בבית הנשיא התקיימה אמש (ג') פגישת ההידברות הראשונה על המהפכה המשפטית בין נשיא המדינה יצחק הרצוג לצוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי - שהתנהלה בדלתיים סגורות, לקראת המשך שיחות עם סיעות נוספות בהמשך השבוע. במקביל, ראשי המחאה חלוקים בדעתם כיצד לפעול לאחר הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על עצירת החקיקה, והעובדה שהקואליציה הניחה על שולחן הכנסת אתמול בבוקר את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים.
לפני חודש וחצי, בנאומו הראשון לאומה, קרא הנשיא הרצוג לעצירת החקיקה ולהידברות. אתמול מהלך זה יצא לפועל, כשלפגישה הגיעו נציגי הקואליציה, יש עתיד והמחנה הממלכתי, במטרה לכונן מנגנון הידברות ובסיס אמוני לשיחות. לנשיא אין כוונה להחליף את הכנסת, והוא מעוניין להשיג הסכמה רחבה. מבחינתו, הסיעות יכולות להידבר בכל מקום שיבחרו ועל איזה מתווה שירצו. הסיעות בחרו להיפגש בבית הנשיא, מכיוון שהנשיא נשאר הגורם המאחד והמקובל ביותר על כל הצדדים. רק אחרי שהנשיא ישלים את כל הפגישות עם הסיעות שישתתפו בשיחות, הוא יחליט איך ייראה מנגנון ההידברות, והאם הוא עצמו יקח בו חלק, או שהסיעות ידברו באופן ישיר.
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם צוותי העבודה מטעם הקואליציה, סיעת יש עתיד וסיעת המחנה הממלכתי בפגישת הידברות ראשונה בבית הנשיא
סביב שולחן אחד. נציגי הקואליציה והאופוזיציה בבית הנשיא, אמש
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנת תמיכה ברפורמה המשפטית מול בית הנשיא ירושלים
הפגנה הפגנת תמיכה ברפורמה המשפטית מול בית הנשיא ירושלים
הפגנה נגד המהפכה מחוץ לבית הנשיא, אמש
(צילום: שלו שלום)
צוות יש עתיד, שכלל את חברות הכנסת אורנה ברביבאי וקארין אלהרר, מנכ"לית משרד רה"מ לשעבר נעמה שולץ ועו"ד עודד גזית, הודה לנשיא בתום הפגישה, "על שפתח את ביתו למען הליך הידברות לטובת אזרחי ישראל בעת החשובה הזו". בהודעת המפלגה נכתב אתמול: "הגענו אליו הערב בשליחות ציבור גדול שהבין כמה שברירית ופגיעה הדמוקרטיה שלנו. אמרנו לנשיא המדינה כי בשנת ה-75 למדינת ישראל, אנחנו יכולים לעשות שינוי אמיתי - לא רק תיקונים קוסמטיים, אלא חוקה בהסכמה רחבה המבוססת על ערכי מגילת העצמאות. הבהרנו כי אנחנו מצפים להוריד את החקיקה שהונחה בלילה בכנסת, כדי להתחיל דיון בדף חלק. אנחנו רואים חשיבות בכך שכל העקרונות שנסכים עליהם כאן יהיו בהסכמה רחבה של נציגי הציבור, שתשקף הסכמה לאומית של אזרחי ישראל".
במחנה הממלכתי שלחו לפגישה את צוותם שכלל את חברי הכנסת גדעון סער, חילי טרופר ואורית פרקש הכהן, ועו"ד רונן אביאני. מהמפלגה נמסר בתום הפגישה: "אנחנו מגיעים לשיח בלב פתוח ובנפש חפצה, ונעשה הכל כדי לסייע להצלחת המשימה הלאומית שבפנינו. משימה שיש לה שני יסודות עליונים - שמירה על הדמוקרטיה הישראלית ושמירה על אחדות העם. בימים הקרובים נגבש את תהליכי העבודה בחסות נשיא המדינה, וניגש למלאכה החשובה. אנחנו קוראים גם לצוות הקואליציוני להתנהל באחריות - לא רק בהתנהלות בחדר המשא ומתן אלא גם בזירה הציבורית".
גם במפלגת העבודה ישלחו צוות לבית הנשיא. בהודעת המפלגה נכתב כי "לאחר התלבטויות רבות, החלטנו בסיעת העבודה לשלוח צוות ומתן לבית הנשיא - דווקא בגלל שאנחנו לא מאמינות ומאמינים לנתניהו. אנחנו נהיה שם כדי לוודא שחוקי ההפיכה המשטרית לא חוזרים להצבעה בכנסת בדלת האחורית, נהיה שם כדי לדאוג שעמדת המחנה הדמוקרטי שיצא במאות אלפיו לרחוב תישמע גם בתוך החדרים הסגורים, ונהיה שם כדי לדרוש לקדם מגילת זכויות, לחזק את מעמד הכנסת ולהבטיח את עצמאות מערכת המשפט". לדבריהם, "שקלנו להמשיך לזעוק מבחוץ, אבל המחשבה שנציגי הציבור יוכלו לרקוח שם קומבינה על חשבון הדמוקרטיה הישראלית לא מאפשרת לנו להישאר על הגדר".
יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הודיע תחילה, כפי שנחשף ב-ynet, שלא יגיע להידברות בבית הנשיא. עם זאת, פרסמה מפלגתו הודעה ולפיה ישראל ביתנו הקימה צוות הידברות שיישלח מטעם הסיעה להידברות בבית הנשיא. בראש הצוות של ישראל ביתנו עומד יו"ר הסיעה עודד פורר, אך הצוות לא יישלח לבית הנשיא "עד שתבוטל הנחת החוק בכנסת". מהמפלגה נמסר אתמול: "הערב הוזמן צוות ההידברות של ישראל ביתנו להגיע לבית הנשיא מחר, ואנו מודים לנשיא המדינה על הזמנתו ועל כוונתו לקיים שיח. עם זאת, הודענו לנשיא שמבחינתנו שיח אמיתי חייב להתקיים בידיים נקיות, בלי טריקים ובלי שטיקים".

ההפגנות נמשכות, מחלוקת בקרב מובילי המחאה

ובינתיים, חלק מארגוני המחאה סבורים שצריך להמשיך להגביר את הלחץ וההפגנות, כי "האקדח עבר מלהיות צמוד לרקה, להיותו מונח טעון על השולחן", וכי "אי אפשר להאמין לאף מילה שיוצאת לו (נתניהו, א"ק) מהפה". אחרים סבורים שצריך "להוריד הילוך" בעקבות ההישג על הקפאת החקיקה, לצד השיקול של כניסת ישראל לתקופת החגים, אך הדגישו כי צריך לשים לב לצעדי הקואליציה.
בארגוני המחאה קיים חשש גדול מפיזור האחדות ביניהם, דבר שלטענת חלקם הוא "ספין פוליטי מבית היוצר של נתניהו". כמה מראשי הארגונים שלוקחים חלק במאבק אמרו כי "יש קושי להצדיק את המשך ההפגנות, למרות שברור לנו שצריך להמשיך בכל הכוח. מה נעשה לשאלה 'למה אתם מפגינים'? לא נכון שזה ייתפס כניסיון להפיל את נתניהו, שנבחר בבחירות חוקיות".
חשוב להבין כי לאף אחד מהארגונים אין בעלות על המאבק. בסך הכול יש שלושה צדדים - הקואליציה, האופוזיציה והשטח - שאותו עניינית אף אחד לא מנהל או מוביל, גם אם יש כאלה שמתיימרים להיות כאלה. אם רוצים להבין את המחלוקת סביב הצעדים, ניתן לקחת כדוגמה את 30 הארגונים מתוך יותר מ-100, שפרסמו אתמול הודעה שבה הבהירו כי הם מתנגדים להחלטת ראש האופוזיציה איר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ להיכנס להידברות עם נציגי הקואליציה על המהפכה המשפטית בבית הנשיא. "חזינו בעוד ניסיון מריחה והונאת הציבור מצד מנהיג שאיבד את הבלמים", מסרו אתמול מנהיגי המחאה. "החלטתם של לפיד וגנץ להיכנס להידברות מבלי לדרוש את גניזת החקיקה ולוודא שלא תקומנה מיליציות אלימות נגדנו היא מזעזעת ושערורייתית", הוסיפו.
3 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
הפגנה נגד המהפכה המשפטית, קפלן, תל אביב
מארגני המחאה סיכמו כי המחאה בקפלן תימשך. ההפגנה במוצאי שבת
(צילום: טל שחר)
אחת הנקודות האסטרטגיות שבה פעלו מובילי המחאה, עם הצהרתו של שר המשפטים יריב לוין על המהפכה בחודש פברואר, היא הקמת מאות קבוצות ווטסאפ. בין היתר קבוצות תיעוד לתקשורת, שיח, מטה ועוד שלל קבוצות מקומיות וארציות, במטרה להביא לפעילות מיידית ככל שיצטרכו.
בכיר במטה המאבק אמר ל-ynet כי "יש הישג אדיר של הציבור שהצליח לעצור את החקיקה. המחלוקת היא לגבי עוצמתה של האש - לשמור אותה נמוכה או להגביר את הלחץ. אנחנו מוכנים וערוכים לרגע שנתניהו יחזור ויעז להוציא את החקיקה עוד פעם מהפריזר - שום דבר לא יתמוסס".
מארגני המחאה סיכמו כי ימשיכו את המחאות ברמה המקומית, כמו הפגנות מול חברי כנסת ושרים, לצד הפגנות מקומיות, אך לא בעוצמות שראינו בשבועות האחרונים. בנוסף סוכם כי המחאה בקפלן תמשיך מדי שבוע במוצאי שבת, לצד הפגנות ברחבי הארץ, כמו שיתקיימו בשבת הקרובה. המארגנים לוקחים בחשבון את רחשי הציבור, ומבינים שלא מעט מההחלטות שלהם לא רלוונטיות, מהסיבה שישנם קבוצות מחאה קטנות יותר שלא נמצאים איתם בקשר, ופועלות לבד, כמו ההפגנה הספונטנית שנערכה ביום ראשון, בעקבות ההודעה על פיטוריו של שר הביטחון יואב גלנט.
גם בקרב תומכי המהפכה המשפטית מתארגנים להמשך המחאות. שורת ארגוני ימין קוראים לצעדת מחאה ביום חמישי הקרוב במוזיאון תל אביב.
פורסם לראשונה: 23:43, 28.03.23