3 צפייה בגלריה
אזכרה במלאת 30 יום למותו של קצין המודיעין שנמצא מת בכלא הצבאי
אזכרה במלאת 30 יום למותו של קצין המודיעין שנמצא מת בכלא הצבאי
אזכרה קודמת לקצין המודיעין שמת בכלא הצבאי
(צילום: אלעד גרשגורן)
את 20 הנוכחים שהגיעו ביום רביעי האחרון לטקס יום הזיכרון הפרטי והראשון של משפחת הקצין מאמ"ן, סרן ת', שמת בכלא הצבאי לפני שנה, הפתיע לובש מדים צעיר, שהם מעולם לא פגשו. נ', קצין אקדמי שמשרת ביחידה טכנולוגית אחרת בצבא ומכיר מבפנים את מסלול השירות התובעני והחשאי של סרן ת' - הקצין שהואשם בעבירות ביטחוניות חמורות תחת מסווה של עלטה צה"לית ומת בנסיבות מסתוריות בכלא הצבאי בחודש מאי אשתקד - לא יכול היה להישאר אדיש לפרשה.
ימים בודדים לאחר פרסום ידיעה ב-ynet על הדרישה החוזרת של המשפחה להגיע לחקר האמת ולדעת מה גרם למותו של בנם, נ' הופיע על מדי הקצונה שלו בבית העלמין האזרחי בצפון שבו טמון ת', הביע תמיכה במשפחה שמעולם לא הכיר אישית, ובעיקר הדהים את הנוכחים בדברים שהקריא מעל הקבר - וקוראים תיגר על המערכת.

"התגייסתי לצבא ההגנה לישראל בשביל לשמור על הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון", אמר נ' על קברו של סרן ת'. "ככל שאני מתבגר מתחדדת ההבנה שהאיומים האמיתיים אינם מבחוץ – אלא מבית. מותך הכואב אני דורש הסברים ישרים, פתוחים וכנים. טעויות קורות וגובות מחירים כבדים, ובפרשה הכל כך קשה שמצאת את עצמך במרכזה - הכשל הוא כפול. גם בהתנהלות סביב חקירת העבירה שלך, גם בחקירת נסיבות מותך".
הקצין נ' הוא למעשה הדמות הראשונה מתוך המערכת הצבאית שמעזה לבקר אותה במסגרת הפרשה, שרובה עדיין נסתר מהציבור. תחילה צה"ל לא דיווח על הנסיבות הבסיסיות ומסר מעט פרטים רק לאחר שהדבר נחשף ב-ynet, כחודש לאחר המוות. בצבא הכו על חטא על כך, אך באותה נשימה דרשו מבית הדין הצבאי לדחות את בקשת ynet להתיר לפרסם חלקים נוספים בפרשה הנפיצה.
השיא, מבחינת המשפחה השכולה, הגיע לאחר שחקירת היחידה לחקירות פנים בצבא, סביב נסיבות המוות, מיצתה עצמה לפני כארבעה חודשים מבלי שהתבררה סיבת המוות, שאירע בתוך הכלא הצבאי החדש בבית ליד. בפרקליטות הצבאית הבהירו כי תיק החקירה לא נסגר, והחומרים הועברו מאז להתייעצות חריגה של יחידת להב 433 במשטרת ישראל.

נ', שזכה לגיבוי מהמפקדת שלו על דבריו מעל קברו של ת', הוסיף מול הנוכחים: "העבירה עצמה בפרשה, תחקיר העבירה, לקחים, אפילו ברמת הכותרת - הכול נותר במחשכים. לנו נותר להקיש רק דרך השלילה, ואף אפשרות לא נשמעת הגיונית. כל מה שמספרים לנו זה שאתה אשם, ללא משפט, וכל שרשרת הפיקוד שמעליך, מראש הצוות ועד לרמטכ"ל, התנהלו ללא דופי. מונחים של אחריות פיקודית נעלמו מהלקסיקון כאן ומותירים אותנו, האוכלוסייה הטכנולוגית, בידיעה שאנו לבד במערכה".
"הכשל השני הוא בנסיבות לכתך", המשיך נ'. "כמות המחדלים בלתי נתפסת, מהחקירה הרשלנית, מצילומי מצלמות האבטחה (חלקם אבדו, י"ז), אופן הטסת הדם, הבדיקה הפתולוגית, ועד לחוסר הגורף בלקיחת אחריות על המחדלים. כמעט מקסים בעיניי לראות את כושר הלהטטנות, שבו לפי הצורך אשמות כבדות יכולות לרחף או להתפייד במחשכים, תחת אצטלה כוזבת של 'ביטחון המדינה' ו'סודות צבאיים'. איזה סוד צבאי יכול להסתתר בחקירת נסיבות מוות של אסיר בכלא הצבאי?!".
3 צפייה בגלריה
טקס האזכרה שערכה משפחתו של הקצין ת' ביום הזיכרון
טקס האזכרה שערכה משפחתו של הקצין ת' ביום הזיכרון
ללא נציגים רשמיים מצה"ל. קברו של הקצין ביום הזיכרון
האזכרה ביום הזיכרון נערכה באופן פרטי ואזרחי, מאחר שהקצין ת' טרם הוכר כחלל צה"ל חרף דרישת המשפחה. במשרד הביטחון ובצה"ל אומרים כי לא ניתן להכיר בו כחלל מאחר שמת כאזרח, כמה חודשים לאחר שסיים את שירותו בצבא בעקבות הפרשה ובעודו כלוא במתקן צבאי. במוסד החינוכי היוקרתי שבו למד ת' לא התרשמו מכך, וקבעו לאחרונה את שמו בקיר הנופלים שלמדו במקום. האזכרה הרשמית ביום השנה למותו של ת' תתקיים ב-20 במאי.
3 צפייה בגלריה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
 הכלא הצבאי החדש נחשף: קריית "נווה צדק" של חיל המשטרה הצבאית במחנה בית ליד שליד נתניה
המתקן הצבאי החדש בבית ליד, שבו מת הקצין
(צילום: יואב זיתון)
בסביבת המשפחה טוענים בתוקף כי בנם פעל מעודף מוטיבציה ומרצון להביא את היחידה להישגים, כפי שכבר עשה בעבר. משלא קיבל מענה, הוא פעל לדבריהם ברוח המפקד – הגדיל ראש והפגין יצירתיות. גם אם טעה, אומרים במשפחה, לא עשה זאת בזדון. בנוסף, נטען, לא הייתה שום בקרה עליו וגם לאחר האירוע האשמה היחידה נפלה עליו, לצד הסרת אחריות מוחלטת מצד המפקדים.
עורכות הדין אפרת נחמני-בר ושרון זגגי-פנחס, המייצגות את המשפחה, מסרו בתגובה: "לאורך כל הדרך אמרנו - מדובר בפרשה שנולדה מעודף מוטיבציה של קצין מסור ומניהול כושל של היחידה הרלוונטית. הקצין חונך לפעולה עצמאית, יצירתית ודרישה לפעול "מחוץ לקופסה". חונך ויישם. דבריו האמיצים וישרי הדרך של הקצין על קברו של הקצין המנוח מבטאים את הפער הצורב בין החינוך האמור והיעדר הפיקוח להתנערות המבישה של המערכת מן הקצין המנוח. כשקצין משכמו ומעלה ננטש על ידי מפקדיו, שכשלו בפיקוח על המשימות, אינו זוכה לגיבוי ומוצא את מותו בנסיבות עלומות בתוך בסיס צבאי מפוקח ושמור - אין להתפלא כי חוסר האמון ותחושת העדר הגיבוי מחלחלת עמוק לכלל הקצינים והחיילים".
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מחויב באופן עמוק ובלתי מתפשר לשמור על שלומם ובריאותם של משרתיו. בהתאם, צה"ל חוקר ומתחקר באופן מעמיק ונוקב כל מוות של חייל, תוך השקעת מלוא המשאבים, כדי להגיע לחקר האמת ולהפיק את הלקחים הנדרשים. צה"ל פעל ועודנו פועל בהתאם לעקרונות אלה גם במקרה הנ"ל. לאחר מותו של הקצין, נפתחה חקירה של היחידה לחקירות פנים לבירור נסיבות המוות, בה הושקעו משאבים ומאמצים רבים. לאחרונה, קבעה הפצ"רית, כי במקרה ייחודי וחריג זה, מאחר שהחקירה לא הביאה למסקנה חד משמעית בדבר סיבת מותו של המנוח, יועברו חומרי החקירה לעיון צוות מייעץ ייעודי של משטרת ישראל. הצוות המשטרתי המייעץ פועל בימים אלה ויביא המלצותיו בפני הפצ"רית. יודגש כי חקירת היחק"פ נותרה פתוחה, וכל פעולת חקירה עתידית תתבצע על-ידה".