כשברקע נראה שגוברים הסיכויים להחייאת הסכם הגרעין בין איראן לארה"ב והמעצמות, אתר חדשות שמקבל מימון סעודי ומזוהה עם האופוזיציה למשטר האייתוללות פרסם אמש (יום ו') פרטים מביכים נוספים על פעילות הטרור של טהרן, פעילות שבישראל מדגישים כל העת כי היא אחת הסיבות שעל המערב להימנע מחזרה לאותו הסכם. אתר "איראן אינטרנשיונל" חשף את זהותו של ראש יחידת סיכול הריגול הנגדי במשמרות המהפכה – המוכרת גם כ"יחידה 1,500" – שלמרות שמה הובילה לפי הדיווח את ניסיונות הפיגוע הכושלים בחודש יוני האחרון נגד ישראלים בטורקיה.
3 צפייה בגלריה
רוחאללה באזקנדי
רוחאללה באזקנדי
רוחאללה באזקנדי, שנטען כי הוביל את הניסיון הכושל לפגוע בישראלים בטורקיה. הביך את המשטר האיראני
מי שעומד בראש היחידה הזו, כך לפי "איראן אינטרנשיונל", הוא אדם בשם רוחאללה באזקנדי, שהיה כפוף לראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה חוסיין טאאב – אשר הודח מתפקידו על רקע כישלון ניסיונות הפיגוע הללו והמבוכה והמתיחות שאלו עוררו ביחסי טהרן ואנקרה. לפי הדיווח אמש הדחתו של טאאב נעשתה בעקבות סדרה של טעויות מבצעיות והתנהלות בעייתית של אלו הכפופים לו, בראשם באזקנדי.
באזקנדי, כך נטען, הוביל את אותה פעילות כושלת בטורקיה, לצד מבצעים כושלים אחרים שלא פורטו. ניסיונות הפיגוע בטורקיה, נזכיר, נעשו כנקמה על חיסולים והתנקשויות שיוחסו לישראל בתוך איראן: חוליה איראנית ניסתה לבצע באיסטנבול פיגוע נגד תיירים ואזרחים ישראלים, כשבין היתר היה על הכוונת שלה הקונסול לשעבר בעיר יוסי לוי ספרי. בעקבות מידע מודיעיני על פעילות החוליה, ישראל פרסמה אזהרת מסע חמורה וקראה לכל אזרחיה לעזוב מיד את איסטנבול, ובתום שיתוף פעולה עם הרשויות הטורקיות נעצרו חברי החוליה.
בכיר לשעבר במשמרות המהפכה טען, כך לפי "איראן אינטרנשיונל", כי קיים בשבועות האחרונים תסכול רב מהדחתו של חוסיין ‏טאאב מראש ארגון המודיעין של המשמרות –‏ תפקיד בו החזיק במשך 13 שנה. הגורם תלה את האשמה בהדחת טאאב בכפופים לו, בראשם באזקנדי שקיבל‏ לפי הדיווח יד חופשית מדי ‏מטאאב. הוא ‏ככל הנראה גייס גורמים בלתי מיומנים ולא אמינים לפעילות בטורקיה, שנחשפו ונעצרו כאמור – ובסופו של דבר השאירו אחריהם עקבות שמובילות לאיראן.
3 צפייה בגלריה
חוסיין טאאב
חוסיין טאאב
חוסיין טאאב. "שילם את המחיר על טעויות פקודיו"
(צילום: AFP)
על פי אותו גורם לשעבר במשמרות המהפכה, שנטען כי הוא עדיין מקורב לנעשה בארגון, מהלכיו של באזקנדי בטורקיה אמנם גרמו לדאגה במערכת הביטחון הישראלית ולהד תקשורתי בישראל, אבל אי אפשר להתעלם מכך שמדובר בכישלון מבצעי, שבסופו נעצרו בטורקיה חלק גדול מהמעורבים שנשלחו לבצע את הפיגועים – ובכללם אזרחים איראנים.
הדבר גרם לפי הגורם לשעבר מבוכה רבה במערכת הביטחון האיראנית, וכן לנזק ליחסים של איראן עם טורקיה. גרוע מכך, הוא הוסיף, המהלך הביא להידוק ‏שיתוף הפעולה‏ הביטחוני של טורקיה עם ישראל, שיתוף פעולה שרק השבוע הפך גם להצהרה על נרמול מלא של היחסים הדיפלומטיים בין ירושלים לאנקרה ולהחזרה הדדית של השגרירים.
בעקבות המבוכה והנזק שנגרם לאיראן, כך טען אותו גורם, ‏טאאב‏ היה חייב לשאת באחריות כמי שעומד בראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה – אבל בפועל קיים כעס רב על כך שמי שהביא לכישלון הם ראשי האגפים שלו, בדגש על ‏רוחאללה‏ ‏באזקנדי‏. כשלים אלה גרמו לחשיפתו של ‏טאאב‏ בעולם כמי שמנסה לפגוע בתיירים ישראלים. בכך ‏טאאב עצמו נחשף לסיכון שיחוסל. הוא לא עמד רק בראש ארגון ביטחוני חשוב שמקורב למנהיג העליון עלי חמינאי – אלא הינו קודם כל איש דת וסמל לעוצמת המשטר, ולכן עלה חשש ‏בטהרן שפגיעה ‏בטאאב‏ תהווה השפלה גדולה מדי לאיראן.

על פי המקור המקורב לבכירי משמרות המהפכה, הכעס בארגון על ‏באזקנדי‏ נובע לא רק מהכישלונות שלו בטורקיה, אלא גם בשל העובדה כי אגף 1,500 שבראשו הוא עומד הוא כאמור היחידה לריגול הנגדי, ואמור להיות אחראי קודם כל על סיכול ריגול וחתרנות בתוך ‏איראן – תחום מרכזי שחמינאי מקנה לו חשיבות רבה. במקום לעסוק בכך, ‏באזקנדי‏ בחר להתמקד בפעילות מחוץ לאיראן. הפניית תשומת הלב לפעילות מחוץ לרפובליקה האיסלאמית, כך נטען, גרמה להזנחת נושא סיכול הריגול הפנימי. התוצאה: כישלון סיכול פגיעות באישים, בבסיסים ובמתקנים רגישים שישראל ביצעה לפי דיווחים זרים בחודשים האחרונים בשטחה של איראן.
אותו מקור ‏טען עוד כי גורמים שונים בסביבת משמרות המהפכה מצביעים על כך ‏שהכישלונות‏ של ‏יחידה 1,500 הביאו לחשיפתם של ראשי אגפים ופעילים באגפים הללו – ובכך העמידו את חייהם של עובדי משמרות המהפכה בסכנה. עוד דווח כי בתקופה האחרונה, ובפרט מאז הדחתו של טאאב, ישנם גורמים שדורשים שראשי האגפים הללו י‏יקחו‏ אחריות על הכישלונות שלהם‏ ויתפטרו.

בדיווח אמש פורסמו שמותיהם של שני בכירים איראנים נוספים במשמרות המהפכה, ואחד מהם הוא מוסטפה ג'באד רפארי, שעומד כיום בראש "יחידה 4,000" שאחראית על התמודדות עם "אויבים חיצוניים" מחוץ לאיראן. נטען כי הורחק ‏מכוח‏ ‏קודס‏‏ של המשמרות, אך ממשיך להסב לכאורה נזק לארגון על ידי "גניבת" עובדים ויכולות המשויכים ‏לכוח‏ ‏קדס‏. הבכיר השני הינו רזא ‏סראג‏', ראש יחידה 4,000 לשעבר, ולפי הדיווח הוא אחראי ל"כישלון הטוטאלי" בקידום ניסיון הפיגוע בקפריסין בשנה שעברה‏.
הדיווח אמש הגיע כאמור כשברקע ארה"ב ובעלות בריתה האירופיות בוחנות את תשובתה של איראן להצעה "הסופית" שהגיש לה הנציג האירופי המתווך בין טהרן לוושינגטון בשיחות הגרעין, וכשלפי דיווחים נראה שטהרן מכינה כעת את הקרקע לאפשרות של חזרה להסכם מ-2015. בישראל נערכים מנגד ל"קרב בלימה" בניסיון לסכל את האפשרות הזו, אם כי יודגש שלפי הדיווחים איראן לא קיבלה לחלוטין את ההצעה הסופית שהוגשה לה, וייתכן שיש לה עדיין דרישות שלא נכללות בו. אחת הדרישות הללו שכבר נחשפה בעבר, ושלא ברור לחלוטין אם טהרן ויתרה עליה או לא, היא שמשמרות המהפכה יוסרו מרשימת ארגוני הטרור האמריקנית. ארה"ב דחתה את הדרישה הזו.
3 צפייה בגלריה
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
נציגים ב שיחות ה גרעין עם איראן וינה דצמבר 2021
שיחות הגרעין בווינה, ארכיון
(צילום: רויטרס)
פרטים חדשים על ההצעה האירופית חשפה אמש רשת אל-ג'זירה, שדיווחה כי ההצעה הזו כוללת ארבעה שלבים בשני פרקי זמן בני 60 ימים. לפי גורמים המעורים במגעים, ביום הראשון לאחר שייחתם ההסכם – אם ייחתם – יוסרו הסנקציות מעל 17 בנקים ו-150 מוסדות כלכליים. במקביל, איראן תתחיל לסגת מצעדיה לקידום יכולות הגרעין באופן הדרגתי.
עוד דווח באל-ג'זירה כי ישוחררו שבעה מיליארד דולר ששייכים לאיראן והוקפאו בדרום קוריאה. כחלק מהמנגנון שייקבע, איראן תוכל לייצא 50 מיליון חביות נפט מדי יום לאחר שיחלפו 120 ימים ממועד החתימה על ההסכם החדש, ועד אז תוכל לייצא רק 2.5 מיליון חביות נפט בכל יום. בנוסף לכך, ההסכם המתגבש, כך לפי הדיווח, כולל התחייבות של ארה"ב לשלם קנס כספי במידה וזו תיסוג בשנית מההסכם – כפי שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ פרש ממנו ב-2018.
ליעד אוסמו השתתף בהכנת הכתבה
פורסם לראשונה: 22:44, 19.08.22