2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד מטאוש מורבייצקי
יאיר לפיד מטאוש מורבייצקי
"החוק יפגע קשות ביחסים בין המדינות". לפיד ור"מ פולין מטאוש מורבייצקי
(צילום: AP, קובי קואנקס)
החוק הפולני שמגביל את תביעות הרכוש של ניצולי השואה עבר אתמול (שישי) בסנאט הפולני למרות ההתנגדות החריפה מצד ישראל. החוק עבר יחד עם שני תיקונים, בהם ארכה של שלושה חודשים להגשת תביעות חדשות ואי-החלתו על תביעות קיימות.

סערת החוק הפולני - כתבות נוספות

כעת נותר לפולנים להעביר את החוק להצבעה על השינויים החדשים בבית התחתון - ולאחר מכן הנשיא אנדז'יי דודה יוכל לחתום עליו. שר החוץ יאיר לפיד הגיב בחריפות ואמר כי המהלך יפגע קשות ביחסים בין המדינות. "פולין יודעת היטב מהו הדבר הנכון והראוי לעשותו", אמר לפיד. "ישראל עוקבת בדאגה רבה אחר התקדמות הליך החקיקה בפולין בעניין זכויות השבת רכוש שנגזל מקורבנות השואה. כל שלב בהתקדמות הזו הוא התפתחות חמורה בעינינו. לא נרפה בעמידה העיקשת על כבודם של קורבנות השואה, שימור זכרם וזכויותיהם".
2 צפייה בגלריה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה פולין נגד פיצויים ל יהודים שואה
הפגנה בפולין נגד פיצויים לניצולי שואה
(צילום: רויטרס)
גם השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, יצאה נגד ההתקדמות של החוק. "ההתעקשות של הפרלמנט הפולני לקדם את החוק השולל מיהודים את הזכות לתבוע בחזרה את רכושם שנלקח כתוצאה ממעשי הזוועה של הנאצים ושותפיהם בתקופת מלחמת העולם השנייה עלולה להביא לפגיעה ממשית ביחסי המדינות", אמרה השרה. "את ההיסטוריה לא ניתן לשנות. פולין, שעשתה רבות סביב שיקום והנצחה של זוועות הנאצים אשר התרחשו על אדמתה, לא יכולה להצביע בלב שלם על חוק שכזה שאין בו אלא מלחסום דרכם של בעלי זכויות לגיטימיות מלתבוע. אני מקווה שהממשלה הפולנית תפעל כפי שהמצפון מחייב ולא תקדם חקיקה שסותרת את התנהלותה סביב זכרון השואה".
גדעון טיילור, יו"ר המבצעים בארגון השבת הרכוש היהודי העולמי, מסר כי "ההצבעה בסנאט הפולני לאמץ את הצעת החוק עם תיקונים אינה מביאה צדק לתובעים. הסנאט ביטל לחלוטין את האפשרות של בעלים חוקיים של רכוש - שלרבים מהם תביעות שתלויות ועומדות מזה שנים - להשיב את רכושם. נכון שפולין סבלה מאוד תחת הכיבוש הנאצי והייתה קורבן לזוועות איומות, אבל אנחנו מדברים כאן על רכוש שנלקח על ידי פולין לאחר המלחמה, ונשאר בידי פולין שנהנית ממנו ומפיקה ממנו תועלת עד היום".
פורסם לראשונה: 23:51, 23.07.21