שיחה טעונה התקיימה היום (ראשון) בין ראשי יישובים בשומרון לאלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס, על רקע המתיחות באזור והמצב הביטחוני. ראשי היישובים, שהטיחו בפני האלוף פוקס כי ביטחונם מופקר, דרשו לסגור את החנויות בחווארה ולהציב מחסומים סביב שכם. לדבריהם, החנויות יוצרות פקקים במרכז הכפר - מה שמייצר עבור המחבלים הזדמנויות לפגע.
אף שהתלהטו הרוחות, ציינו גורמים כי הנוכחים בשיחה התייחסו בכבוד לאלוף פוקס, שהמשיך לאחר מכן להערכת מצב בחטמ"ר שומרון. בתום הערכת המצב הוחלט על כמה צעדים לחיזוק תחושת הביטחון בקרב התושבים, הנוגעים בחלקם לשינוי התשתיות בנקודות הרגישות שעל ציר התנועה במרכז חווארה - בהם גם שינוי הנדסי בכיכר עינבוס - שבה התרחשו שלושת פיגועי הירי האחרונים. גורמי ביטחון ציינו כי סגירת החנויות בחווארה לאורך זמן רב עלולה לייצר תסיסה בכפר וצפי לאירועי הפרות סדר משמעותיים.
3 צפייה בגלריה
האלוף יהודה פוקס ויוסי דגן
האלוף יהודה פוקס ויוסי דגן
האלוף יהודה פוקס ויוסי דגן
(צילום: יואב דודקביץ', שאול גולן)

במקביל, מוקדם יותר פתח ראש מועצת שומרון יוסי דגן את לשכתו במרכז הכפר חווארה. זמן קצר לאחר שהגיע למקום, הושלכו אבנים לעבר העמדה, שאובטחה על ידי כוחות רבים של צה"ל ומג"ב. מול העמדה התאספו עשרות פלסטינים שקראו "אללה אכבר". לאחר מכן הועברה הלשכה לצומת יצהר הסמוך.
דגן תקף את הממשלה, ואמר כי "מדי יום ישנם ניסיונות של מחבלים לרצוח את תושבי השומרון ואזרחים ישראלים נוספים הנוסעים כאן בכבישים. כביש חווארה הפך למרחץ דמים". לדבריו, "זה מצב בלתי נסבל שאדם יוצא מביתו ולא יודע אם ישוב בערב. אנחנו לא נקבל את המצב הזה. לצערי, חוסר השינוי שהממשלה מובילה מתחיל להרגיש כמו הפקרה. אנחנו דורשים מהממשלה להחזיר את המחסומים הביטחוניים שבהם נבדקים הרכבים היוצאים משכם - ולא לזמן קצר, רק סמוך לפיגוע". הוא הוסיף: "צריך לאסוף את הנשקים, לסגור את החנויות בחווארה - המספקות מקלט למחבלים רוצחים ומייצרות פקקים - ולצאת למבצע צבאי נגד הרשות הפלסטינית הטרוריסטית, מבצע 'חומת מגן 2'".
ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית), שאחז בדגל ישראל וצעד בחאוורה, אמר כי "כאן, בציר הזה, בדרך לכל יישובי גב ההר, היו בחודש האחרון שלושה פיגועי ירי קשים. לצערי, לא נראה שעושים שום דבר משמעותי כדי למנוע את הפיגוע הרביעי במספר. אני קורא מכן לשר הביטחון יואב גלנט - צריך להחזיר בדחיפות את המחסומים מסביב לעיר שכם. צריך לסגור כאן את המסחר, לטפל בהסדרי התנועה ולצאת למלחמה חסרת פשרות באויב. לא משנה רמדאן לא רמדאן. זה התפקיד שלך". לדבריו, "אנחנו פה כדי לחזק את תושבי האזור היהודים. נמשיך לנסוע כאן בדרך הביתה".
3 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל ויגל יניב. נרצחו בחווארה לפני כחודש
3 צפייה בגלריה
דיוויד שטרן
דיוויד שטרן
דיוויד שטרן. הצליח להשיב אש ולפגוע במחבל
אתמול נפצעו שני לוחמי צה"ל בחווארה, כשמחבל ירה מרכב חולף במשך שניות אחדות ונמלט מהזירה. השניים פונו לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, שם נמסר כי מצבם מוגדר בינוני. הכוחות פתחו במצוד נרחב אחר המחבל וסגרו את הכניסות הדרומיות לשכם.
זהו פיגוע הירי השלישי בחווארה תוך חודש. לפני כשבוע נפצע באורח בינוני דיוויד שטרן (41), תושב איתמר ואזרח אמריקני, בפיגוע בכפר הפלסטיני. שטרן הצליח להשיב אש ולפגוע במחבל, שנתקל ככל הנראה במעצור.
כתוצאה מהירי של הפצוע ושל לוחמי צה"ל שהיו במקום, המחבל, לית נסאר (28), תושב הכפר מאדמא, נפגע. הוא הצליח להימלט רגלית מהמקום, ובהמשך נתפס על ידי גששים מחטמ"ר שומרון, שמצאו אותו באחד הבניינים בחווארה. הנשק שבו השתמש, מסוג קרלו, נתפס והוחרם.
לפני כחודש נרצחו האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה בפיגוע ירי בחווארה. המחבל נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. שעות לאחר הפיגוע החלו התפרעויות רחבות היקף בחווארה שכללו שריפת בתים ורכבים על ידי מתנחלים, ולאחריהן נסגרו החנויות בכפר לחמישה ימים. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים. שבוע וחצי לאחר הפיגוע חוסל במחנה הפליטים ג'נין המחבל, עבד אל-פתח חרושה (49), איש חמאס משכם.