דרמה של ממש במשפט נתניהו: כמעט שנתיים אחרי עדותו במשפט, שהייתה שונה מזו שמסר במשטרה, הודיעה הפרקליטות היום (שני) לשלמה פילבר על כוונתה לבטל את הסכם עד המדינה איתו.
פרקליט מחוז מיסוי וכלכלה, יהונתן תדמור, מסר על כך לפילבר על דעתם של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן.
2 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
שלמה פילבר
(צילום: יואב דודקביץ')

לפי ההודעה, בפרקליטות נקטו בצעד חריג זה "לאחר שהונחה בפניהם תשתית ראייתית המלמדת על הפרת הסכם עד המדינה מצידו של פילבר".
פילבר כבר מסר עדות, זו לא תשתנה ולכן אין לכך השפעה ישירה על המשפט עצמו. אבל לצעד יש כמובן משמעות עבור פילבר עצמו, שהיה חשוד בפרשת 4000 ובתיק בזק הישן הייתה המלצה כבר להעמיד אותו לדין. כלומר הוא מסתבך אישית וסביר להניח שהשלב הבא יהיה שימוע לפני כתב אישום נגדו. בטוויטר הגיב פילבר: "אני מוכן".
בפרקליטות סברו שהוא מסר במשפט עדות שונה מהותית מעדותו במשטרה - על אף שבחלק הכי חשוב לפרקליטות, "פגישת ההנחיה", הוא דווקא התעקש שהיא התקיימה, ונתניהו הנחה אותו להיטיב עם בזק. מעבר לכך, עדותו אכזבה מאוד את הפרקליטות, ובסופו של דבר השופטים אף המליצו לפרקליטות לסגת מסעיף השוחד בתיק.
נזכיר כי הסכם עד המדינה נותן לפילבר חסינות בחשדות נגדו, וכעת ובהתאם להחלטת השימוע לפני כתב אישום נגדו, לא תהיה חסינות יותר. במסגרת הסכם עד המדינה, יש לו חובה למסור אמת ולא לעשות דברים שפוגעים במהימנות שלו, אלא שבמשפט הפרקליטות ביקשה להכריז עליו עד עוין, ואף ביקשה לחקור אותו חקירה נגדית באופן חריג (בסוף לא הוכרז עד עוין, אבל כן נחקר נגדית - ג"מ). היו סתירות בעדותו והוא התמסר, כך נראה, להגנה.
הליך השימוע נגד פילבר יהיה דו-שלבי. קודם כל ייערך לו שימוע על השאלה האם הפר את הסכם עד המדינה בעדותו בבית המשפט. לאחר מכן, ככל שיוחלט שהפר, ייערך לו שימוע לפני הגשת כתב אישום על עצם החשדות נגדו.
נזכיר כי הפרקליטות ביקשה בחודש יוני בשנה שעברה מעורך הדין ניסים מרום, בכיר בפרקליטות מחוז תל אביב, לכתוב חוות דעת על השאלה האם להעמיד לדין את פילבר. בפרקליטות, נזכיר, שקלו עוד לפני כן להעמיד לדין את פילבר, מכיוון שחרג לטענת הפרקליטות בעדותו בבית המשפט ממה שאמר במשטרה.
החשדות בפרשת בזק הנוגעות לפילבר, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, קשורות לעבירות דיווח, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות נוספות. החשד הוא כי פילבר פעל במסגרת תפקידו בדרכי מרמה לקידום אינטרסים של בזק במשרד התקשורת. עוד נטען כי פעל בצורה שיטתית, מכוונת ומתמשכת, תוך שהסתיר עובדות מגורמים משפטיים ומקצועיים של משרדו, ופעל להעברת מסמכים מסווגים וניירות עמדה פנימיים, תכתובות ועוד, לחברת בזק. אלה העבירו לו חזרה את עמדתם עם תיקונים כאלו ואחרים, והתקבלו כך ששירתו את טובת בזק והאינטרסים של החשודים.
עסקת המיזוג של בזק ו-yes, שאושרה לטובת אלוביץ' על ידי נתניהו ופילבר, עומדת בלב כתב האישום בתיק - אך מופיעות רפורמות נוספות שפילבר ניסה לקדם על פי הטענות. בחודש שעבר העיד במשפט ראש המל"ל צחי הנגבי, שסיפר על מנכ"ל משרד התקשורת דאז, פילבר: "נכנסתי לתפקיד זמני. הוא היה לפניי וידעתי שיישאר גם אחריי, הוא היה הדמות הדומיננטית לאורך התקופה וכבר גיבש את המדיניות שלו. הוא התייעץ והביא בפניי מידע, אבל ידע שאני מתכוון לעזוב ושלא אכנס לפרטי פרטים. עשיתי את הדברים המינימאליים, לא יותר".
שלומי חכמון, חוקר המשטרה בתיק 4000 שהיה אחראי על חקירתו של פילבר, סיפר בדיון שנערך לפני כשנה: "המטרה שלנו הייתה שאם וכאשר יהיה מצב שפילבר יהיה עד מדינה, נדע לעשות את זה. התיק נחקר ברשות לניירות ערך הרבה לפנינו והם הגורם המקצועי. ב-10 ימים שהיה לנו ללמוד את התיק לא התיימרתי להיות בקיא, אבל אני יודע לתשאל. כאן כל היחידה נרתמה, בכל חקירה היה חוקר מקצועי בתוכן וחוקר משטרה".
הוא סיפר על השתלשלות העניינים המהירה שהביאה את פילבר לחתימה על הסכם עד מדינה: "ב-18 בפברואר 2018, החקירה הראשונה הייתה מאד רחבה. בסוף החקירה בערב, הוא מבקש לשוחח עם עורכי הדין, אני מאפשר לו ומשחררו לתא המעצר. למחרת, הוא מגיע ליחידה ומקבל טלפון מעורכי הדין שאומרים לי 'אל תחקור אותו, אתה תרוויח מזה' או משהו בסגנון. הם הגיעו, דיברו איתו ומרגע זה התגלגל הליך של ראשי פרקים ומשא ומתן להסכם עד מדינה, כולל חתימה".
בבית המשפט המחוזי בירושלים העיד הבוקר לראשונה תת-ניצב כורש ברנור, מי שהיה ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בעת חקירות ראש הממשלה. הוא התייחס לחקירת פילבר על סיקור ב"ישראל היום": "החקירות היו בהמשך להנחיית היועמ"ש לחקור את נושא 'התצהיר הכוזב' של פילבר בנושא 'ישראל היום'. נחקרו עמוס רגב, פילבר ובאנו ליועץ לעוד פעולות שראוי לחקור, והיועץ לא אישר וסגר את האירוע".

מה כולל ההסכם עם פילבר?

פילבר התחייב בהסכם עמו שלא לבצע כל פעולה שתפגע במהימנות הודעותיו בפני גורמי החקירה או להטעותם או לסכל בדרך אחרת את החקירה. הוא התחייב כי ישתף פעולה באופן מלא עם הרשויות, לרבות בהכנות לקראת עדותו, ויסייע לפרקליטות בכל עת שיידרש על פי צרכי בית המשפט. פילבר התחייב גם למסור "עדויות אמת מלאות ומפורטות" בבית המשפט.
בתמורה, הוסכם כי לא יוגש נגד פילבר כתב אישום, תיק החקירה נגדו ברשות לניירות ערך ייסגר והוא יקבל חזרה ערבות בנקאית שנתן. כמו כן, נקבע כאמור שיעמוד לדין משמעתי בשירות המדינה ויסכים להרחקה מהשירות הציבורי לצמיתות. פילבר הסכים גם לכך שרישיון עריכת הדין שלו יותלה לחמש שנים.
ההסכמים נחשפו לאחר עתירה של שקוף, העין השביעית והעמותות הצלחה והתמנון.