בריאיון ארוך ששידר אתמול (שני) ערוץ הטלוויזיה הסעודי "אל ערבייה", הנסיך הסעודי בנדר בן סולטן, מי שהיה בעבר שגריר סעודיה בארה"ב, ושימש מזכ"ל המועצה לביטחון לאומי בארצו, מתח ביקורת חריפה במיוחד על ההנהגה הפלסטינית ועל מדינות באזור כמו טורקיה ואיראן.
במהלך הריאיון, ששודר במסגרת תוכנית דוקומנטרית תחת הכותרת "עם בנדר בן סולטן", אמר הנסיך: "דברי ההנהגה הפלסטינית לאחר ההסכמים בין איחוד האמירויות ובחריין לבין ישראל היו כואבים ורמתם הייתה נמוכה. ההנהגה הפלסטינית העזה לצאת נגד מדינות המפרץ, זה דבר לא מקובל ואף מגונה".
3 צפייה בגלריה
בנדר בן סולטן ראיון בערוץ אל ערביה
בנדר בן סולטן ראיון בערוץ אל ערביה
הנסיך הסעודי בנדר בן סולטן. "הסוגיה צודקת, הסנגורים כושלים", אמר על הפלסטינים
3 צפייה בגלריה
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
שר החוץ של בחריין: עבד אל-לטיף אל-זיאני שר החוץ של איחוד האמירויות: עבדאללה בן זאיד דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
חתימת ההסכמים בבית הלבן
(צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
תצטרף להסכמים? הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן
תצטרף להסכמים? הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן
תצטרף להסכמים? הנסיך הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: AP)
בן סולטן המשיך והאשים את ההנהגה הפלסטינית כי "הם מוזילים את השימוש במונחי בגידה, וככה הם נוהגים בינם לבין עצמם", הוא אף אמר כי ההנהגה "שדדה את הסוגיה הפלסטינית".
הנסיך הסעודי המשיך: "אנחנו רואים בסוגיה הפלסטינית לאומית וצודקת, אבל הסנגורים שלהם כושלים. ההנהגה הפלסטינית תמיד מהמרת על הצד המפסיד, ולדברים האלה יש השלכות". בן סולטן הזכיר את ביקורו של יאסר ערפאת בבגדד בשנת 1990, וטען שלביקור זה "הייתה השפעה כואבת על כל העמים במפרץ", כלשונו.
"ראינו צעירים מוסתים בשכם רוקדים כאשר ריאד הופצצה בזמן מלחמת שחרור כווית", הוא אמר. עם זאת, לדבריו, "סעודיה המשיכה לעמוד לצד הנהגת הפלסטינים גם כאשר הם עשו טעויות, כדי שהדבר לא ישפיע לרעה על העם הפלסטיני. היהודים קיבלו את החלטה 181 (תוכנית החלוקה) ואילו הפלסטינים סירבו, ועכשיו הם מבקשים זאת שוב".

בן סולטן התייחס לניסיונות הפיוס בין הצדדים הפלסטינים במעורבות מדינות מהאזור. "המלך עבדאללה הפגיש בין אבו מאזן וחאלד משעל, ולאחר שהם הגיעו להסכמה תוך מספר ימים, כל אחד ניסה להתחמק מהצד שלו בהסכם וחתר תחת השני. מצרים מנסה עוד מעידן מובארק ועד עכשיו, בהנהגה של א-סיסי, לפייס בין פתח לבין חמאס".
"עבד א-נאצר ניסה להציל את הפלסטינים מעצמם", הוא טען בהתייחסו לסיבות להפסד בשנת 1967, לפי תפיסתו, "החרם נגד מצרים לאחר קמפ דייוויד היה טעות". בן סולטן טען בריאיון כי "אבו עמאר אמר שהוא היה מוכן להסכים לקמפ דייוויד אלמלא האיומים מצד חאפז אל-אסד".

בן סולטן תקף גם את טורקיה. "אם הם מיהרו להחזיר את השגריר שלהם מאיחוד האמירויות, מדוע טורקיה לא החזירה את השגריר שלה מתל אביב או לא גירשה את השגריר מאנקרה?", הוא שאל. על איראן הוא אמר: "טהרן סוחרת בסוגיה הפלסטינית על חשבון העם הפלסטיני".
נזכיר כי בסוף חודש אוגוסט התייחס לראשונה שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן, להסכם כינון היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות - והדגיש כי סעודיה "מחויבת ליוזמת השלום הערבית". הוא אמר כי "לא תהיה נורמליזציה עם ישראל בלי הסכם עם הפלסטינים", והוסיף: "אנחנו מחויבים לשלום כאופציה אסטרטגית, והסיפוח של ישראל הוא צעד לא חוקי. אנחנו מברכים את המאמצים העילאיים להשגת שלום באזור ולמניעת סיפוח אדמות פלסטיניות".