משלחת חמאס עזבה את קהיר מבלי להגיע להבנות כלשהן, ותושבים ברצועת עזה מאוכזבים מהכניסה לחודש הרמדאן ללא הסכם. על רקע הדיווח כי קיימת מחלוקת בין איסמעיל הנייה ליחיא סינוואר באשר לעסקת חטופים, במקביל להצהרות בדבר הגברת הסיוע ההומניטרי לעזה - תוהים התושבים: "איך נוכל לצום או לאכול את ארוחות האפטאר? ממה נתקיים, מקופסאות שימורים במחיר מופקע?"
2 צפייה בגלריה
פלסטינים בחאן יונס רצועת עזה
פלסטינים בחאן יונס רצועת עזה
בתור לחלוקת מזון בחאן יונס. "ממה נתקיים מקופסאות שימורים?"
(צילום: AP Photo/Hatem Ali)
אף שכאמור המשא ומתן בקהיר הסתיים לאחר שחמאס הודיע באופן רשמי כי משלחתו תשוב ללא הסכם, הדיונים בין הפלגים הפלסטיניים ובתוך התנועה נמשכים. בינתיים, מצרים, ירדן ומדינות ערביות נוספות הודיעו על תגבור הצנחת הסיוע לרצועה, והעזתים, שחשבו שאולי תהיה הפוגה שתאפשר את חזרתם לבתיהם בקרוב, תוהים כיצד יעבירו את חודש הרמדאן במחנות הפליטים ברפיח. חלקם אף ארזו את המעט שיש להם כי האמינו שתהיה הפוגה ודאית ברמדאן.
האכזבה ניכרת בקרב העקורים. הם תלו את תקוותיהם בהסכם שייחתם לפני החודש הקדוש של המוסלמים, שבימים כתיקונם רווי בסעודות האפטאר, בתפילות רוחניות ובמפגשים משפחתיים. עזתים מספרים כי ציפו להפסקת האש כדי לחזור לבתיהם בצפון הרצועה ולהתאחד שוב עם יקיריהם.
2 צפייה בגלריה
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
רפיח לאחר תקיפות צה"ל
תושבים ברפיח לאחר תקיפות צה"ל
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
איאד בכר (60), אב לשבע בנות, אמר ל-BBC בערבית כי תקוותו היחידה בימים אלו היא להתעורר לחדשות שההפוגה החלה. הוא ציין: "אין אפשרות לקבל את הרמדאן אלא באמצעות אמונה ותפילה. עכשיו אנחנו לא יכולים להתכונן לחודש הקדוש בשום צורה, אני לא יודע איך נוכל להסתגל למצב הזה".
ראשיד מטר, תושב שכונת שייח' רדואן בעזה, הוסיף: "אי-אפשר להיערך לרמדאן או לתכנן תוכניות כלשהן בתקופה הקרובה, אנחנו במצב של חוסר ודאות כל עוד המלחמה ברצועה נמשכת".
מטר, מהנדס חקלאות ואב לשלושה ילדים, סיפר: "אין לי תוכניות. אני לא יכול לתכנן שום דבר במצב הזה. גם אם חשבתי לנסוע מחוץ לעזה, למצרים, למשל, ומשם למדינות אחרות, זה יהיה יקר מאוד. זה ידרוש כמעט 5,000 דולר לכל אחד מבני המשפחה שלי, ואנחנו חמישה אנשים".
לדבריו, מה שהכי מעציב אותו השנה הוא ששולחן ארוחת האפטאר לא יהיה שלם, בשל היעדרותם של חלק מבני משפחתו שהופרדו בנסיבות המלחמה. "אבא ואמא שלי עדיין בצפון, וזו הפעם הראשונה שלא נפגשתי איתם באותו שולחן במהלך הרמדאן", סיכם.
פורסם לראשונה: 22:29, 07.03.24