אחרי השיגור המוצלח ביום שלישי האחרון, טהרן מתכננת עוד: דובר ממשלת איראן עלי בהדורי-ג'הרומי הודיע כי הרפובליקה האיסלאמית מתכננת להזמין מרוסיה שלושה לוויינים דומים ל"חיאם", שמוסקבה שיגרה עבורה השבוע מקזחסטן. הלוויין, כך חוששים במערב ובישראל, יוכל לשמש את איראן לריגול אחר מטרות צבאיות במזרח התיכון.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מ שיגור לוויין איראני של איראן בשם חיאם על גבי משגר סויוז על ידי רוסיה
תיעוד מ שיגור לוויין איראני של איראן בשם חיאם על גבי משגר סויוז על ידי רוסיה
הלוויין חיאם בעת שיגורו, השבוע
הלוויין המכונה "חיאם", על שם האסטרונום והפילוסוף הפרסי עומר חיאם שחי במאות ה-11 וה-12, שוגר ביום שלישי באמצעות טיל "סויוז" רוסי מקוסמודרום בייקונור שבקזחסטן למסלול בגובה של 500 ק"מ מסביב לכדור הארץ. משקלו של הלוויין, כך דווח, הוא 600 ק"ג ומשך חייו המתוכנן עומד על 5 שנים.
בעקבות שיגור הלוויין, מסרה ארה"ב כי היא רואה בשיתוף הפעולה ההולך ומתחזק בין רוסיה לאיראן "איום מוחלט", אולם ראש סוכנות החלל של טהרן דחה את ההאשמות והגדיר אותן "ילדותיות". לטענתו, הלוויין נבנה עבור צרכיה של איראן בתחומי הניהול העירוני, משאבי הטבע והחקלאות.
במסיבת עיתונאים שכינס ראש סוכנות החלל, חסן סלארייה, הוא הוסיף כי ה"חיאם" נבנה על ידי רוסיה בפיקוח מלא של איראן. לפי ה"וושינגטון פוסט", הלוויין הוא למעשה מערכת קנופוס-V הרוסית, שכוללת מצלמה ברזולוציה גבוהה מאוד, דבר שגורמים מערביים הזהירו כי ייתן לאיראן יכולות לנטר מתקנים בישראל ובמפרץ הפרסי באופן רציף.
4 צפייה בגלריה
תיעוד מ שיגור לוויין איראני של איראן בשם חיאם על גבי משגר סויוז על ידי רוסיה
תיעוד מ שיגור לוויין איראני של איראן בשם חיאם על גבי משגר סויוז על ידי רוסיה
המשקל: 600 ק"ג, משך החיים: חמש שנים. הלוויין "חיאם"
בדיווח ב"וושינגטון פוסט" בסוף השבוע שעבר נטען כי לפני שאיראן תוכל לבצע ריגול אחר מטרות צבאיות שונות במזרח התיכון, רוסיה מתכוונת להשתמש בלוויין בעצמה, כדי לחזק את יכולותיה לאסוף מידע על המתרחש במלחמה שהיא מנהלת באוקראינה. בשגרירות הרוסית בוושינגטון הכחישו את הדיווח, וגם איראן הכחישה זאת ביום ראשון: בדיווחים בתקשורת הממלכתית שם נטען כי הלוויין יופעל ידי "מומחים איראנים" כבר מהיום הראשון לפעילותו בחלל.
ב"וושינגטון פוסט" דווח אשתקד כי קנופוס-V משווק לרוב לשימוש אזרחי, אולם גורמים צבאיים איראניים היו מעורבים ברכישתו מאז 2018. עם הגורמים הצבאיים נמנים בכירי משמרות המהפכה האיראניים, שהיו מעורבים במשא ומתן עם רוסיה ובהגעה להסכם. באביב האחרון הגיעו מומחים רוסים לאיראן כדי להכשיר צוותי קרקע שאמורים לתפעל את הלוויין במפעל חדש שנבנה סמוך לעיר כאראג' הסמוכה לטהרן.

4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ו נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
פוטין עם חמינאי וראיסי. מהדקים קשרים
(צילום: AFP )
הגורמים ששוחחו עם העיתון סיפרו כי איראן תוכל לכוון את הלוויין לכל נקודה שבה תבחר. "הוא לא הכי טוב בעולם, אבל יש לו רזולוציה גבוהה והוא טוב מאוד עבור מטרות צבאיות", אמר גורם מזרח תיכוני. "היכולת הזו תאפשר לאיראן לשמור על בנק מטרות מדויק ולעדכן אותו בתוך שעות ספורות בכל יום". הגורם הוסיף כי חשש נוסף הוא שהאיראנים ישתפו את תמונות הלוויין עם ארגון חיזבאללה הלבנוני, עם המיליציות השיעיות הפרו-איראניות בעיראק ואף עם המורדים החות'ים בתימן.
השיגור ביום שלישי האחרון לא היה הראשון שבו רוסיה מסייעת לאיראן להגיע לחלל. באופן מעשי, היא שיגרה עבורה את הלוויין האיראני הראשון שפעל בחלל, סינה-1, ב-2005.
ואולם, השיגור הרוסי כעת הגיע כשברקע נראה שטהרן ומוסקבה מהדקות את יחסיהן. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ביקר בטהרן רק לפני שלושה שבועות, ושמע שם הצהרות תמיכה בפלישה שלו לאוקראינה מהמנהיג העליון עלי חמינאי. ברקע גם ניצבים הדיווחים שרוסיה מעוניינת לרכוש מאיראן כלי טיס בלתי מאוישים, חלקם בעלי יכולות תקיפה, בעקבות המחסור שעמו היא מתמודדת במאגר הכטב"מים שלה. המחסור הזה נוצר בעקבות המלחמה באוקראינה, שבה שני הצדדים עושים שימוש רב בכטב"מים ומנסים להפיל את אלו שמפעיל היריב.
איראן עצמה, יצוין, מתקשה מאוד בשיגור לוויינים לחלל. ביוני האחרון נחשף ב-CNN כי איראן נכשלה פעם נוספת בניסיון שיגור שכזה, וברשת החדשות האמריקנית דיווחו כי ארה"ב עקבה מרחוק אחרי הניסיון הכושל שנערך ב-12 ביוני. גורמי ביטחון אמרו ל-CNN כי לא הצליחו לזהות את סוג הטיל שניסיון שיגורו כשל, אך מומחה ממכון מידלברי, ג'פרי לואיס, אמר שסביר כי מדובר במשגר הטילים האיראני "סימורג", שמורכב משני שלבים נפרדים ומשתמש במנועים רקטיים שמבוססים על עיצוב צפון-קוריאני. לפי לואיס, מדובר בפעם הרביעית ברציפות שניסיון שיגור של הטיל מהסוג הזה כושל: הניסיונות הקודמים נערכו ב-2017, 2019 ו-2020.