2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
היום (ה') אני אמורה לחזור לארץ מחופשת יום הולדת ביוון. נסעתי ברגע שיכולתי, נמלטת מהרעיון המדכא שלפיו בגלל הקורונה אאלץ לבלות עוד חג - שאמור היה להיות משפחתי ושמח - בבדידות מדכאה. אבל חברים שהודעתי להם שאני מתכוונת לחזור חשבו שאני משוגעת. "שלא תעזי", אמרו לי. "יש פה אובדן עשתונות כללי. הממשלה לא מתפקדת, לעבוד אי אפשר, את הילדים לא תוכלי לראות, ותאכלי את הלב שאת תקועה בבית ולא יכולה לעזור לאנשים הזקוקים לעזרת העמותה שלך, כי אסור לצאת".

אז אני יושבת פה, מול נוף יווני מקסים, נכנסת לאינטרנט שוב ושוב, ומתפלצת. אף שהערים החרדיות מדורגות בראש רשימת היישובים האדומים, הרושם הוא שחלק גדול מתושביהן פשוט שמים קצוץ. ביום כיפור הייתה שם חגיגה של הפרות מתווי התפילה שאושרו, והיו כמה חצרות, חסידויות ובתי כנסת שבהם הצטופפו בחללים סגורים מאות ואלפי אנשים.
"זה חמור ביותר", אומר שר הבריאות, האיש שלא עמד אפילו דקה מול הדרישות החרדים להקלות. כמוהו ראש הממשלה. לא הייתה להם בעיה לשלוח פלוגות של שוטרים אגרסיביים וסילוני מים מול מפגיני בלפור, אבל לא ראיתי אפילו חלקיק ממפגן הכוח הזה בבני ברק או במודיעין עילית או באלעד.
ועכשיו, אלפי אברכים ששהו בישיבות הסגורות חוזרים לחופשה בבתים הצפופים של הוריהם – כשברור לכל שלא מעט מהם חולים בקורונה. כלומר, גל ההדבקות הבא במגזר החרדי מסתער עלינו.

ובכלל, עושה רושם שלהיות חולה בקורונה אצל החרדים זה אִין. הנה דיווח על טרנד חדש: להידבק בכוונה (!) כדי ליהנות מנופש משפחתי חינמי בתנאי פנסיון במלוניות הקורונה (כבר עכשיו 85% מהשוהים בהן הם חרדים). ובעוד שאין שום כוונה לפתוח מחדש את מערכת החינוך החילונית אחרי החגים, מנכ"ל משרד הבריאות אומר שכנראה יתיר את פתיחת הישיבות. זאת אף שבאותה נשימה אמר שהמגזר החרדי לבדו (12% מהאוכלוסייה) אחראי על לפחות 40% ממקרי התחלואה בארץ. אתם הבנתם את זה?
הסגר הזה, שגובה מחירים כלכליים מטורפים, שגורם לאנשים לאבד את שפיותם, נדרש מאיתנו בגלל עלייה בשיעורי הקורונה שרובה מתרחשת במגזר החרדי, ובחלקה הגדול בגלל רשלנות פושעת. אז כן, ברור שיש ציבור חרדי ממושמע שמקפיד על ריחוק ומסכה. אולי אפילו רובם. אבל יש רבים, בעיקר בחצרות חסידיות מסוימות, שפשוט מתעלמים, אולי אפילו בהתרסה מכוונת.
הייתי מצפה לראות גדוד יס"מניקים, מהסוג שבא לפזר את ההפגנות, מסתער על ישיבה מפרת סגר ונועל את המקום על מנעול ובריח. הייתי מצפה לראות שוטרים באים בהמוניהם לבית כנסת גדוש וצפוף, כפי שהגיעו למסעדה ביפו שנפתחה. אבל לא, לא אצל ביבי.
האשמה היא חד וחלק של ההנהגה החרדית – פוליטיקאים ורבנים – שלא מזהירים מספיק את הציבור שלהם, ובמקרים מסוימים משתפים פעולה במודע, אולי במכוון, עם הפרות הסגר.
ואני מאשימה את ממשלת ישראל המתרפסת, שלא מפעילה כנגדם סנקציות בעוצמה ובנחישות שהיא מגלה משום מה כלפי אחרים. לא מפעילה סנקציות? על מה אני מדברת? חמור הרבה יותר: פועלת במודע לסייע להם להעצים את ההדבקה. ראו את החבלה שביבי וחבורתו ביצעו במתווה הרמזור של גמזו. ראו את החבלה שביצעו בניסיונו הנואש של הפרויקטור למנוע הנסיעה לאומן.
יש שתי מערכות חוקים - לנו ולהם. אז אולי צריך גם שתי מערכות בריאות נפרדות? מה היה קורה לו היו מסרבים להעניק טיפול לחולים שמגיעים ממקומות שבהם יש הדבקת עדר יזומה על מנת לא לתפוס מיטות של חולים שומרי חוק? אתם צודקים לחלוטין, זה לא מוסרי בעליל. אבל מה שאותם רבנים ופוליטיקאים מופקרים עושים זה חילול השם ממש.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com