5 צפייה בגלריה
ג'ואד ע'פארי
ג'ואד ע'פארי
המפקד היוצא של גיס כוח קודס בסוריה, ג'ואד עאפרי. הודח לפני כשנה
משגרי רקטות, בסיסי מל"טים, סוללות נ"מ ואלפי חמושים ממיליציות, שחלקם הפכו למובטלים: במשמרות המהפכה של איראן עדיין לא התאוששו מחיסולו של מפקד כוח קודס, גנרל קאסם סולימאני, ליד שדה התעופה בבגדד לפני כמעט שלוש שנים - אך לא מוותרים על חזונם להתבסס צבאית בסוריה, מול ישראל.
גם בימים אלה נמשכים הניסיונות להעביר אמצעי לחימה מתקדמים למרחק של עשרות עד מאות קילומטרים מישראל, חרף התנגדות שקטה של נשיא סוריה בשאר אסד, שמנסה לשקם את מדינתו ההרוסה. כיסי התנגדות של דאעש עדיין פעילים מעת לעת, בעיקר בצפון סוריה וגם ליד דרעא הסמוכה לגולן הסורי, אך אלפי החמושים מהמיליציות הפרו-איראניות - שהופעלו לטובת המשטר המקומי - עסוקים בעיקר בהמתנה לפקודה או במשימות ביטחון שוטף.
גורמי ביטחון ישראלים ששוחחו עם ynet מעריכים כי על אף כישלונו של מפקד גיס כוח קודס בסוריה, ג'ואד עפארי, במשימת ההתבססות במדינה הגובלת עם ישראל, כישלון שהוביל להדחתו לפני כשנה, באיראן לא מוותרים על החזון של התפרסות במזרח התיכון. במקומו של עפארי הם מינו את חאג' חידר, ששימש בתפקיד דומה בעיראק. חידר ממלא את תפקידו בסוריה זה כמה חודשים, וזהותו נחשפת כאן לראשונה על ידי גורמים ביטחוניים בישראל, שהסבירו כי הוא משפיע ומעורב במסגרת תפקידו גם על חימוש גורמי טרור בלבנון.
בצה"ל עוקבים באופן צמוד אחר פעילותו, שרובה מתנהלת בחשאי. אותה פעילות מתמקדת בהרחבת עשרות עמדות ירי רקטות לכיוון ישראל שהאיראנים כבר פרסו בסוריה, החדרת מערכות טילי נ"מ למדינה ואחסון אלפי רחפנים ומל"טים מתאבדים, שדומיהם כבר שוגרו על ידי הרוסים נגד מטרות באוקראינה. הניסיונות האיראניים נחשפים לעתים בתקיפות בסוריה. גם אתמול דיווחו בסוריה על תקיפה ישראלית בשעה חריגה יחסית - 6:30 בבוקר שבת. הסורים אמרו שארבעה אנשי צבא נהרגו בתקיפה, שלפי מרכז המעקב הסורי נפגעו בה יעדים של המיליציות הפרו-איראניות בלטקיה, חמה, מסיאף וחומס.
תחת חידר, שהובא לאזור כדי לפתח רעיונות חדשים להתבססות מול ישראל, פועל מנגנון שלם של קצינים ופקודים איראניים, חלקם בקרבת הגבול עם ישראל. בין היתר מדובר בסיד רצ'י, שאחראי על הסיוע לגורמי הטרור הפרו-איראניים בלבנון ובראשם חיזבאללה; עבדאללה עבאדי, שאחראי על ניסיונות הברחת אמצעי הלחימה בנתיב האווירי; מית'ם כתבי, שאחראי על קבלת אמצעי הלחימה בצד הסורי ושירת בעבר ביחידת ההעברות החשאית של כוח קודס, יחידה 190; חסן מהדוי, שמפקד על כלל הכוחות האיראניים הפעילים בסוריה ובלבנון; ובהנאם שהריארי, מפקד יחידת 190, שאמונה על כל צירי ההברחות מאיראן לסוריה. בחודש שעבר נחשפה יחידה 4400 של חיזבאללה להברחת אמצעי לחימה, הפועלת לצד יחידה 190.
המנגנון האיראני הזה פועל ממטה מסודר בדמשק, ובכיריו - בהם חידר - מסתובבים מעת לעת בין פעילי המיליציות הפרו-איראניות בסוריה, אך עושים זאת בפרופיל נמוך. זהותם של חלקם פורסמה בעבר על ידי התקשורת הזרה. בתקיפה לפני שבועיים של משלוח נשק ענק בגבול סוריה-עיראק - שאותו כפי הנראה הסוו האיראנים בתוך שיירת מכליות דלק - נהרגו גם כמה פעילים איראנים, ולא מן הנמנע שבכירי כוח קודס שפועלים באזור נמצאים על הכוונת הישראלית-אמריקנית. לפי אחת ההערכות, פגיעת המל"ט האיראני במכלית נפט בבעלות ישראלית חלקית הייתה פעולת תגמול בעקבות אותה תקיפה בגבול סוריה-עיראק.
5 צפייה בגלריה
בהנאם שהריארי
בהנאם שהריארי
בהנאם שהריארי, מפקד יחידה 190
5 צפייה בגלריה
חסן מהדוי
חסן מהדוי
חסן מהדוי. מפקד הכוחות האיראנים בסוריה ולבנון
בחטיבת המחקר של אמ"ן מעריכים כי רוב הניסיונות המשמעותיים של משמרות המהפכה להתבסס בסוריה סוכלו או שובשו. הם כללו למעשה תוכנית מסודרת להקמת צבא שלם וקבוע של איראן בסוריה, עם בסיסי מודיעין ותצפית, נמל ימי בעל גישה קבועה לים התיכון, רשת סלולרית עצמאית ויכולות צבאיות סדורות. בישראל מעריכים כי אסד מנסה להשליט את מרותו נגד ניסיונות התבססות אלה, אך האיראנים ממשיכים, לעתים בתחרות מול רוסיה.
אחת השאלות המרכזיות שמעסיקות כעת את קהיליית המודיעין בישראל היא ההשפעה של הזיקה שהועמקה בין הצבא האיראני לרוסי במלחמה באוקראינה, על רשת האינטרסים בזירה הסורית, שמשפיעה ישירות על צה"ל. התפתחויות אלה נוגעות למנעד השיקולים של ישראל אם לסייע צבאית לקייב נגד רוסיה. בסוריה פרוסות מערכות נ"מ מתקדמות מאוד מסוג S-300, אבל הן עדיין תחת שליטה רוסית ולא הופעלו נגד מטוסי חיל האוויר הישראלי בצפון.
5 צפייה בגלריה
קציני חטיבת המחקר באמ"ן
קציני חטיבת המחקר באמ"ן
קצינים בחטיבת המחקר וההפעלה באמ"ן. עוקבים מקרוב אחר הבכירים האיראניים בסוריה
העליונות האווירית של חיל האוויר בצפון עדיין קיימת וביתר שאת, אך בצה"ל הודו לאורך השנים האחרונות כי היא נשחקה, לאור איומים חדשים שנכנסו לזירה. מנגנון תיאום התקיפות הישראליות בסוריה, מול הרוסים, עדיין פעיל, ובישראל מתכוונים להמשיך במדיניות התקיפות נגד העברות אמצעי לחימה לסוריה וניסיונות שדרוג היכולות הצבאיות של חיזבאללה, בטילים מדויקים ובמל"טים תוקפים.
"גם בימים אלו, של הפגנות ומחאות נגד המשטר, האיראנים משקיעים משאבים אדירים, במיליונים, בהכנסת יכולות לחימה עבורם לסוריה", ציינו הגורמים. "איסמעיל קאאני שהחליף את סלימאני כמפקד כוח קודס עדיין לא דומיננטי כקודמו, אבל טהרן לא ויתרה לרגע על חזון ההגמוניה שלה בכל האזור, ולא רק בסוריה ובלבנון".
פורסם לראשונה: 20:40, 19.11.22