עינב סומך, חברת ילדות של ענבר הימן שנחטפה לעזה, אמרה הבוקר (חמישי) בריאיון ל-ynet Live כי "מטרת העל היא להחזיר את השבויים הביתה. מטרת על מספר שתיים - למוטט את חמאס. יש לנו אזרחים שנחטפו, יש לנו אחריות כלפיהן. אנחנו צריכים לפדות אותם עכשיו. אחר כך תעשו מה שאתם רוצים".
סומך שיתפה כי אף גורם רשמי לא מעביר לה או ליתר חבריה של ענבר מידע. לדבריה, "יותר מזה, יחידת להב 433 והחמ"ל האזרחי מתקשרים אלי כמה פעמים ביום: 'שלום, אפשר לקבל מידע על ענבר הימן?'. כבר העברתי את המידע הזה לא פעם ולא פעמיים. גם לפני יומיים קיבלתי טלפונים כאלה שלא ידוע עליה שום דבר ו'בוא נתחיל מהתחלה את כל התהליך'. לי בתור חברה קרובה שלה זה קשה לשבת ולספר את הסיפור שוב. כמה פעמים אני יכולה לעשות את זה? זה נורא מתסכל ואנחנו כבר מאבדים אמון במערכת".
הכותרת
מאחורי הקלעים של המשא ומתן להשבת השבויים והחטופים
26:25
5 צפייה בגלריה
ענבר הימן
ענבר הימן
"הייתה על אופנוע עם שני מחבלים שנשאו סכין". ענבר הימן
5 צפייה בגלריה
עינב סומך חברתה של עינב הימן שנחטפה לעזה
עינב סומך חברתה של עינב הימן שנחטפה לעזה
סומך: "שומעים על סיוע הומניטרי לעזה, אנחנו מצפים לקבל משהו בחזרה"
(צילום: שמוליק דודפור)
בהמשך הסבירה סומך כי היא וחבריה נמצאים "שבע צעדים קדימה" מהרשויות, וציינה כי היא יודעת בדיוק מה קרה לענבר מהרגע שהייתה במסיבה ברעים ועד הרגע שבו נחטפה. "יש לנו עדויות משני בחורים שהיו עם ענבר במסיבה. כל האיסוף של המידע עשינו בעצמנו, האזרחים - חברים של ענבר והאנשים מסביב".
לדברי סומך, "פרט המידע האחרון שיש לנו זה שענבר עלתה על אופנוע יחד עם שני מחבלים - היא נחטפה. שני הבחורים שהיו איתה צעקו לה לברוח. אני אפילו יכולה לספר ששני המחבלים שניסו לחטוף אותה תחילה היו עם סכין. היא הצליחה להשתחרר מהם ואז הגיח אחד מאחורה - מישהו אחר - והעלה אותה על אופנוע. אף אחד מאיתנו לא יודע אם 199 החטופים כרגע נמצאים בחיים. המינימום כרגע זה לבדוק מה המצב שלהם, אם הם נמצאים בתת-תנאים, בתנאים לא אנושיים".
סומך הוסיפה: "אנחנו שומעים על סיוע הומניטרי שמדינת ישראל אישרה להכניס ממצרים, אני רוצה לומר שאנחנו מצפים לקבל משהו בחזרה - לפחות ביקור של הצלב האדום כדי לדעת מה קורה עם ענבר ועם 198 החטופים האחרים שנמצאים כרגע בעזה
5 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
"אזרחי ישראל צריכים לקבל חזרה את הביטחון שלהם". טרופר
(צילום: הדר יואביאן)
זאת מבחינתך כניעה של ישראל? "אני חושבת שאנחנו צריכים לשים את האגו הלאומי שלנו בצד. הפסדנו כרגע ואנחנו צריכים להסתכל על האזרחים שלנו ועל החטופים, ואנחנו צריכים לשאול את עצמנו איזו אחריות יש לנו כלפי האזרחים שלנו. אנחנו צריכים לשים אותם במקום הראשון עכשיו".
"קשה לי לומר שאני סומכת על מישהו מנבחרי הציבור. אני באמת חושבת שזה הזמן - ואני אשתמש במילה הזאת - לפדות. אני לא משתמשת במילה שחרור ולא משתמשת במילה להציל. אנחנו צריכים לפדות אותם. אנחנו צריכים לפדות אותם ואנחנו צריכים לפדות אותם אתמול, כי אלה האזרחים. קודם כל צריך להוציא אותם מעזה, להחזיר אותם הביתה. אחר כך שצה"ל ינצח".
על כך שבעל הבית של ענבר ביקש שתשלם את שכר הדירה שלה, למרות שנחטפה, אמרה סומך כי "הייתה התגייסות מהממת, עורכי דין שרצו לעזור לנו. העניין הזה לא כל כך מעניין אותנו, בסוף ענבר מעניינת אותנו. מי שפנה אלינו ורצה לעזור, זו ההזדמנות - יש לנו את FreeInbar.co.il - ניתן להיכנס לאתר ולתרום, להחזיר את החטופים הביתה. ענבר היא גם חלק מקהילת הגרפיטי בישראל, הכינוי שלה זה 'פינק'. אמנים מכל העולם התאספו ומעלים באינסטגרם סטוריז: 'פרי פינק'".

השר חילי טרופר מהמחנה הממלכתי התייחס אף הוא לענבר הימן, ואמר לחברתה עינב סומך בריאיון ל-ynet Live כי "השבת החטופים זו לגמרי אחת המטרות העיקריות של המלחמה הזו - שנכפתה עלינו. אני אומר לך בצורה הכי מפורשת: מדינת ישראל כשלה בשמירה על חברה שלך ועל עוד יותר מאלפי מאזרחי המדינה. לא הצלחנו להגן עליהם באותה שבת שחורה, וברור שהמחויבות שלנו עכשיו היא לעשות כל מה שניתן כדי להשיב את חברה שלך ואת כל האזרחים, וגם כמובן החיילים והשוטרים שנמצאים בעזה".
טרופר הוסיף: "אנחנו לא מתעסקים פה בשיקום אגו. אני לא מדבר מטעמי נקמה ושום דבר כזה. אני מנסה בקור רוח, אל מול סיטואציה באמת איומה, לעשות מה שנכון למדינת ישראל. המחויבות שלנו גם היא שתושבים יחזרו לעוטף עזה, וזה לא יקרה אם הם יידעו שיש את חמאס מעבר לגדר. גם זו וגם זו הן מחויבויות, והם כרוכות אחת בשנייה. כל אזרחי ישראל צריכים לקבל חזרה את הביטחון שלהם".

"החטופים על סדר היום? אני לא יודעת"

אורה רובינשטיין, דודתו של בר קופרשטיין שנחטף גם הוא לעזה, אמרה בריאיון ל-ynet Live כי "אין לנו שום מידע חוץ מהווידאו שראינו ביום שבת בבוקר. כל הגורמים הממשלתיים והצבא אומרים כל הזמן: 'אין לנו שום דבר חדש'. הדבר היחיד שיש לנו זה רק עדויות של חבר שהיה עם בר ובעל חברת יגיל, שבאו וסיפרו לנו יום-יומיים אחרי זה מה בדיוק היה שם".
לדבריה, "בר הלך לאבטח במסיבה ברעים כדי להתפרנס ולפרנס את המשפחה שלו. ב-6:30 הוא יצר קשה עם אמא שלו וסבתא שלו בעקבות ההפגזות והאזעקות, ואמר להן שברגע שיסיים לפנות את כל האנשים מהמסיבה הוא ייסע הביתה. זה היה הקשר האחרון איתו.
5 צפייה בגלריה
בר קופרשטיין
בר קופרשטיין
בר קופרשטיין
"המידע שקיבלתי למחרת מהחבר שלו הוא שבהתחלה הם פינו אנשים ופתחו שערים בצד אחד של המסיבה, ואז ירו על כל האנשים שם. הם התחילו לעזור לאנשים - בגלל שלבר יש ידע כחובש אז הוא גם כן טיפל בפצועים ושם למישהו חוסם עורקים. בהמשך הם ניסו לפנות את אותם אנשים ונחסמו ביריות. הוא חבר לשוטרים שהיו במקום שהעמידו שם חסימה. נאמר לי גם שיחידת יס"מ שהייתה איתם נעלמה באותו רגע, והם נשארו ללא נשק למעט מה שהיה לשוטרים. בזמן שהוא טיפל בפצוע ירו עליהם RPG, וכל אחד מהם הלך לכיוון אחר, ומאז אין לנו שום מידע לגביו. כל יום אני שואלת, הקצין שמלווה אותנו אומר: 'תצטרכו לשבת הרבה ימים ולהמתין'. חוסר הידיעה הזה משגע ומטריף אותנו".
רובינשטיין הוסיפה: "אני מבקשת מכולם, בבקשה תחשבו עליהם. נכון שיש מלחמה ושאנחנו צריכים להיכנס לעזה, ולהרוג את כל מי שהיה שותף לטבח. אבל הדבר הכי חשוב הוא קודם כל להחזיר את החטופים".
על הסיוע ההומניטרי לעזה אמרה: "אני מבינה שצריך לתת להם סיוע הומניטרי, אבל מה איתנו? מה עם החטופים שלנו? אי אפשר לעשות כזה דבר בלי לקבל איזשהו אות מהם. אני מבקשת ממדינת ישראל - אתם חייבים לעזור. אתם חייבים להתנות תנאים".
5 צפייה בגלריה
אביתר דוד
אביתר דוד
אביתר דוד
גם יעלה דוד, אחות של אביתר דוד שנחטף לעזה, התלוננה ב-ynet Live על הסיוע ההומניטרי שמועבר לרצועה. היא אמרה כי "זה פשוט פסול בעיניי. אין מקום לזה כל עוד החטופים שלנו לא מקבלים סיוע. איך זה שבכלל מעיזים לחשוב על האופציה הזאת? זה משגע אותי, זה מכעיס כל כך".
דוד סיפרה כיצד הבינה שאחיה נחטף: "אביתר היה במסיבה. בשבת בצהריים קיבלנו שני סרטונים - באחד רואים את אביתר ומחבל שממש גורר אותו לאנשהו כשהוא עם רובה ביד. נראה שזה באמת באיזה רחוב עזתי. בסרטון השני - זה מה שאח שלי סיפר לי, לא הסכמתי לצפות בסרטונים האלה - רואים חמישה צעירים בתוך חדר חשוך כשהם שכובים על הרצפה ואזוקים ממש. האדם שמצלם אותם ממש מאיר להם לפנים ומנסה שיראו בבירור מי האנשים. אחד מהאנשים בסרטון, בנוסף לאביתר, זה גם אחד החברים הכי טובים שלו מהגן - הם הלכו למסיבה ביחד. שמו גיא דלל".
לדבריה, זה פרט המידע האחרון שקיבלה המשפחה אודות אביתר: "אנחנו באיזשהו קשר עם הצבא, אבל לא מספקים לנו יותר מדי מידע. יוצא שאני מדברת עם אנשים ואומרת 'איזה מזל שאביתר רק חטוף. איזה כיף שאני רואה אותו בסרטונים של החמאס כשהוא עומד על הרגליים, שהוא לא נראה פצוע וחבול'. אלה דברים שאני משתגעת שיוצאים לי מהפה בכלל, אבל אני באמת איכשהו אומרת עליהם תודה".