בריאיון לאולפן ynet אומר מנכ"ל משרד הבריאות כי "כרגע אין מקום להיכנס לפאניקה", בעקבות בלימת הירידה בתחלואה בקורונה בימים האחרונים. עם זאת מזהיר פרופ' נחמן אש כי "אם מקדם ההדבקה יעלה, נצטרך לעשות רוורס להקלות שנתנו לאחרונה". כמו כן סיפר שהוא מעריך כי גם ההגנה שנותנת מנת החיסון השלישית תרד עם הזמן, ולכן יהיה צורך לשוב ולהתחסן מפעם לפעם.
2 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי ופרופ' נחמן אש בטקס חילופי מנכ"ל משרד הבריאות
פרופ' חזי לוי ופרופ' נחמן אש בטקס חילופי מנכ"ל משרד הבריאות
פרופ' אש. "כל מי שיכול צריך להתחסן כדי שהמגפה לא תתפשט"
(צילום: עמית שאבי)
2 צפייה בגלריה
בני הנוער מתחסנים
בני הנוער מתחסנים
"מיליון לא קיבלו את מנת הבוסטר, והם פוטנציאל להדבקות"
(צילום: AFP)
בסוף השבוע עלה מקדם ההדבקה R אל יותר מ-1 והגיע ל-1.02. המשמעות היא שהירידה במספר המאומתים מדי יום נבלמה, וכעת המגפה שוב מתפשטת. "נצטרך לראות בימים הקרובים לאן זה הולך", אמר על כך פרופ' אש, "אם מקדם ההדבקה יישאר כפי שהוא או יפתיע אותנו ויירד אז זה יהיה מצוין. החשש הוא שהוא יכול גם לעלות, אני מקווה שלא נראה אותו עולה, אם כן זה ידאיג. אפשר לחיות עם המספרים של היום, הם לא כל כך גבוהים. היינו רוצים לראות אותם יותר נמוכים, אבל העיקר הוא שהתחלואה לא תגדל שוב".
אילו צעדים נמצאים על הפרק במידה והמגמה תימשך? "בימים הקרובים זה ההתחסנות. בהמשך, אם מקדם ההדבקה יעלה ונראה אותו עולה לכיוון 1.2 נצטרך לעשות רוורס להקלות שנתנו לאחרונה, בעיקר מגבלת התקהלות. אני מקווה שלא נגיע לכך".
עיקר ההתפרצות היא אצל ילדים ורוב המבוגרים מחוסנים, אז אולי זה לא יתרחב. "אני רוצה להזכיר שיש פה כמיליון איש, צעירים בעיקר, שלא קיבלנו את מנת הבוסטר והם כן פוטנציאל להדבקות. ככל שחולף הזמן מהמנה השנייה שלהם החיסון שלהם דועך עוד ועוד. לכן התפשטות יכולה להיות דרך האוכלוסייה הזו. היותר מבוגרים מוגנים כי הם מחוסנים במנה השלישית, אבל אם ניקח בחשבון שיעילות החיסון היא 95-90 אחוז, תגיע תחלואה גם לאוכלוסייה הזו. לכן כל מי שיכול צריך להתחסן כדי שהמגפה לא תתפשט".

פותחים תורים לחיסוני ילדים

מחרתיים אמור להתחיל מבצע חיסון הילדים בגילי 11-5. בכל קופות החולים הודיעו כבר הבוקר כי זימון התורים לחיסוני הילדים נפתח הבוקר למבוטחים. חיסון הילדים יתבצע בליווי אחד ההורים או מבוגר מטעמו עם חתימה על הסכמה ועל ייפוי כוח.
פרופ' אש אומר כי משרדו מנסה לנקוט גישה מאוזנת שתעודד התחסנות, אך לא תיצור אווירה של כפייה. "אנחנו מבינים את הרגישות בחיסון הילדים. מצד אחד באמת אומרים בצורה ברורה - צריך להתחסן, זה הפתרון לילד כדי שלא יידבק, והרבה ילדים נדבקים גם היום וצריך למנוע את זה. מהצד השני לא רוצים שתיווצר תחושה של כפייה, שנגבה כסף על הבדיקות ובגלל זה יבואו להתחסן. צריכה להתקבל החלטה בריאותית של ההורים אל מול הילדים, וההסברה שלנו צריכה להתגבר בימים הקרובים בעניין הזה", אמר.
אתם צופים התנפלות על מוקדי החיסונים בחודש הקרוב? "בסקרים היו 40 אחוז שאמרו שיבואו להתחסן. אני מקווה שהם יבואו להתחסן מהר והמספרים יהיו משמעותיים בימים הקרובים. נצטרך להשקיע בהסברה. לא יודע אם אפשר לקרוא לזה 'התנפלות', אבל אני מקווה שתהיה פנייה ערה לקופות החולים להתחסן ומקווה שנראה מספרים יפים בימים הראשונים".
למה שלא תחסנו במקביל בבתי הספר? "מניתוח שעשינו ראינו שהחיסון היעיל ביותר הוא באמצעות קופות החולים. אנו מעריכים שההורים ירצו ללוות את הילדים לחיסון, וזה יהיה יותר נוח. אנחנו נחסן גם בבתי הספר, אבל נעשה את זה בתיאום עם בתי הספר. זה מחייב אישורי הורים, כך שזה יהיה בצורה הרבה יותר נקודתית, בדיוק כמו שעשינו עד עכשיו בגילאים היותר גדולים".
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אומרת שלא פניתם לבתי הספר בענייני החיסונים. פניתם? "אנחנו פונים כל הזמן, אנחנו בקשר עם משרד החינוך כל הזמן ובעת הצורך לתיאום עם בית ספר מסוים יש פרוצדורה שנעשית בצורה שוטפת".

מנכ"ל משרד הבריאות גם התייחס לאווירת ה"ניצחון" עם תום הגל הרביעי והבהיר כי השמחה הייתה מוקדמת. "לדבר במושגים של 'ניצחנו ו'התגברנו' זה ראשית זמני, וזה לא מוחלט. המגפה והמחלה עדיין פה, אנחנו רואים מה קורה באירופה. הכול יכול לקרות גם אצלנו, והזהירות טובה להיום בדיוק כמו שהייתה טובה לשיא הגל. צריך להקפיד על תו ירוק ועל מסכות".
פרופ' אש ציין כי כרגע לא רואים דעיכה בהגנה שנותנת מנת הדחף, אך להערכתו רמת ההגנה הזו תרד בהמשך, ובעתיד יינתנו זריקות נוספות. "אני מעריך שרמת הנוגדנים יורדת גם אחרי הבוסטר, היא לא יכולה להישאר ברמה גבוהה באופן קבוע. השאלה היא כמה היא יורדת, מאיזה רמות זה התחיל ואם זה יבוא לידי ביטוי בהדבקות. כרגע אנחנו לא רואים סימני דעיכה לבוסטר, אנחנו עוקבים אחרי זה. צריך קצת יותר זמן כדי לראות אם יש דעיכה. לא בהכרח הירידה ברמת הנוגדנים באמת תוביל לעלייה בהדבקות, אבל זה בהחלט בסימן שאלה נכון לעכשיו".
יש תרחיש שישראל הולכת לחיסון רביעי? "קרוב לוודאי שזה עניין של זמן. השאלה מה זה הזמן, כי אם זה יהיה שנה אז נשמח מאוד. אם שוב נראה את הדעיכה בצורה משמעותית אחרי חצי שנה, כמובן שזה נטל יותר גדול. בכל מקרה זה כנראה לא יחזיק הרבה שנים, גם מנת הבוסטר, ונצטרך להמשיך להתחסן כל תקופה. אני מקווה שזה יהיה שנה ומעלה".