית, ופעלה ברמה מאוד גבוהה בהשוואה לכל משטרה אחרת שאני מכיר. הם הפתיעו גם אותי וגם את חברי הכת".
6 צפייה בגלריה
הפשיטה על כת לב טהור במקסיקו
הפשיטה על כת לב טהור במקסיקו
"חברי הכת לא הסכימו להיעצר ומחו על כך"
(צילום: רויטרס)
רשת השידור הבריטית הממלכתית BBC דיווחה מפי מקור ישראלי הקשור לפשיטה כי הילדים בכת הופרדו במהירות משאר חברי הקבוצה. לפי המקור, הצעד נעשה מחשש שחייהם יהיו בסכנה במצב שבו חברים בכת ינסו למנוע מהכוחות לקחת אותם.
משרד החוץ מסר כי קונסול ישראל במקסיקו ליאור בצוב הונחה לוודא שלא יהיו פעולות אלימות ופינוי בכוח של חברי הכת בעת הפשיטה. לימור ציין כי כוחות המשטרה לא השתמשו באלימות, אך אמר כי "חברי הכת כמובן לא הסכימו להיעצר ומחו על כך". לדבריו, "הם נלקחו למתקן של שירות סוציאלי שעובד עם משרד המשפטים והם נמצאים תחת פיקוח".
בהודעת משרד החוץ אכן נמסר כי כדי להימנע מעימות עם חברי הכת, הוחלט "להקפיא מצב" ולהשאירם ברשות גורמי הרווחה המקומיים במהלך הימים הקרובים. אולם, במשרד הדגישו כי ימשיכו במאמצים לשכנע את המשפחות ואת הילדים שלגביהם יש צווי אפוטרופסות בישראל, לשוב ארצה.
6 צפייה בגלריה
הפשיטה על כת לב טהור במקסיקו
הפשיטה על כת לב טהור במקסיקו
"בסופו של דבר, מדובר בבני אדם"
(צילום: רויטרס)
"בקשה שלנו לגרשם לישראל צפויה להיענות בחיוב, אך לא נרצה שיופעל כוח משמעותי מולם וגירוש אלים. נמשיך להתמקד כרגע בניסיונות להידבר עימם על מנת שישובו לישראל", נמסר ממשרד החוץ.
לימור אמר כי הוא מקווה שחלק מחברי הכת יסכימו לחזור לארץ, למרות ש"הם לא קיבלו אותנו בשמחה". הוא הוסיף כי "בסך הכול מדובר בבני אדם. יש סיכוי שלאחר שהמנהיגים שלהם שכפו על כולם את ההתנהגות הנוראית הורחקו מהם, המוטיבציה שלהם לחזור למשפחות בארץ תגבר והם יגיעו בסופו של דבר מרצונם".
6 צפייה בגלריה
האיש שהקים את הכת, שלמה הלברנץ
האיש שהקים את הכת, שלמה הלברנץ
האיש שהקים את הכת, שלמה הלברנץ
לב טהור היא כת יהודית דתית קיצונית שבעבר דווח כי חיה ברובה באזור סנטה רוזה שבגואטמלה. הכת החלה לפעול בסוף שנות ה-80 בארץ. לאחר מכן, היא עברה לקנדה, משם לארה"ב, ואז לגואטמלה. בהמשך, חלק מחברי הכת עברו למקסיקו. בכת כ-200 מבוגרים וילדים, מחציתם בעלי אזרחות ישראלית שלחלקם יש גם אזרחות כפולה, אמריקנית או גואטמלית. לפי ה-BBC, כ-80-70 מחברי הכת עדיין נמצאים בגואטמלה, וחברים נוספים פזורים בישראל, ארצות הברית, צפון מקדוניה ומרוקו.
לפי עדויות של חברי הכת שברחו ממנה, אנשיה נוקטים כלפי הנשים והילדים מערכת ענישה שכוללת הרעבה, חרמות ואלימות קשה, כולל הלקאות פומביות בעירום. נוסף על כך מחתנים את הילדים בכת החל מגילי 13-12 וכופים עליהם להביא ילדים לעולם. ישנן נשים בכת שהרו בגילים צעירים מאוד. עלו גם האשמות על מקרים של אונס ומעשי סדום שבוצעו בידי חברים בקבוצת הגברים השלטת בכת, המכונה "ההנהלה". המעשים הללו תוארו על ידי מספר קורבנות שהצליחו להימלט מהכת והגישו תצהירים חתומים כראיות לרשויות בגואטמלה.
הכת כונתה "הטליבאן היהודי" עקב הדמיון לכללי הלבוש של הארגון האסלאמיסטי הקיצוני ששולט באפגניסטן. כך לפי הדיווח של ה-BBC, שבו צוין כי הילדות בכת אולצו ללבוש כיסוי גוף מלא החל מגיל שלוש.
האיש שהקים את הכת, שלמה הלברנץ, טבע למוות לפני כחמש שנים – ומאז בנו נחמן הלברנץ הנהיג את הכת. נחמן ועוד כמה מראשי הכת נלכדו בידי הבולשת הפדרלית האמריקנית, ה-FBI, וכיום הוא יושב בכלא האמריקני. אשתקד הורשע נחמן הלברנץ, ומנהיג נוסף של הכת, מאיר רוזנר, בחטיפה ובניצול מיני של ילדים. על פי פסק הדין של בית משפט בניו יורק, ב-2018 השניים חטפו באמצע הלילה שני ילדים, נערה בת 14 וילד בן 12, מביתם בעיר, והעבירו אותם למקסיקו כדי שבת ה-14 תקיים קשר מיני לא חוקי עם גבר בוגר. אמם של הילדים היא אחותו של הלברנץ, שבאותה שנה עזבה את הכת בגלל התנהגותו הקיצונית של אחיה.