פרסום סרטון התצפיתניות שנחטפו השיג את המטרה העיקרית? קבינט המלחמה נתן הלילה (בין רביעי לחמישי) רוח גבית לצוותי המשא ומתן של ישראל להמשיך בשיחות לשחרור החטופים, שנקלעו למבוי סתום בשבועיים האחרונים בעקבות פערים משמעותיים עם חמאס.
תיעוד חטיפת התצפיתניות לירי אלבג, קרינה ארייב, אגם ברגר, דניאלה גלבוע ונעמה לוי מבסיס נחל עוז

ל-ynet נודע אתמול כי האלוף במיל' ניצן אלון, ממובילי המשא ומתן מצד ישראל, העלה בקבינט "הצעה קונקרטית" שמתכתבת עם המתווה המצרי שהוצע לחמאס - ולו הסכים ארגון הטרור ב-6 במאי. גורמים שמעורים בנושא הודו אתמול כי העסקאות שהוצעו לישראל לפני חודשיים היו טובות מהעסקאות שעומדות היום על הפרק. "חבל שהחמצנו אותן, כעת הדברים הולכים ומחמירים - ואנחנו תמיד מפספסים", הם אומרים. למרות זאת, ישראל לא מתכוונת לפי שעה לסגת מעמדתה בעניין הפסקת המלחמה, ולפי הדיווחים הפעולה ברפיח רק מעמיקה.
הבוקר, למעשה, כבר דיווחו הפלסטינים על חילופי אש בתוך מחנה יבנא שבמרכז רפיח ליד הגבול עם מצרים, אחרי שאתמול דווח שצה"ל נמצא רק בפאתי המחנה. דובר צה"ל אישר כי כוחות אוגדה 162 ממשיכים לפעול במרחב שאבורה ובמרחב ברזיל ברפיח, באזור שבו נמצא גם מחנה יבנא, תוך "הימנעות ככל הניתן מפגיעה באוכלוסייה אזרחית ולאחר שהאזרחים התפנו מהמרחב". לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 איתרו שם משגר רקטות מוכן לשיגור, וצוותי הקרב של חטיבת הנח"ל וגבעתי איתרו והשמידו מספר פירים ומשגרים במרחב. בנוסף, חיסלו הכוחות כמה מחבלים בהיתקלויות פנים אל פנים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד: פעילות צוות הקרב החטיבתי של 401 ולוחמי גדוד 932  ברצועת עזה
תיעוד: פעילות צוות הקרב החטיבתי של 401 ולוחמי גדוד 932  ברצועת עזה
צה"ל ברפיח. הכוחות מעמיקים את הפעילות
(צילום: דובר צה"ל)
גורמים בחמאס, בינתיים, אמרו היום ל"א-שרק" כי על אף שהודיעו למתווך הקטארי כי הם מוכנים לדון "בכל הצעה רצינית כדי להגיע להסכם", הקווים האדומים נותרו הפסקת המלחמה, נסיגה מלאה של צה"ל ושחרור אסירים פלסטינים ספציפיים (מחבלים בכירים). "אנחנו יודעים שישראל תמיד תמצא תירוצים לרדוף אחרי התנועה ומנהיגיה ברצועת עזה ומחוצה לה - אבל מה שחשוב הוא שחרור עזה", הוסיפו, מבלי להזדהות.
לאור עמדת חמאס, ההנחיה לצוותי המשא ומתן הישראליים היא לבחון "דרכים נוספות" להגיע להסדר - אך הסיכויים לכך, לאור התבצרות הצדדים בעמדותיהם, נראים קלושים. התפתחות חיובית עשויה להיות שינוי גישה בישראל או בחמאס בנוגע להפסקת המלחמה, או שהלחץ הצבאי יעשה סוף-סוף את שלו - ויוביל את יחיא סינוואר להסכים לתנאים הישראליים. פתרונות קסם, בכל מקרה, כבר ברור שלא יהיו.
מקורות מצריים אמרו לעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד כי חרף המבוי הסתום במשא ומתן, ישנן "בדיקות דופק" הן לישראל והן לחמאס. לפי אחד המקורות, "גורמים בקהיר החלו בשורה של מגעים לחידוש המו"מ להפסקת אש וחילופי שבויים". בדיווח נכתב גם כי משלחות מקצועיות ישראליות מבקרות בקהיר על בסיס שבועי, בין היתר כדי לדון בסוגיות הקשורות להסכמים הביטחוניים בין מצרים לישראל. בנוסף, נכתב, המשלחות עוסקות בהצגת דרישות לשיתוף פעולה מצרי כדי להפעיל מחדש את מעבר רפיח שעליו השתלטה ישראל. הגורמים הכחישו את הדיווח ב-CNN שלפיו מצרים שינתה את פרטי ההסכם מבלי לעדכן את ארה"ב וישראל, והאשימו כי מדובר ב"ניסיון של נתניהו להתחמק מאחריות, אחרי שהסכמת חמאס הפתיעה את כולם".

השרים תקפו את גלנט בממשלה

בינתיים, בישיבת הממשלה אמש, התעמתו השרים עם שר הביטחון יואב גלנט - שאומר כי ישנן אפשרויות להסדרה עם הפלסטינים, כך שגורם שאינו חמאס יוכל לקחת שליטה על האזורים שצה"ל מפנה ברצועת עזה, ולאחר מכן ניתן יהיה לטפל בצפון. השר שלמה קרעי הטיח בגלנט "להפסיק לדבר במונחים של הסדרה", נתניהו היסה אותו - והשר בן גביר התערב: "מותר להעלות הערה נכונה ומחכימה". גלנט השיב: "בטח שמותר לו, אתם באותה מפלגה"; על כך ענה בן גביר: "אולי אתה לא באותה מפלגה איתו, אלא במפלגה של זהבה גלאון".
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב במפקדה הקדמית של אוגדה 98
שר הביטחון יואב גלנט בהערכת מצב במפקדה הקדמית של אוגדה 98
גלנט בפגישה עם חיילים. התעמת עם שרים בקבינט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גם השר שיקלי מחה על כך שגלנט מדבר על הסדרה. לאחר מכן דיבר השר ניר ברקת, שמרבה לתקוף בישיבות סגורות את הקבינט, ואמר: "הקבינט איבד את הצפון, עברו שבעה חודשים ולתושבים יש תחושת נטישה. המדינה לא דואגת להם, אין תיאום ציפיות. נטשו אותם, כאילו הקבינט השלים עם המצב והלך לנו הצפון. כאילו אין פה מדינה בסיפור. כאילו לא חובתה של המדינה לדאוג לאזרחי הצפון".
מזכיר הממשלה יוסי פוקס הסביר לברקת כי באופן מכוון "לא רוצים לדבר על העתיד, כדי לשמור על עמימות"; ברקת טען בתגובה: "זו לא תשובה. הקבינט הזה קיבל סמכות מהממשלה ולא מביא תוצאות. לא לילד הזה פיללנו. אני דורש לשמוע מה התוכנית של ראש הממשלה לצפון. לא ייתכן שמדינת ישראל התנתקה מהצפון. אנחנו לא ממשלת בובות".