2 צפייה בגלריה
נפלתי בנט אבו מאזן א סיסי מלך עבדאללה
נפלתי בנט אבו מאזן א סיסי מלך עבדאללה
(צילום: AFP, רויטרס, gettyimages)
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי, מלך ירדן עבדאללה השני ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ייפגשו מחר (יום ה') לפסגה מדינית שמטרתה לגבש עמדה ערבית מאוחדת בעניין חידוש תהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. גורם מדיני ירדני אמר לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי הפגישה, שתתקיים בקהיר, תהווה הכנה לקראת הנאומים שיישאו המנהיגים בכינוס השנתי של עצרת האו"ם שיתקיים בעוד כשלושה שבועות.
אותו גורם ירדני ציין בפני העיתון כי המנהיגים פעלו לקיום ועידה בינלאומית לחידוש תהליך השלום כבר לפני שלושה חודשים, ובמקור תוכנן כי היא תהיה פסגה מרובעת בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט. בעיתון לא דווח אם בנט לא קיבל הזמנה רשמית להשתתף בפסגה, אולם בסופו של דבר הוא לא ישתתף בפגישה מחר.
בלשכת ראש הממשלה דחו את הדיווח, ומסרו כי "לא הייתה כוונה לקיים מפגש בין ראש הממשלה ליו"ר הרשות הפלסטינית ולא צפוי כל מפגש כזה. הנשיא א-סיסי הזמין את ראש הממשלה לפגישה במצרים וראש הממשלה ייפגש עמו בקרוב".
הדיווח בעיתון הבין-ערבי מגיע כשלושה ימים לאחר הפגישה בין שר הביטחון בני גנץ ליו"ר הרשות הפלסטינית ברמאללה. השניים דנו בנושאים מדיניים-ביטחוניים, אזרחיים וכלכליים, וגנץ הבהיר לאבו מאזן שישראל נכונה לצעדים שיחזקו את כלכלת הרשות הפלסטינית. בהמשך נמסר כי ישראל תאשר לרשות להסדיר את מעמדם של כ-3,000 פלסטינים שלא מחזיקים בתעודת זהות פלסטינית, אישרה גם תוכניות מתאר לבנייה פלסטינית בשטחי C ותלווה כחצי מיליארד שקל לרשות הפלסטינית, שתוחזר החל מחודש יוני 2022 מכספי הסילוקין שנגבים בידי ישראל עבור הרשות.
2 צפייה בגלריה
ההרכב שייפגש בסוף. אבו מאזן, עבדאללה השני וא-סיסי באחת מפגישותיהם בעבר
ההרכב שייפגש בסוף. אבו מאזן, עבדאללה השני וא-סיסי באחת מפגישותיהם בעבר
ההרכב שייפגש בסוף. אבו מאזן, עבדאללה השני וא-סיסי באחת מפגישותיהם בעבר
(צילום: AFP)
במקביל, נקבע כי ישראל גם תאשר ל-15 אלף עובדים פלסטינים נוספים לעבוד בשטח ישראל, ותעביר את העסקים הפלסטיניים שעובדים עם ישראל לשיטת חשבונות דיגיטלית - באופן שיבטיח הכנסה ממיסים לרשות בהיקף של 10 מיליון שקלים בשנה.
הפגישה הוגדרה כחיובית והתנהלה באווירה טובה, מתוך הבנה כי אין סיכוי בטווח הנראה לעין לפרוץ למו"מ מדיני, ולכן נחוץ לנקוט צעדי בוני אמון לחיזוק הביטחון, היציבות והכלכלה ביו"ש. "ככל שהרשות הפלסטינית תהיה חזקה יותר, חמאס יהיה חלש יותר", הדגיש שר הביטחון גנץ, שהיה הבכיר בממשלה הראשון שנפגש עם אבו מאזן ב-11 השנים האחרונות. "ככל שתהיה לרשות הפלסטינית יותר משילות, יהיה יותר ביטחון ואנחנו נצטרך לפעול פחות".
בחודש שעבר נפגש ראש הממשלה נפתלי בנט עם שר המודיעין המצרי עבאס כאמל, שהזמין את ראש הממשלה להיפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי. בנט אמר בפתח ישיבת הממשלה בשבוע שעבר כי בכוונתו לנסוע לפגוש את א-סיסי, "במטרה להדק ולהרחיב את היחסים בין המדינות באזור". הוא הוסיף: "אנחנו במגמה מאוד חיובית גם עם ירדן, אחרי שנים שהיינו במצב משברי מולה. אגב, סתם, לא הייתה הצדקה למשבר. כל זה כדי שביחד נבנה קואליציה לבלימת האסלאם הקיצוני והאיראני". בחודש יולי ביקר בנט בירדן בחשאי, ואישר למכור לממלכה השכנה מים.