בשיחה של מפקד חיל האוויר עם עשרות הקצינים והטייסים בסוף השבוע האחרון הדגיש האלוף תומר בר כי הוא והרמטכ"ל הרצי הלוי "מגנים בכל פורום את ההשתלחויות באנשי המילואים, כמו גם במשרתים כולם" - ונראה כי המסר מהשיחה הזה חלחל מהר גם לדרג המדיני. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהקפיד בחודשים האחרונים לכנות את אנשי המילואים שלא מתייצבים לשירות ברקע קידום חקיקת המהפכה המשפטית "סרבנים" - שינה טרמינולוגיה - בשל העובדה שההתבטאויות האלה רק מחמירות את הבעיה.
בהודעה שיצאה מטעם לשכת ראש הממשלה לאחר הפגישה עם הרמטכ"ל ושר הביטחון יואב גלנט נכתב כי "ראש הממשלה הביע את הערכתו למאמצי צה"ל לשמור על כשירות, מוכנות ולכידות, ואת הערכתו למשרתים בסדיר ובמילואים". המילה "סרבנות" על כלל צורותיה הפעם לא צוינה, אך כן נמסר כי "ראש הממשלה שלל מכל וכל את התופעה של שירות מילואים על-תנאי". לדברי לשכת נתניהו, "כל משתתפי הדיון הסכימו כי יש להותיר את המחלוקות הפוליטיות מחוץ לצה"ל". במערכת הבטחון הבהירו לנתניהו שהשימוש במילה "סרבנות" הוא "מרגיז ולא מועיל". נתניהו מצידו מתח ביקורת על תדרוכים לתקשורת בנוגע למצב הכשירות, וציין כי השיח כלפי חוץ "פוגע בנו מול אויבי ישראל".
4 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
הרמטכ"ל הרצי הלוי, רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט
הרמטכ"ל ונתניהו דנו בכשירות צה"ל, המילואימניקים כבר לא "סרבנים"?
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט נואם בפני מתגייסים חדשים לחטיבות כפיר ונח"ל, בתל השומר
יואב גלנט נואם בפני מתגייסים חדשים לחטיבות כפיר ונח"ל, בתל השומר
גלנט נפגש עם מתגייסים, הבוקר
(צילום: יריב כץ)
בפגישה עם הלוי וגלנט, שבה השתתפו גם ראש המל"ל צחי הנגבי, מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר וראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה, הם הציגו לנתניהו את "תמונת המצב" באשר לכשירות וללכידות בצה"ל - וציינו את הפעולות שנעשות בשטח, בין היתר בנוגע לשיחות ה"הרגעה" עם משרתי המילואים.
בתחילת ההודעה, ועל אף שדחה את חופשתו עם רעייתו שרה במושב רמות שברמת הגולן, בצל "דיון הכשירות" - ראש הממשלה הבהיר כי הוא "נועד היום, כמו בפעמים רבות בשבועות האחרונים, עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, בכירים במטה הכללי וראש המל"ל, לדיון בנושא מוכנות צה"ל למשימותיו".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס להודעת לשכת נתניהו ואמר כי "ההודעה של ראש הממשלה נתניהו שהוא 'הנחה את הרמטכ״ל לשמור על כשירות ומוכנות צה"ל' היא ניסיון מביש ופחדני לברוח מאחריות ולהפיל את האשמה על הצבא ומפקדיו. הפגיעה בכשירות צה"ל היא תוצר ישיר של דבר אחד - המהפכה המשטרית ההרסנית שמובילה ממשלת נתניהו".
לדבריו, "אם כשירות צה"ל והמוכנות למלחמה חשובה לממשלה, כל מה שנתניהו צריך לעשות הוא לגנוז את החקיקה שמפרקת מבפנים את החברה הישראלית, את הכלכלה הישראלית ואת צה"ל. רק אז יהיה ניתן להתחיל לבנות מחדש את האמון ואת הכשירות".
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
"אם כשירות צה"ל חשובה לממשלה, נתניהו צריך לגנוז את החקיקה"
(צילום: אביגיל עוזי)
4 צפייה בגלריה
"מגנה בכל פורום את ההשתלחויות נגד אנשי המילואים". המסר של מפקד חיל האוויר חלחל לדרג המדיני?
"מגנה בכל פורום את ההשתלחויות נגד אנשי המילואים". המסר של מפקד חיל האוויר חלחל לדרג המדיני?
"מגנה בכל פורום את ההשתלחויות נגד אנשי המילואים". המסר של מפקד חיל האוויר חלחל לדרג המדיני?
(צילום: AFP, דובר צה"ל)
הרמטכ"ל ונתניהו נפגשו בפעם האחרונה בכנסת לפני כשלושה שבועות אחרי האישור הסופי של החוק לביטול עילת הסבירות, לאחר שפגישתם נדחתה כמה פעמים. היום אמרו בלשכת ראש הממשלה כי הפגישה נקבעה מראש. פרט לסוגיית הכשירות, הוא עסק גם בהתבטאויות של מפקד חיל האוויר וקצינים בכירים שהתריעו בנושא.
בפגישתם הקודמת הציג הרמטכ"ל לראש הממשלה את תמונת המצב בצה"ל על רקע המשבר החמור הפוקד את הצבא ואי-ההתייצבות למילואים. הלוי הזהיר אז גם מזליגת המחאה לשירות הקבע והדגיש כי נדרש להפסיק להתבטא נגד צה"ל ומשרתיו - בסדיר ובמילואים - משום שהתבטאויות אלה פוגעות בכשירותו ובלכידותו של צה"ל. כאמור, כבר בהודעה הזו נראה שנתניהו שינה גישה - ונמנע מהתבטאות בנושא ה"סרבנות".
ביום שישי האחרון מפקד חיל האוויר הודה בשיחה עם כ-60 קצינים וטייסים בבסיס הקריה כי ישנה פגיעה מתוחמת בכשירות צה"ל, בעיקר בחיל האוויר. לפי רוח דבריו, הפגיעה המשמעותית ביותר היא אכן בחיל האוויר, שהוא מפקדו, אך לא ניתן לדעת אם בעוד חודש תהיה פגיעה גדולה יותר.
במהלך הפגישה נתניהו שוחח בטלפון עם שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, שנמצא כעת בחופשה בחו"ל - ובשעה זו מכנס ראש הממשלה דיון עם שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ש"ס אריה דרעי.