6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
האיומים על חייו גברו. יאיר לפיד
(צילום: עמית שאבי)
על רקע המחאות נגד המהפכה המשפטית ולפני ההצבעות בקריאה ראשונה על שניים מסעיפיה המרכזיים, ראש השב"כ רונן בר ביקש אחר הצהריים (שני) לקבוע פגישה עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד, בעקבות התרעות רבות על פגיעה בו. כך מסר גורם בלשכתו של לפיד, שהוסיף כי "ההסתה וכמות ההתרעות והאיומים על חייו הפכה להיות מטורפת".
ראש השב"כ נועד בימים האחרונים עם שורה של פוליטיקאים משני צידי המפה הפוליטית וקרא להם לפעול להרגעת הרוחות. הפגישות התקיימו על רקע העלייה באיומים על אנשי ציבור, כמו גם על רקע העלייה בשיח השנאה ברשתות החברתיות. בשב"כ מודאגים מהתלהטות השיא וחוששים שהדבר יגביר את הפוטנציאל לאלימות שעלול לפגוע ביציבות המדינה. בר נועד בין השאר עם שר המשפטים יריב לוין והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
6 צפייה בגלריה
רונן בר
רונן בר
קורא להרגעת הרוחות. ראש השב"כ רונן בר
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הערכה שלא ניתן להגיע איתם להסכמות. ראשי האופוזיציה לפיד, מיכאלי וליברמן
(צילום: AFP)
בקשה זו של ראש השב"כ מלפיד מגיעה על רקע הניסיון של נשיא המדינה יצחק הרצוג להביא להידברות בין הצדדים אחרי ההצבעה הערב במליאה במטרה להגיע להסכמות. מוקדם יותר לפיד קיים פגישת תיאום עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, ובהמשך הוא ייפגש בכנסת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לתדרוך ביטחוני שוטף.
בבית הנשיא אופטימיים כי ניתן יהיה להגיע להסכמות אחרי ההצבעות במליאה. לפי הערכות, כבר בימים אלה עובדים בבית הנשיא ומנהלים שיחות עם כל הצדדים על סעיפי הסכמה. גורם פוליטי אמר היום ל-ynet כי "המסר שיוצא החוצה הוא שאין הידברות, אבל מאחורי הקלעים יש את אלה שעובדים על מתווה מוסכם, וינסו להעביר אותו ברוח העקרונות שהציג הנשיא הרצוג".
בבית הנשיא מתמקדים בעבודה מול יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ושותפו גדי איזנקוט, על פני לפיד, שגורמים פוליטיים מעריכים כי אינו מעוניין לעצור בעת זו את המחאה נגד תוכנית נתניהו-לוין. השבוע אמר שר המשפטים יריב לוין בשיחות סגורות סביב המחאה וניסיון ההידברות: "אם נעצור את החקיקה לשבוע, לפיד ידרוש לעצור לשבועיים. אם נעצור לשבועיים, לפיד ידרוש לעצור לחודשיים. אי אפשר לדבר איתו".
במחנה הממלכתי הציבו אמנם תנאי לליכוד להקפיא את החקיקה למשך השיחות, אך לא נקבו בפרק זמן ספציפי, כפי שעשה לפיד. ההערכה היא שלא ניתן להגיע להסכמות כלל גם עם השותפים האחרים באופוזיציה, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי, ובשל כך בבית הנשיא מרכזים כאמור את המאמצים דווקא בגנץ.
לפיד אמר היום בפתח ישיבת סיעתו: "היום בלילה מדינת ישראל תעשה את הצעד הראשון לקראת הפיכתה למדינה לא דמוקרטית. הממשלה מעלה להצבעה בקריאה ראשונה שני חוקים לביטול הדמוקרטיה בישראל. הם חסמו כל ניסיון להידברות בזמן שהם ממשיכים בריצת אמוק לחקיקה חפוזה וחסרת אחריות. לא התקיים דיון אמיתי על הנזק הנורא שייגרם לכלכלה ולפרנסה של כל אחד מאיתנו, לא על הסכנות הביטחוניות ולא על העובדה שזה קורע את עם ישראל לגזרים".
6 צפייה בגלריה
 יאיר נתניהו בדיון בביהמ"ש השלום כפ"ס
 יאיר נתניהו בדיון בביהמ"ש השלום כפ"ס
מחק את הציוץ. יאיר נתניהו
(צילום: יאיר שגיא)
יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, טען בצהריים בטוויטר כי "שב"כ מעורב בהפיכה נגד ראש הממשלה". הוא כתב את הציוץ אחרי טענה כוזבת של איש התקשורת תומך נתניהו אלי ציפורי, ומחק אותו בהמשך. "ועדת חקירה עכשיו", כתב נתניהו הבן. "האנשים האלה צריכים לעמוד לדין ולהישלח לכלא לשנים רבות".
הרקע לציוץ של נתניהו הבן הוא עדותו של ניצב-משנה שלמה משולם היום במשפטו של ראש הממשלה, שבמהלכה אמר כי המידע הראשוני שאפשר את חקירות נתניהו הגיע מנהג שהסיע את יאיר לדירה של המיליארדר האוסטרלי ג'יימס פאקר במלון רויאל ביץ' בתל אביב.