5 צפייה בגלריה
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
המפכ"ל החליט "לנטרל" את הטלפונים הישירים מהשר. שבתאי ובן גביר
(צילום: יאיר שגיא, רפי קוץ)
הנחיית מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, לפיה על ניצבי המשטרה נאסר לשוחח עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – וכי רק הוא ישוחח איתו, הגיעה אחרי שבדיון שהתקיים היום (שני) התלוננו ניצבים כי השר בן גביר מתקשר אליהם בעיצומה של פעילות מבצעית שהם מנהלים בזמן ההפגנות. השר, כך אמר גורם בכיר, התקשר לניצבים ושאל אותם "כמה דוחות רשמתם למפגינים" בזמן המחאות, ושאל גם "למה לא פתחת את הכביש". לדברי הגורם, "השר פשוט לא מניח לניצבים".
בשיחה עם ynet, סיפר אחד הניצבים כי ביום חמישי האחרון, שכונה על ידי המוחים "יום ההתנגדות לדיקטטורה", נרשמו לחצים מצד השר בן גביר. "עברנו יום קשה ולא פשוט. לא רק מהצד של המפגינים, גם מהלחצים שמגיעים מכיוון השר", הוא אמר. ביום חמישי האחרון כעס בן גביר על המשטרה שלא יישמה את הנחייתו שלא לאפשר חסימת כבישים, ובפרט צירי תנועה ראשיים – כמו נתיבי איילון שנחסמו לכשעה וחצי בזמן שההפגנה נגד המהפכה המשפטית הוכלה.
בסביבתו של השר לא רוו נחת גם מהמראות של עומסי התנועה הכבדים בכבישים המובילים לנתב"ג, ועל כן החליט המפכ"ל "לנטרל" את הטלפונים הישירים מהשר בן גביר או מאנשי לשכתו בשאלות או בהנחיות. הניצבים קיבלו בסיפוק את החלטת המפכ"ל להודיע כי הוא זה שינהל את הקשר עם השר, ויותיר למפקדי המחוזות את ההחלטות המבצעיות בשטח מול המפגינים, בהתאם לכל התרחשות.
5 צפייה בגלריה
ישיבת הבוקר של הספ"כ הארצי במשטרת ישראל
ישיבת הבוקר של הספ"כ הארצי במשטרת ישראל
(צילום: דוברות המשטרה)

בסביבת השר בן גביר ענו להנחיית המפכ"ל לניצבים, ואמרו כי "אנחנו לא מתרגשים. המפכ"ל בלחץ גדול של היועמ"שית ומפגיני השמאל שממררים את חיי רעייתו". ביום שבת האחרון אמר המפכ"ל כי "יש למשטרה מפכ"ל אחד, אני נשאר על המשמר לטובת אזרחי המדינה".
ההנחיה החדשה של שבתאי ניתנה הבוקר בישיבה השבועית של סגל הפיקוד הבכיר במשטרה שהתקיימה במחוז הדרומי של המשטרה. לדברי נוכחים בפגישה, היא החלה באווירה מתוחה. "רק אני בקשר עם השר בכל הנושא המבצעי וההנחיות", אמר שבתאי לקצינים הבכירים. הניצבים הבינו מהדברים שאם יקבלו שיחה מהשר בן גביר - עליהם כמובן לכבד אותו ולענות לו, אולם במקרה של שאלות לגבי החלטות מבצעיות או קבלת הנחיות עליהם להפנות את השר למפכ"ל.
5 צפייה בגלריה
איילון צפון נחסם לתנועה לאחר ההפגנה בקפלן
איילון צפון נחסם לתנועה לאחר ההפגנה בקפלן
"המפקדים ימשיכו לנהל בשכל את ההפגנות ללא רעשי הרקע מסביב". מוחים חוסמים את איילון צפון, בשבת
(צילום: טל שחר)

גורם שנכח בדיון אמר: "המפקדים ימשיכו לנהל בשכל את ההפגנות ללא רעשי הרקע מסביב. ההנחיה היא לא בכל מחיר לפנות חסימות כבישים. אם מפקד בשטח חושב שלא צריך, יש לו גיבוי מלא להחליט כך". גורם אחר שנכח אף הוא בדיון אמר: "ההתחלה הייתה מתוחה ולא נעימה, ובסיומה המתח השתחרר. סגל הפיקוד הבין שעליו לעבור יחד את הימים הסוערים שעוברים על המשטרה".
אתמול אמר בן גביר בריאיון לאולפן ynet כי "מי שמנהל את מדיניות המשטרה זה השר שקוראים לו איתמר בן גביר. מי שמנהל את הארגון זה המפכ"ל. אני מבין שיש כאלה שלא מוצא חן בעיניהם מהרגע הראשון שהגעתי שאנהל את המדיניות. בוא נודה על האמת, עומדים להם פורום ניצבים - אנשים כושלים, כן? אותו משה קראדי שהחריב את המשטרה, אנשים שפגעו בביטחון - למה אתם מראיינים אותם כל בוקר? למה אתם נותנים להם את הפתחון פה הזה?".

לדברי השר לביטחון לאומי, "אני רוצה דברים, ויכול להיות שהרצונות שלי גורמים לכך שבכל שני וחמישי בבוקר אנחנו רואים גורם אחר במשטרה מתדרך נגד בן גביר. מוגי לב, מה אתם מסתתרים מאחורי תדרוכים? תבואו ותגידו לי. אני חושב שאני יודע בדיוק מי הם אותם שניים-שלושה גורמים שכל הזמן מדברים. מה קרה? הזזתי את הגבינה שלכם?". על האפשרות כי יפטר את שבתאי, אמר בן גביר כי "כרגע זה לא על הפרק".
עוד נקודת חיכוך בין השר למפכ"ל היא הדחת מפקד מחוז תל אביב בחמישי האחרון - הדחה שהוקפאה על ידי היועצת המשפטית לממשלה. בשבת, המפכ"ל הודה בטעותו בנוגע להדחת ניצב עמי אשד - אבל לא ביטל את העברתו מהתפקיד של אשד, שתצא לדבריו לפועל אחרי חודש הרמדאן.
5 צפייה בגלריה
ניצב עמי אשד בהפגנה בקפלן
ניצב עמי אשד בהפגנה בקפלן
המפכ"ל על הדחת אשד: "טעיתי בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך. אין לי ספק שנמשיך להתנהל במקצועיות"
(צילום: טל שחר)
5 צפייה בגלריה
 המפכ"ל: "אנחנו לא רוצים דם ברחובות". רפ"ק מאיר סויסה משליך רימון לעבר מפגינים, לפני כשבועיים
 המפכ"ל: "אנחנו לא רוצים דם ברחובות". רפ"ק מאיר סויסה משליך רימון לעבר מפגינים, לפני כשבועיים
המפכ"ל: "אנחנו לא רוצים דם ברחובות". רפ"ק מאיר סויסה משליך רימון לעבר מפגינים, לפני כשבועיים
(מתוך אינסטגרם)
"ערכתי חשבון נפש. פניי לאן", אמר שבתאי בתחילת דבריו בשבת וציין כי בחודשיים וחצי של ההפגנות "אנחנו בפעילות גבוהה ביותר עם כמות נפגעים קטנה ביותר בכל החיכוכים עם המוחים. שמרנו על חופש המחאה". הוא הוסיף כי "ההנחיות לשטח הן ברורות לאורך כל התקופה. גם אם היו ספקות לגבי אירועים מסוימים, תחקרנו אותם והלקחים יושמו בשטח. ההנחיות למפקדים ולשוטרים ברורות – אנחנו לא רוצים דם ברחובות. אנחנו לא רוצים רימוני הלם ולא מראות של אישה בת 70 אזוקה. אני מחויב למשטרת ישראל ולכם הציבור במדינת ישראל".
לגבי סערת אשד, אמר שבתאי: "אני אומר לכם - טעיתי. טעיתי בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך, ואני לא מקל בכך ראש. אני מכבד ומקבל את החלטת היומע"שית לגבי הקפאת המינוי וצריך להיות ברור. אין לי ספק שגם אני וגם ניצב עמי אשד נמשיך להתנהל בממלכתיות ובמקצועיות, כפי שנהגנו עד היום".
בן גביר הגיב להצהרה ואמר כי "המפכ"ל אמר לי במשך חודשים שניצב אשד לא מתאים לתפקידו ויש להזיזו. אכן ההחלטה על עיתוי הפרסום הוא שלי בלבד, אך ההחלטה על מינויו לתפקיד ראש אגף ההדרכה התקבלה בהמלצת המפכ"ל. המפכ"ל אמר וצדק כי מי שקובע את המדיניות הוא השר ומי שתפקידה לבצע זו המשטרה, ואני מקווה שכך יהיה".