מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הזהיר אמש (יום ג') כי "אף אחד לא יכול להבטיח ש'ימי קרב' לא ידרדרו למלחמה נרחבת. העורף הישראלי יראה דברים שלא ראה מאז קום ישראל. אנחנו עוקבים ושקולים מאוד בהחלטות שלנו. לא נקבל דבר שישים את המדינה שלנו בפני סכנה".
נסראללה התייחס גם לנאומו של הרמטכ"ל אביב כוכבי, שהזהיר את תושבי לבנון שבבתיהם נמצא נשק, ואמר כי "הרמטכ"ל הישראלי אמר שצה"ל תוקף רק יעדים צבאיים - אך אם יהיה נשק במטרות אזרחיות הם יתקפו את המטרות האלה. אין בעיה, תעשה מה שאתה רוצה. אנחנו גם נעשה מה שאנחנו רוצים. אם תכפו עלינו מלחמה, אנחנו נילחם. אם תתקפו ערים, נתקוף ערים. אם תתקפו כפרים, נתקוף התנחלויות".
3 צפייה בגלריה
אביב כוכבי וחסן נסראללה
אביב כוכבי וחסן נסראללה
"כל הישראלים חיילים". כוכבי ונסראללה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לטענת נסראללה, "אני רוצה להזכיר לכוכבי שגם בישראל יש מטרות צבאיות בערים". הוא אף ניסה להצדיק פגיעה באזרחים ישראלים וטען: "בישראל כל האזרחים חיילים, הם עושים מילואים. גם אחרי השחרור הם משרתים בצבא חודש אחד בשנה, ו-11 חודש לא. לכן כל הישראלים חיילים".
נסראללה נאם אמש כחלק מ"יום השנה לזכר השהידים" של הארגון, עימאד מורנייה ועבאס מוסאווי. בשל אמצעי זהירות שנוקט חיזבאללה, כמו נאומים קודמים גם הפעם נסראללה נאם ממיקום לא ידוע ובשידור חי. נאומו עורר ענין מיוחד על רקע תרגיל הפתע של חיל האוויר בצפון והדיווחים שלפיהם חיזבאללה מעוניין לנהל "ימי קרב" מוגבלים מול ישראל. במקביל, שרי הממשלה קיימו אתמול ישיבה חשאית בהולה שתואמה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ.
3 צפייה בגלריה
בני גנץ עם בנימין נתניהו
בני גנץ עם בנימין נתניהו
ישיבת ממשלה בהולה וחשאית. גנץ ונתניהו
(צילום: AFP)
ישיבת הממשלה, שכונסה שעות ספורות אחרי סיום התרגיל, עסקה בנושא הומניטרי שקשור בסוריה. נתניהו שוחח בשבוע שעבר עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. בנוסף, לשכתו של גנץ הודיעה בשבוע שעבר כי שגריר ישראל ברוסיה ושר ההגנה הרוסי נפגשו ודנו בסוגיות הומניטריות.
במסגרת תרגיל הפתע של צה"ל, שנקרא "ורד הגליל", עלה חיל האוויר לרמת הכוננות הגבוהה ביותר, עם הפעלה של כלל מערכי הקרב וההגנה האווירית - מטייסות המל"טים ועד לסוללות חץ וכיפת ברזל. מאות אנשי מילואים הוקפצו, בשיעור התייצבות של 85%, הופעלו מאות מטוסים וכלי טיס בשמי הצפון ובתוך יממה אחת הותקפו 3,000 מטרות.
3 צפייה בגלריה
 סיום תרגיל חיל האוויר "ורד הגליל"
 סיום תרגיל חיל האוויר "ורד הגליל"
מאות אנשי מילואים הוקפצו. סיום תרגיל "ורד הגליל"
(צילום: דובר צה"ל)

התרחיש שאותו תרגלו הכוחות החל בפגיעה של טיל נ"מ של חיזבאללה, מתוצרת רוסית, במטוס קרב של חיל האוויר שעסק במשימת איסוף מודיעין בשמי לבנון. המטוס לא נפל במסגרת התרחיש, אך הפגיעה בו גררה סדרה של תקיפות יעדי חיזבאללה, שמצדו "הגיב" בפיגועי גדר נגד כוחות צה"ל לאורך הגבול.
התרגיל נערך שבועיים לאחר התקרית בדרום לבנון שבה – בפעם השנייה בלבד מאז מלחמת לבנון השנייה – שיגר חיזבאללה טילי נ"מ לעבר מל"טים של חיל האוויר, והחטיא. באמ"ן זיהו עלייה ממשית בנכונות צבא הטרור השיעי ליזום הסלמות מוגבלות נגד ישראל, עם קווים מאפיינים לסבבי הלחימה בדרום. אלא שבתרגיל חיל האוויר, ההסלמה תורגמה במהירות יחסית, בתוך יומיים-שלושה, להחלטת ממשלה לפתוח במערכה נגד חיזבאללה, במאות יעפי תקיפה בביירות, בבקע ובדרום לבנון.
לפי הערכת אמ"ן השנתית, בצה"ל מזהים בשבועות האחרונים נכונות של חיזבאללה ליזום הסלמה מוגבלת שתימשך יומיים-שלושה, במתווה שמזכיר את סבבי הלחימה ברצועת עזה.
פורסם לראשונה: 22:16, 16.02.21