נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הביע אמש (ה') התנגדות לשינוי הכללים בשני העימותים הנשיאותיים שנותרו בינו לבין יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, שינוי שעל הכוונה לבצעו הודיעה שלשום הוועדה הא-פוליטית שמנהלת את העימותים, אחרי שהעימות הראשון בין שני המועמדים הידרדר לכאוס מוחלט.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
טראמפ וביידן בעימות. לשנות את הכללים, או להחליף את המועמדים?
(צילום: AP)

"למה שארשה לוועדת העימותים לשנות את הכללים עבור העימות השני והעימות השלישי כאשר ניצחתי בקלות בפעם האחרונה?", כתב הנשיא בציוץ בטוויטר, יום לאחר אחד העימותים המכוערים ביותר שידעה הפוליטיקה האמריקנית. העימות הידרדר מיד עם תחילתו להטחת עלבונות הדדיים, כאשר טראמפ מפר שוב ושוב את הכללים שהוסכמו מראש על ידי שני הצדדים ומתפרץ לדבריו של ביידן, שבשלב מסוים ביקש ממנו: "אולי תשתוק, בן אדם?".
ההלם מהעימות הסוער עורר קריאות בארה"ב לביטול שאר העימותים, ועל רקע זאת הודיעה שלשום הוועדה שמנהלת אותם מאז 1988 על כוונה לבצע שינויים "שישמרו על הסדר" בשני העימותים שנותרו, ואמורים להתקיים ב-15 באוקטובר וב-22 באוקטובר (עימות נוסף יתקיים בשבוע הבא בין המועמדים לתפקיד סגן הנשיא, קמלה האריס הדמוקרטית וסגן הנשיא המכהן מייק פנס). הוועדה הוסיפה שהיא "שוקלת בזהירות את השינויים שיאומצו" ותודיע על כך בקרוב. רשת CBS דיווחה שאחד השינויים שמתוכננים הוא לנתק את המיקרופון של מועמד שיפריע לדיון ויפר את הכללים.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
דונלד טראמפ ג'ו ביידן
עלבונות והפרעות. טראמפ וביידן בעימות המכוער
(צילום: רויטרס)
טראמפ לא הבהיר אם יסרב להשתתף בעימותים אם הכללים שלהם ישונו. בקמפיין שלו אותתו עוד לפני הציוץ שלו אמש על התנגדותו לשינוי וטענו שמדובר בניסיון "לשנות את הכללים באמצע המשחק". דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני אמרה אתמול: "הנשיא הבהיר את עצמו היטב, ואמר שהוא חושב שהדרך היחידה לעימות הוגן היא שינוי המנחה ושינוי המועמד הדמוקרטי".
לדברי מקנאני, טראמפ "רוצה עימות, הוא מתכנן להשתתף בעימותים (שנותרו), אבל הוא רוצה שהכללים יהיו הוגנים והוא לא רוצה שהכללים יחפו על חוסר יכולתו של מועמד ספציפי להופיע היטב".
ביידן עצמו אמר שלשום שהוועדה צריכה למצוא דרך לאפשר למועמדים להשלים את התשובות שלהם ללא הפרעות. "אני רק מקווה שתהיה דרך שבה ועדת העימותים תוכל לשלוט על היכולת שלנו להשיב לשאלה ללא הפרעה", אמר ביידן לכתבים באוהיו. ביידן הביע תקווה שהמארגנים של העימותים הבאים יכבו את המיקרופון של המועמד שלא מדבר.
את הטענה שהוא ניצח "בקלות" בעימות עם ביידן, מחזק טראמפ עם כמה סקרים לא מדעיים שנערכו ברשתות החברתיות. דוברת הבית הלבן מקנאני שיתפה למשל סקר שנערך בערוץ הטוויטר של רשת C-SPAN, ובו 53% מהגולשים אמרו שטראמפ ניצח ו-29% אמרו שביידן ניצח.
לסקרים כאלו אין משמעות רבה, שכן כל גולש יכול להצביע בהם. אמש פורסם סקר מדעי ראשון על-ידי ערוץ CNBC, וממנו עולה כי 53% מהבוחרים ברחבי ארה"ב סבורים שהופעתו של ביידן בעימות הייתה טובה יותר משל טראמפ. רק 29% חשבו ההפך. 45% מהנשאלים בסקר אמרו שההופעה של טראמפ הייתה גרועה משציפו, ורק 11% אמרו שציפו שלביידן תהיה הופעה טובה יותר.
ניצחון בעימות הוא כמובן מושג סובייקטיבי, ואין לו משמעות רבה בסופו של דבר. גם ההשפעה של העימותים עצמם לא ברורה ממש, לאור העובדה שרוב הבוחרים כבר גיבשו את עמדתם זמן רב לפני הבחירות (שלמעשה כבר התחילו במדינות רבות בארה"ב: יותר משני מיליון מצביעים כבר השתתפו בהצבעה המוקדמת). לפי הסקר שפרסמה CNBC, רק 2% מהנשאלים אמרו שהעימות שינה את דעתם למי להצביע.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
רוצה לענות לשאלות בלי הפרעה. ביידן
(צילום: AFP)
הסקר הזה, כמו סקרים רבים אחרים, מצביע גם על היתרון הגדול שיש לביידן ברמה הארצית. לפי הסקר לביידן יש יתרון של 13% על טראמפ במישור הארצי, 54% מול 41%. הפער הארצי לפי ממוצע הסקרים של אתר RealClearPolitics קטן יותר, 7.2% לטובת ביידן – אך עדיין מדובר בפער הגדול ביותר בין שני מועמדים בשלב זה של המרוץ מאז הבחירות לנשיאות ב-1996.
חשוב להדגיש שבארה"ב מספר הקולות הכולל שמקבל המועמד אינו קובע, ולפי שיטת האלקטורים מי שמכריע את המרוץ אלו מספר קטן יחסית של מדינות מפתח "מתנדנדות". לפי ממוצע הסקרים בכמה ממדינות המפתח הללו – פלורידה, פנסילבניה, מישיגן, וויסקונסין, צפון קרוליינה ואריזונה – לביידן יתרון מצומצם הרבה יותר, של 3.5%.
בתוך כך, המנחה של העימות הראשון, כריס וואלאס מ"פוקס ניוז", הגיב לראשונה לביקורת הרבה שהוטחה בו בנוגע לאופן שבו ניהל את העימות. "אני פשוט עצוב ממה שקרה בלילה האחרון", אמר וואלאס בראיון ל"ניו יורק טיימס". במהלך העימות, נזכיר, וואלאס התעמת לא אחת עם טראמפ ואף הזכיר לו כמה פעמים ש"אני המנחה", אך למרות זאת נטען שאיבד שליטה על הדיון כבר עם תחילתו, ושלא פעל מספיק על מנת למנוע את ההתפרצויות של הנשיא לדברי יריבו הדמוקרטי.
4 צפייה בגלריה
כריס וואלאס
כריס וואלאס
וואלאס בעימות. "לא חלמתי שזה יידרדר כך"
(צילום: gettyimages)
"מעולם לא חלמתי שזה יידרדר כך", אמר וואלאס, שהנחה גם את אחד העימותים בין טראמפ להילרי קלינטון במערכת הבחירות של 2016. אז דווקא זכה וואלאס לשבחים משני צדי המתרס הפוליטי, משום שלחץ על שני המועמדים להשיב על שאלות שלא היו נוחות להם. בעת האחרונה טראמפ נהג לתקוף את וואלאס, ובקמפיין של הנשיא, כפי שהשתקף מדבריה אמש של הדוברת קיילי מקנאני, ניסו להציגו אותו כמנחה לא-אובייקטיבי. בראיון ניסה וואלאס להתחמק מביקורת ישירה על טראמפ, וכשנשאל אם הנשיא אשם בחבלה בעימות, ענה: "טוב, הוא בהחלט לא עזר".
פורסם לראשונה: 23:55, 01.10.20