7 צפייה בגלריה
זירת הירי לעבר עמדה צבאית סמוך לשכם
זירת הירי לעבר עמדה צבאית סמוך לשכם
זירת הירי לעבר העמדה הצבאית סמוך לשכם, הלילה
פיגוע ירי התרחש הלילה (בין חמישי לשישי) במחסום חווארה הסמוך לעיר שכם. אש נפתחה מרכב חולף העמדה הצבאית, והלוחמים ששהו במקום לא נפגעו. שני מחבלים חוסלו. מצה"ל נמסר כי "הכוח זיהה שני רכבים חשודים וירה לעברם, זוהו פגיעות. במהלך סריקות בנקודה נמצאו מספר תרמילים ונערכות סריקות לאיתור חשודים נוספים".
משרד הבריאות הפלסטיני הודיע לאחר התקרית כי אחד המחבלים, עמאד אבו ראשיד בן ה-47 מהמחנה הפליטים עסכר בפאתי שכם, נהרג - ושניים נוספים נפצעו באורח אנוש מירי הלוחמים לעברם. לפי דיווחים פלסטיניים, אחד המחבלים הוא קצין במנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. בהמשך נמסר כי אחד המחבלים שנפצעו, רמזי סמי זבארה (35), מת מפצעיו בבית החולים.
הירי התרחש שעות ספורות לאחר שהצבא החליט להקל על "הכתר הנושם" שהוטל על שכם לפני כשבועיים וחצי, ולפתוח שתיים מתוך שש הכניסות לעיר. ארבע הכניסות הנוספות ימשיכו לפעול באותה המתכונת, לפיה כל הרכבים שיוצאים מהעיר נבדקים. ההחלטה המקורית על הכתר התקבלה בתגובה למעשי חוליית הטרור "גוב האריות" הפועלת בעיר. עם זאת, בשבוע האחרון חוסלו כמה פעילים ובכירים ב"גוב האריות", בהם ודיע אל-חוח, ממייסדי הארגון. כמו כן, בכיר בארגון ושלושה פעילים נוספים הסגירו את עצמם ביום רביעי למנגוני הביטחון של הרשות הפלסטינית מחשש לחייהם.
7 צפייה בגלריה
זירת הירי לעבר עמדה צבאית סמוך לשכם
זירת הירי לעבר עמדה צבאית סמוך לשכם
זירת הירי
(צילום: הצלה יו"ש)
7 צפייה בגלריה
רמזי סמי זבארה ועמאד אבו ראשיד
רמזי סמי זבארה ועמאד אבו ראשיד
שני המחבלים שחוסלו. עמאד אבו ראשיד ורמזי סמי זבארה
7 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל בבידוק ליד שכם
חיילי צה"ל בבידוק ליד שכם
צה"ל החליט - הקלה בכתר על שכם. מחסום בכניסה לעיר, החודש
(צילום: AP )
מושל העיר שכם איברהים רמדאן הודיע גם הוא על ההקלות, ואמר כי "התבשרנו באמצעות הרשות הפלסטינית על סיום כל סיום כל ההגבלות שהוטלו על מחסום בית פוריק ומחסום סורה החל ממחר בבוקר".
אל-חוח חוסל בלילה שבין שני לשלישי בפעילות משותפת של צה"ל, שב"כ וימ"מ. הכוחות פשטו על דירת מסתור בקסבה של שכם, ששימשה כמעבדת מטענים של פעילים מרכזיים בתשתית הטרור "גוב האריות". במהלך הפעילות החלו חילופי אש עם מחבלים, ומעבדת המטענים פוצצה על ידי הכוחות. במקביל, עשרות פלסטינים הבעירו צמיגים, ויידו בקבוקי תבערה ואבנים לעבר הלוחמים.

הפשיטה התרחשה יומיים לאחר חיסול בכיר הארגון, תאמר אל-כילאני, באמצעות אופנוע, בפעולה המיוחסת לישראל. לטענת הפלסטינים, הפיצוץ של האופנוע שעבר ליד אל-כילאני אירע אחרי שמטען חבלה הוטמן באופנוע והופעל על ידי פלסטיני שמשתף פעולה עם ישראל. עוד טענו הפלסטינים כי המשת"פ תועד במצלמות אבטחה מפעיל את המטען. עם זאת, בצה"ל ובשב"כ לא מתייחסים לפעולה.
הבכיר שהסגיר את עצמו ברביעי הוא מוחמד אל-בנא, מראשי חוליית הטרור ומי שנחשב כ"מוח" של הארגון. אל-בנא, שהיה מעורב בפיגועי ירי נגד כוחות צה"ל ונגד מתנחלים בקבר יוסף, ניצל לאחרונה מניסיון חיסול של ישראל. אל-בנא לחם בגדודי חללי אל-אקצא - הזרוע הצבאית של הפתח - ונחשב למבוקש גם בקרב מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. אחיו נעצר ומת, לאחר שלפי הטענה עונה על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות.
7 צפייה בגלריה
תאמר אלכילאני ודיע אלחוח גוב האריות שכם
תאמר אלכילאני ודיע אלחוח גוב האריות שכם
בכירי "גוב האריות" שחוסלו. ודיע אל-חוח ותאמר אל-כילאני
ההסגרה נראית כתוצאה של הפשיטה בקסבה ושל הלחץ הכבד שהפעילו כוחות הביטחון על "גוב האריות". הארבעה, שחשו נרדפים, הסגירו עצמם מחשש שהשב"כ יגיע גם אליהם - ולמעשה בכך סוכלו פיגועים עתידיים שאותה התארגנות הייתה יכולה להוציא לפועל.

אתמול: קטטה עם מתנחלים ויידוי אבנים על פלסטינים

שני פלסטינים נפצעו אתמול באורח קל בקטטה עם מתנחלים בכפר א-דיכ שמדרום-מזרח לאריאל. כך דיווח משרד הבריאות הפלסטיני שמסר כי השניים פונו לטיפול בבית החולים ושוחררו כעבור זמן קצר. עוד קודם לכן פורעים יהודים השליכו אבנים על מכוניות פלסטיניות בצומת תפוח - ולפחות רכב אחד נפגע.
בחודשים האחרונים נרשמה עלייה באירועי הפשיעה הלאומנית נגד פלסטינים ובניסיונות הפיגוע והפיגועים ביהודה ושומרון. גורמי ביטחון הסבירו כי פלסטינים שעד כה לא היו מעורבים באירועי טרור החלו להצטרף לקבוצות חמושים בעימותים נגד צה"ל, אך הקטטות עם מתנחלים מהאזור, שמתחילות לרוב מהצד היהודי, מעוררות זעם ברחוב הפלסטיני ועלולות להבעיר את הערים והכפרים הפלסטיניים.
7 צפייה בגלריה
צומת תפוח
צומת תפוח
רכב פלסטיני שניזוק בעימותים בצומת תפוח
7 צפייה בגלריה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ב חווארה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים ב חווארה
עימותים בין מתנחלים לפלסטינים בחווארה
(צילום: AFP)
ברקע האירועים האחרונים נערך היום בצה"ל כנס שבו השתתפו בין היתר הרמטכ"ל ואלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, שדרשו ממפקדי הגדודים הפועלים כעת ביהודה ושומרון להיות בשטח עם הכוחות ולדאוג בצורה פרואקטיבית לשמירת החוק והסדר, לא רק כשמדובר בלחימה בטרור. הם נדרשו לפעול באותה נחישות במניעת פשיעה לאומנית יהודית.
ביהודה ושומרון מוצבים כיום יותר מ-22 גדודים וכמה מיחידות העילית של צה"ל. הרמטכ"ל ואלוף פיקוד המרכז תדרכו אותם במפורש להתמיד במניעת פשיעה לאומנית שעלולה להצית תסיסה רחבה בכל שטח יהודה ושומרון. היבט מרכזי של התופעה שמטריד את מערכת הביטחון הוא כי האירועים נובעים מיוזמה של כמה עשרות בודדות של נערים יהודיים קיצוניים, שהחליטו לקחת את החוק לידיים ולבצע "פעולות תגמול" שמהוות "סגירת חשבון" נגד פלסטינים.

האירוע האחרון מצטרף להתנפלות מצד קבוצת מתנחלים על כוח צה"ל, בין היתר באירוע שבו הותקף מג"ד צנחנים ורוסס בגז פלפל, ובתליית הכרזות מפקדי צה"ל ביהודה ושומרון, שהופצו בימים האחרונים. בין היתר, מפיצי הכרזות האשימו את אלוף פיקוד מרכז פוקס ודובר צה"ל תא"ל רן כוכב בכך שהם שבויים ב"תפיסת אוסלו" ולא יוצאים לטענתם נגד גל הטרור, חרף המבצעים המוצלחים האחרונים נגד חברי חוליית גוב האריות.
פורסם לראשונה: 23:50, 27.10.22