התובע הכללי של הרשות הפלסטינית הציג הערב (חמישי) את עיקרי דוח החקירה סביב מותה של עיתונאית רשת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה, והטיל את האחריות על ישראל. הפלסטינים האשימו את צה"ל בכך שהלוחמים המשיכו לירות גם אחרי הפגיעה באבו עאקלה - כך שלא ניתן היה לסייע לה.
"סוג הכדור שפגע בראשה של שירין והרג אותה, בהתאם לפציעה שנגרמה לה, מצביע על כך שהוא משמש צלפים", קבע התובע הפלסטיני שהגיש את הדוח לאבו מאזן. הוא אמר כי "הכדור פגע בה ישירות ולא עבר דרך גוף אחר, ומקור הירי היה מכיוון דרום ישירות למיקומה של אבו עאקלה ויתר העיתונאים כ-180 מטרים מהכוחות הישראליים". חוסיין א-שייח, המזכ"ל הטרי של אש"ף, עדכן כי הדוח הוגש גם לממשל האמריקני.
5 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה
שירין אבו עאקלה
"מקור הירי היחיד היה מצד הכוחות הישראליים, ומטרתו היה להרוג". שירין אבו עאקלה
(צילום: EPA)


כמו כן, הפלסטינים קבעו כי כל הכדורים שנורו לעבר העיתונאים הגיעו מאותו מקור, כששאריות הירי באזור הפגיעה באבו עאקלה מוכיחות לדבריהם שהיה ניסיון לפגוע בפלג גופה העליון, כלומר לפגוע. "מקור הירי היחיד בזירה היה מצד הכוחות הישראליים ומטרתו היתה להרוג", הוסיף התובע ואמר כי כל העיתונאים היו עם אפודים מיוחדים עם הכיתוב Press. הוא טען כי אבו עאקלה מתה מפגיעה בראשה, בזמן שניסתה לברוח, וציין: "הכוחות הישראליים ירו לעבר העיתונאים ללא אזהרה מוקדמת, בזמן שהיו במוקד התכנסות ידוע של עיתונאים".
התובע הפלסטיני ציין כי הייתה בקשה ישראלית לקבל את הכדור שפגע באבו אעקלה, "אך לא העברנו להם". הוא ניסה להסביר את ההחלטה: החלטנו שלא נציג אפילו תמונה של הכדור כדי למנוע שקרים חדשים או הצגה של גרסאות אחרות למה שקרה". הוא הבהיר כי החקירה הייתה 100% פלסטינית, כלשונו. "גורמים זרים ביקשו לקבל עדכונים, בין היתר גם בשל היותה של אבו עאקלה אזרחית אמריקנית, אבל החקירה הייתה פלסטינית", אמר.
5 צפייה בגלריה
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה, אבו מאזן
שירין אבו עאקלה אל ג'זירה, אבו מאזן
אבו מאזן קיבל את עיקרי הדוח של התובע הפלסטיני
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
המשוריינים שמהם לכאורה נורתה האש לעבר שירין אבו עאקלה
המשוריינים שמהם לכאורה נורתה האש לעבר שירין אבו עאקלה
המשוריינים שמהם לכאורה נורתה האש לעבר שירין אבו עאקלה
(צילום: דובר צה"ל)
הוא המשיך: "הכדור לא עבר בדיקה של שום גורם זר. אנחנו חמושים בהוכחות ובעדי ראייה". הוא התעקש כי "לא היה ירי של גורם פלסטיני באזור זה באותו הזמן".
ברשת אל-ג'זירה החליטו להגיש את ממצאי מותה של העיתונאית לתביעה הכללית של בית הדין הפלילי הבינלאומי. "הרכבנו קואליציה משפטית בינלאומית שבה חברים הצוות המשפטי שלנו ומומחים בינלאומיים כדי להכין את תיק חיסול אבו עאקלה ולהגיש אותו לבית הדין", מסרה הרשת. "אל-ג’זירה מתכוונת לפעול בכל הדרכים האפשריות על מנת להביא את האחראים על מות אבו עאקלה למסגרות הצדק הבינלאומיות. התיק המשפטי שנגיש יכלול את ההפצצה הישראלית של משרדי אל-ג'זירה בעזה והריסתם במאי 2021".
שלשום פרסמה רשת CNN תחקיר, המבוסס בין היתר על עדי ראייה פלסטינים. לפי התחקיר אבו עאקלה נורתה במכוון על ידי צה"ל במחנה הפליטים ג'נין. עוד התבסס התחקיר על שני סרטונים חדשים מזירת הירי שבהם לא נראה קרב יריות בין כוחות צה"ל לבין חמושים פלסטינים, על מומחה נשק, על מומחה לענייני קול ועל עדויות של שמונה עדי ראייה לתקרית.
לפי הרשת האמריקנית, אבו עאקלה נורתה על ידי כוחות צה"ל. מומחה הקול אמר שמהאזנה לסרטונים ניתן להעריך שהירי הגיע ממרחק של כ-177 מטר ל-197 מטר, המרחק שבו עמדו חיילי צה"ל מהעיתונאים.
בתגובה לתחקיר, מסר דובר צה"ל כי "הטענה כי הירי היה מכוון משוללת כל יסוד. בלתי אפשרי להגיע למסקנה נחרצת בנוגע למקור הירי שהרג אותה ללא השלמת חקירה יסודית ומקצועית כמו זו שנעשית בצה"ל. קביעות בנוגע למקור הירי שהרג את גברת אבו עאקלה חייבות להיעשות בקפידה ולהיות מבוססות בראיות. זה מה שצה"ל שואף להשיג".
שר הביטחון בני גנץ הוסיף כי ישראל מצרה על מותה של אבו עאקלה, אך הטענות שצה"ל פוגע בעיתונאים ובחפים מפשע בכוונה היא "שקר גס ובוטה", כלשונו. "למרות פניות רבות של הצד הישראלי, הפלסטינים מסרבים לשתף פעולה, מה שמעלה את השאלה האם הם באמת רוצים להגיע לחקר האמת. גם כיום אני קורא לרשות הפלסטינית להעביר לידינו את הקליע ואת כלל הממצאים. אנו מוכנים ונכונים לקיים תחקיר בשיתוף גורמים בינלאומיים גם כעת".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"מוכנים לתחקיר משותף". שר הביטחון גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס גם הוא לממצאי הדוח ואמר כי "צה"ל קרא לקיים חקירה משותפת עם הפלסטינים ונענה בסירוב. צה"ל קרא לפלסטינים לשתף את האמריקאים בחקירה, ונענה בסירוב. צה"ל ביקש לבדוק את הקליע ולבדוק אותו באופן משותף, ונענה בסירוב. צה"ל מבקש לקיים חקירה מקצועית ויסודית, והפלסטינים לא מאפשרים זאת.
"לו היינו מצליחים להגיע לחקר האמת, היינו ניצבים קבל עם ועדה ומציגים אחת משתי תוצאות אפשריות. היינו אומרים שיש אפשרות שהכדור נורה על ידינו והיינו אומרים זאת בקול חד וברור ולוקחים אחריות. ויש את האפשרות השנייה: שהכדור לא נורה מנשק צה"לי ולפיכך מדובר בירי פלסטיני".

כוכבי הוסיף כי "אני קורא לפלסטינים פעם נוספת לא לחשוש מדבר, לשתף פעולה ולתת לאור היום לחטא את הספק ולסלק את סימני השאלה. מנגד, עד שלא נרד לעומק הפרטים, לא ניתן יהיה לקבוע בוודאות מי ירה. לא אנחנו, לא הפלסטינים ואף גורם אחר לא יכול לקבוע דבר.
"אבל יש דבר אחד שניתן לקבוע בוודאות, אף חייל בצה"ל לא ירה במכוון בעיתונאית, את זה חקרנו, את זה בדקנו, זו המסקנה ואין אחרת".
סגן שר החוץ עידן רול יצא נגד התחקיר של CNN וכינה אותו "מוטה ושקרי". סגן שר החוץ עידן רול הוא הגורם הממשלתי הראשון שיוצא בהתקפה נגד התחקיר. בקמפיין שהעלה לרשתות החברתיות אמר רול, כי מדובר בתחקיר מוטה ומלא אי-דיוקים המייחס לחיילי צה"ל הרג בכוונה תחילה של העיתונאית ואינו בודק את הפרטים לאשורם. "צה"ל פועל אך ורק לצורך הגנה על אזרחי ישראל ומלחמה בטרור, וזו גם הסיבה לפעילותו בגנ'ין ביום האירוע", אמר. עוד אומר רול כי התחקיר מתעלם מהעובדה שאין דרך לגלות את מקור הירי המצער לעבר העיתונאית, מבלי לקבל את הקליע. "מה יש לצד הפלסטיני להסתיר?", תהה.
5 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה-24
השבעת הכנסת ה-24
"מה יש לצד הפלסטיני להסתיר?", סגן שר החוץ רול
(צילום: ראובן קסטרו)
הפלסטינים, נזכיר, מסרבים להעביר את הקליע שפגע באבו עאקלה לידי ישראל כדי לבחון אותו ואת מקורו. בשבוע שעבר אמר חוסיין א-שייח, בכיר ברשות הפלסטינית, כי הפלסטינים יקבלו בברכה שיתוף פעולה עם כלל הגופים הבינלאומיים בחקירת מותה של אבו עאקלה. הצהרתו של א-שייח עמדה בניגוד מוחלט להצהרה שפרסם יומיים לפני כן, ובה הודיע כי החקירה תתנהל באופן עצמאי על ידי הרשות הפלסטינית. א-שייח סירב לבקשה הישראלית לבצע חקירה משותפת יחד עם הרשות הפלסטינית, ולבקשתה לקבל את הקליע שפגע בראשה של העיתונאית, לצורך בדיקה בליסטית.
השתתפו בהכנת הכתבה: איתמר אייכנר