1 צפייה בגלריה
כרזה הפגנה אהרן ברק מרוקאים חאפלה מרוקאית
כרזה הפגנה אהרן ברק מרוקאים חאפלה מרוקאית
הכרזה לקראת ההפגנה מול ביתו של אהרן ברק
לו אכן היה שד עדתי קטן בבקבוק זכוכית שיוצא לאוויר פעם בכמה זמן כדי לשרת את מאן דהוא, הרי שוודאי כבר היה מתפטר בטענה לתנאי העסקה לא הולמים, עבודה מסביב לשעון וחשיפה לחומרים רעילים. השבוע סברו כמה ארגונים אזרחיים בעלי זיהוי פוליטי מובהק שיהיה זה יעיל – ואולי אף משעשע – להשתמש בשסע העמוק שיצר הפער העדתי בישראל כדי להריץ דאחקה ולהטריל: הם הזמינו את הציבור ל"חאפלה מרוקאית" ביום חמישי מתחת לביתו בתל אביב של נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, לכאורה בתגובה להתבטאויותיו בדבר הסיבות שהביאו לכך שבמשך שנים לא נמצאו מועמדים ראויים ממוצא מרוקאי.
בכרזה המבחילה שמזמינה לאירוע מתריעים המארגנים: "אם הוא לא הצליח למצוא שופט מרוקאי אחד לעליון, אנחנו נביא את המרוקאים אליו". המסר ברור: "המרוקאים" לא מארגנים או באים באופן עצמוני. מביאים אותם. מובלים על ידי אדוני הארץ. סליחה, מי אתם ש"תביאו" את המרוקאים?
המארגנים, שלדבריהם מבקשים למחות על האפליה שמגולמת בהרכב בית המשפט, עשו זאת בחוסר מודעות כה בולט עד שלא הצליחו לזהות את הגזענות של עצמם: הכרזה שהפיצו רידדה את תרבות יהודי מרוקו העשירה לכדי צהלולים וחאפלות, והכל עבור ניגוח פוליטי במסווה של רצון לייצוג שווה. הגדילה לעשות הפעילה עו"ד רוני ססובר, שכתבה: "תבואו, הולך להיות קולולולולו".
הרשימה הארוכה של הארגונים החתומים על ההזמנה, תחת הכותרת "מברק עליק" (השגיאה במקור), מעניינת למדי במקרה זה. בין השאר היא כוללת את "אם תרצו", "בצלמו", "חותם" ו"תורת לחימה", חלקם מזוהים עם הציונות החרד"לית-דתית, מגזר שסיפק לאחרונה את סרטון ה"קצת צחוקים של שמיניסטיות" מאולפנת חורב, את הווטסאפ "טיול שנתי שחורות" בתיכון בנתיבות ואת פרסומת ה"לא הבנתם אותנו נכון" משכונת כרמי גת.
האמת היא שאין מאום בין הארגונים הללו לבין ייצוג עדתי הולם במערכת המשפט. האירוע המתוכנן מול ביתו של השופט בדימוס ברק הוא גרסה קצת אחרת של חגיגות המימונה, שבמסגרתן מכתתת הצמרת הפוליטית מתל אביב וירושלים את רגליה לביקור שנתי בודד בפריפריה כדי "לכבד" את המסורת של האלקטורט הפוטנציאלי, חמושים בצלמים ויועצים, חובשים תרבוש לראשם ואוכלים בהנאה מופלטה. כבר כילדה בדימונה שנאתי את מופע הצביעות הזה. ידעתי שבני הבית סביבם עומלים וטורחים, מתרגשים מהמעמד, ואילו הפוליטיקאים רואים בנו רק מופלטה, ואולי גם פתק בקלפי.
קורין אלבז-אלושקורין אלבז-אלוש
בהודעת המארגנים לקראת ההפגנה מול ביתו של אהרן ברק נכתב שיגיעו אנשי רוח ותרבות. שאלתי מי הם. ענו לי: "יפורסם בהמשך". ניסיתי שוב. הם התעקשו: "בהמשך". הייתכן שעד לרגע זה לא מצאו מארגני החרפה אפילו איש תרבות אחד מרוקאי? אשת רוח מהמגרב?
בימים האחרונים נאמר הכול על הניכוס התרבותי שבמודעה. לא מספיק דיברו על הניחוס. הנאחס הזה, שנדבק בכולנו, מרעיל את השיח, מפורר אותנו ומרדד את כל מה שסבא וסבתא שלי השאירו לי לצהלול אחד גדול וצורם, כזה שיוצא מגרונם של מי שלא שמעו אחד כזה מעולם. גזענות, אפליה ופערים עדתיים אכן קיימים בישראל ואכן דרושים טיפול שורש, אבל לא על ידי אלה הפוסלים במומם.
  • קורין אלבז-אלוש היא עיתונאית ynet ו"ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il