3 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לנצרת בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לנצרת בעקבות הסגר הלילי
(צילום: אבגאנה אסלן)
המכשול האחרון לפני הסגר: אחרי ימים ארוכים של דיונים על המתווה הנדרש, שרי הממשלה יתכנסו היום (ראשון) כדי להצביע על התוכנית לבלימת הזינוק בתחלואת הקורונה שנמשך כבר יותר מחודשיים.
לקראת סגר: אלו ההגבלות המתוכננות ● הממשלה תצביע היום על אישור המתווה ● התוכנית: סגר מערב ראש השנה, הלימודים יופסקו ביום רביעי ● בשבועיים הראשונים - סגר כללי מלא. בשבועיים אחר כך: "ריסון מהודק" משרד החינוך פרסם מתווה למידה מרחוק לילדי הגנים לפני אישור הסגר: שיא במספר המאושפזים והחולים קשה
אלא שבינתיים, על לא מעט מסעיפי המתווה אין הסכמות. גם בקבינט הקורונה עצמו 4 מתוך 12 השרים התנגדו בהצבעה. כך למשל, קיים ויכוח על מגבלת היציאה מהבית בשבועיים הראשונים (החל מערב ראש השנה), על ההחלטה לסגור את בתי הספר והגנים יומיים לפני תחילת הסגר, על הגבלת מספר המתפללים בבתי הכנסת ועל סגירתם הכמעט מוחלטת של העסקים.
3 צפייה בגלריה
ארגוני העצמאים בירושלים
ארגוני העצמאים בירושלים
מחאת העצמאים בירושלים
(צילום: טל קירשנבאום)
כמה מהשרים מעוניינים לבטל את מגבלת היציאה מהבית ל-500 מטר ממקום המגורים, מגבלה שנקבעה לשלב הראשון, שלב הסגר המלא. לדבריהם, מדובר בהצעה מרחיקת לכת. בשלב "הריסון המהודק", שאמור להתחיל כשבועיים לאחר תחילת הסגר, נקבע בהצעת המחליטים שאותה הממשלה אמורה לאשר כי יימנע מעבר בין הערים. גם סעיף זה עורר התנגדות.
מחלוקת מרכזית נוספת נוגעת לכוונה המתוכננת להפסיק את הלימודים כבר ביום רביעי ולחדשם רק בשלב השלישי, לאחר חודש לפחות שבו מוסדות החינוך יהיו סגורים ותתקיים למידה מרחוק רק לתלמידי כיתות ה' ומעלה. שר החינוך יואב גלנט כתב בטוויטר כי "אסור לגרום לפגיעה בחינוכם של ילדי ישראל. לאור חשיבות הסגר, הצעתי לחבריי לממשלה כי מוסדות החינוך ייסגרו ביום שישי 18 בספטמבר, וייפתחו מיד לאחר שמחת תורה, ב-11 באוקטובר".
השר עמיר פרץ ממפלגת העבודה והשר יזהר שי מכחול לבן - שהתנגדו בקבינט הקורונה לסגר הכללי ביחד עם שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן ושר האוצר ישראל כץ מהליכוד - הם בין שרי הממשלה שאף מתכוונים להציע עבודה תחת התו הסגול ופתיחת המסחר בתנאים מסוימים. פרץ גם הודיע שיצביע בישיבת הממשלה נגד התוכנית וקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להקים מיידית צוות שיקבע את מתווה הפיצוי.
על פי התוכנית הנוכחית, במהלך הסגר ייסגרו לציבור כלל העסקים מקבלי הקהל, וכן המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים. זאת, למעט שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה. בנוסף פטורים יינתנו לחנויות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים. המסעדות ייסגרו, אך המשלוחים יפעלו. גם סוגיית נתב"ג נותרה פתוחה, אבל מסתמן כי הפעילות בשדה התעופה תצומצם או אפילו תופסק לחלוטין.

בהחלטת קבינט הקורונה, שכפי שצוין טעונה עדיין את אישור הממשלה, נכתב כי במהלך הסגר יתקיימו תפילות במרחב הציבורי "בהתאם למתווה שיוסכם". בנושא זה מתפתח עימות. החרדים דורשים שמספר המתפללים בבית כנסת בסגר יהיה לפי הגבלות של יישוב כתום - שני מתחמים של 25 איש כל אחד - אבל מקורבי גמזו אמרו: "לא יקום ולא יהיה".
על פי הצעת המחליטים, בשטח פתוח התפילות יהיו בקבוצות של עד 20 אנשים. לעומת זאת, במבנה במקום שבו רמת התחלואה גבוהה בהתאם לקביעת משרד הבריאות - בקבוצות של עד 10 אנשים, מספר הקבוצות המותר כמספר הכניסות למקום מוכפל ב-2, ולשתי הכניסות הראשונות למקום מוכפל ב-3, והכול ובלבד שנשמר יחס של אדם לכל 4 מ"ר משטח המקום. במבנה במקום אחר – בקבוצות של עד 25 אנשים, מספר הקבוצות המותר כמספר הכניסות למקום מוכפל ב-2, והכול ובלבד שנשמר יחס של אדם לכל 4 מ"ר משטח המקום.

"סגר - גזר דין מוות, לא נתאושש ממנו"

בינתיים, החלה כבר מחאה נגד הסגר המתוכנן: לפני כניסת השבת חתמו בכירים במשק על מכתב לכל שרי הממשלה הקורא להם להימנע מסגר כללי. "ההצעה לסגור את העסקים מנותקת לחלוטין מההבנה של ההשפעות הכלכליות חסרות התקדים שיצר הסגר הראשון. אל לכם להיות שותפים לקבלת החלטות שיובילו לצעדים קיצוניים וחסרי הגיון", נכתב.
כמו כן, במסגרת הפגנת האלפים בירושלים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמאורגנת מדי שבוע על ידי "הדגלים השחורים", מחו הפעם גם עצמאים ובעלי עסקים רבים. ירון סלע, יו"ר העמותה של חדרי הכושר בישראל, שחלקם כבר איימו כי לא יישמעו להנחיות, אמר: "זה סגר רביעי של הענף שלנו בלי פיצוי ובלי היגיון. הסגר הזה מרסק אותנו".
השחקנית אסתי זקהיים, יו"ר ארגון השחקנים בישראל (שח"ם), אמרה בהפגנה בירושלים: "זה גזר דין מוות. עד שיש לנו עבודה - עוד סגר. המאבק יהיה על הפיצוי. אל תתנו לנו למות ביחד עם הסגר. לא נתאושש ממנו".
ירון מלינסקי, בעל אולם אירועים במרכז הארץ, אמר בכיכר פריז: "הגענו כי המצב נואש. האולמות סגורים כבר חמישה חודשים והפיצוי לא מכסה את הוצאות המים שלנו במצב סגור. אנחנו קורסים, לא עומדים בשכר הדירה. מה שקורה זה שאנשים מתחתנים באופן פיראטי, ושם יש הדבקות. אצלנו אפשר לפקח. גם יצילו ככה את הזוגות וגם את העובדים שלנו, מעל 100 אלף עובדים".
פורסם לראשונה: 22:50, 12.09.20