בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך הבוקר (שני) משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הפעם עלה להעיד שלומי חכמון, חוקר המשטרה בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה), שבו נאשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בתחילת עדותו חקר אותו עו"ד אסף עיסוק, מפרקליטות מיסוי וכלכלה. חכמון, שפרש מהמשטרה, העיד כי היה אחראי על חקירתו של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר ועד המדינה בתיק.
5 צפייה בגלריה
שלומי חכמון
שלומי חכמון
"לא התיימרתי להיות בקיא, אבל אני יודע לתשאל". שלומי חכמון
(צילום: רפי קוץ)
לדבריו, "המטרה שלנו הייתה שאם וכאשר יהיה מצב שפילבר יהיה עד מדינה, נדע לעשות את זה. התיק נחקר ברשות לניירות ערך הרבה לפנינו והם הגורם המקצועי. ב-10 ימים שהיה לנו ללמוד את התיק לא התיימרתי להיות בקיא, אבל אני יודע לתשאל. כאן כל היחידה נרתמה, בכל חקירה היה חוקר מקצועי בתוכן וחוקר משטרה".
הוא סיפר על השתלשלות העניינים המהירה שהביאה את פילבר לחתימה על הסכם עד מדינה: "ב-18 בפברואר 2018, החקירה הראשונה הייתה מאד רחבה. בסוף החקירה בערב, הוא מבקש לשוחח עם עורכי הדין, אני מאפשר לו ומשחררו לתא המעצר. למחרת, הוא מגיע ליחידה ומקבל טלפון מעורכי הדין שאומרים לי 'אל תחקור אותו, אתה תרוויח מזה' או משהו בסגנון. הם הגיעו, דיברו איתו ומרגע זה התגלגל הליך של ראשי פרקים ומשא ומתן להסכם עד מדינה, כולל חתימה".
חכמון הכחיש כל רמיזה ללחץ חריג על פילבר: "ההסכם הכי קל שהיה לי מעודי, ב-30 שנות שירות במשטרה. הוא הפך לעד מדינה תוך 24 שעות והבין מה טוב לו לעשות. לפעמים מרימים את הקול, מטיחים בפניו עובדות ומתעסקים אך ורק איתן - לא מה חשבת או התכוונת. לנו היה ברור שאם התיק יבשיל לראיות, האנשים שעשויים להאיר אור על התיק ולהביא את האמת, וסומנו על ידנו מלבד פילבר - הם ניר חפץ והחשוב מכולם שאול אלוביץ' (דוברו לשעבר של נתניהו ובעלי בזק, בהתאמה, ג"מ)".
5 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
"אם אשחרר אותו הביתה תוך דקה וחצי, יהיה שיבוש הליכי חקירה". פילבר
(צילום: יואב דודקביץ')
עיסוק התייחס לטענת ההגנה, לפיה גביית הגרסה של פילבר ביחס ל"פגישת ההנחייה" לא תועדה בצילום באופן מכוון. חכמון השיב: "אין לנו שום סיבה לעשות משהו כזה בכוונה, כשמישהו תוך מספר שעות רוצה להיות עד מדינה. על פגישת ההנחייה דובר יום לפני. התחלנו בחדר החקירה והבנו שאין הקלטה, אז עברנו חדר, עניין של כמה דקות. שום דבר לא מכוון".
חכמון הסביר מדוע פילבר נותר במעצר גם אחרי החתימה על ההסכם: "אם אשחרר אותו הביתה תוך דקה וחצי, יהיה שיבוש הליכי חקירה. לא משחררים עד מדינה מיד אחרי שהוא חותם". חכמון נשאל אם קיימת פרקטיקה של מניעת שינה מעצורים, והכחיש זאת: "נותנים לנו יותר מדי קרדיט, זה קרדיט שלא מגיע לנו כל כך. שב"ס מציב את האנשים בבתי המעצר ואנחנו מבקשים מתי להציב אותם, אבל אין לנו יכולת לשלוט במצבים שבהם עצורים מגיעים עייפים".
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
"הגיע הזמן שביבי יפצה אותנו". שאול אלוביץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עו"ד עיסוק שאל את חכמון על תיעוד מחקירת ניר חפץ, עד המדינה הנוסף, שבו נראה מזרון בחדר החקירה. חכמון השיב כי "אם נחקר אומר שהוא עייף ממש ולא מסוגל להמשיך, אתן לו לישון. אני לא זוכר את האירוע אבל די אופייני לי לתת מנוחה לנחקר שרוצה לישון. לא הייתה שום טענה של עייפות יתר".
בעז בן צור, סנגורו של ראש הממשלה, פתח בחקירה הנגדית. "שאול אלוביץ' אמר 'הגיע הזמן שביבי יפצה אותנו על סרטון בוקר הבחירות מ-2015. לא נבקש, נדרוש'. אז חשדות יש", סיפר חכמון. "אם נתניהו מקבל סיקור אוהד ונותן משהו כשר תקשורת, מה שהוא מקבל זה לא כמו שוחד רגיל. דיברנו על זה שסיקור חיובי יכול להיות ה'תמורה' או ה'מתת' בשוחד, ואמרנו שבית המשפט יקבל את ההחלטה אם זה הגיוני".
בן צור שאל את חכמון אם פוליטיקאים אחרים נבדקו בנוגע לחשדות דומים, והשיב: "זה כמו שתגיד לי כשאני בודק סוחר סמים, למה אני לא בודק את שאר סוחרי הסמים". לבסוף אמר "אני לא בדקתי".
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
"אין אינטרס לאף שוטר להרעיב נחקר". ניר חפץ
(צילום: מוטי קמחי)
לגבי התמצאותו בחומרי החקירה אמר חכמון כי גם אם הוא לא בקיא ברגולציה, "אני יודע לזהות שוחד מבחינת נתינה וקבלה, אפשר לזהות הפרת אמונים גם אם אני לא בקיא בתכנים המקצועיים. בשביל זה אני שם".
בן צור התייחס אף הוא לטענת מניעת השינה של פילבר, וחכמון השיב על כך כי "אנחנו לא מחפשים את הלחץ הפיזי. יש לנו מספיק כדי שנוכל לגרום לו להרהר". על שלפוחיות מהם סבל חפץ, אמר חכמון כי "אלה הפשפשים בבית המעצר ברמלה, ידוע שיש שם. יום לפני זה התלונן עבריין אחר, לא טיפלתי בנושא. הנהלים הם שצריך לראות רופא". לגבי ארוחות, הדגיש חכמון כי "אין אינטרס לאף שוטר להרעיב נחקר כדי שיגיד משהו".
בהמשך עבר פרקליטו של ראש הממשלה ל"פגישת ההנחייה", וטען כי פילבר לא סיפק ראייה תומכת לגרסאותיו. "אנחנו עוסקים בעבירת שוחד, אני לא משוכנע משפטית שצריך או לא לחפש ראייה תומכת, אבל כן, מחפשים כל מה שאפשר כדי שהגרסה שלו תשתלב עם המציאות". חכמון ובן צור דנו בגרסאות השונות לגבי עיתוי הפגישה והנוכחים בה, אך חכמון הדגיש: "פילבר הסביר שכן הייתה פגישה עם נתניהו, וכן הייתה שם תנועת יד ואמירה של סיוע לבזק. הוא התעקש שהייתה פגישה. אבל היינו צריכים להתאמץ ולחזק את הגרסה הזו".
בן צור שאל: "האם התזה היא שנתניהו הנחה את פילבר להיטיב עם בזק?". חכמון השיב כי "כשפילבר נכנס לתפקידו ובין רגע משנה מדיניות מבלי להבין ברגולציה ובענייני המשרד - כי אדם סביר לא יכול להבין משרד תקשורת שלם תוך שבוע - והוא מאשר משהו, ובמקביל אנחנו שומעים שיחות ומקבלים הודעות על כך שנתניהו מינה אותו כדי להיטיב, וכשאלוביץ' בעצמו אמר את זה - אנחנו חושבים שיש פה משהו. שהוא מונה כדי להחליף את ברגר כדי לקדם את ענייני בזק, למרות ניגוד העניינים שהוא נמצא בו".
"הבנו שצריך לבדוק קודם כל הטבות לבזק, והתמורה היא פרי הנחיה של נתניהו - אולי הנחה את צפריר (איתן צפריר, ראש מטה משרד התקשורת באותה עת, ג"מ), אולי הנחה את דוד שרן (מנהל לשכתו לשעבר של נתניהו, ג.מ), או את פילבר. משרד התקשורת מקל עם בזק כששר התקשורת הוא נתניהו, אלה העובדות המדויקות. נפגשים עם בזק מתחת לרדאר כי מבנים שזה הלך הרוח של נתניהו, כי זה מה שנאמר בחקירות", סיפר חכמון.
5 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"ברגר הקשה, נתניהו רצה לקדם. פילבר מחליף את ברגר ומקבל הוראה לקדם". נתניהו
(צילום: AFP)
בן צור שאל מדוע לא נעשה עימות ותשאול של פילבר על הפערים בין הגרסאות המוקדמות שמסר לבין הגרסאות המאוחרות יותר, וחכמון הסביר: "ברור שהגרסה תהיה מה שנוח לו. הוא מקבל טובת הנאה נגד מסירת העדות, לכן צריך להתייחס אליה בספקנות".
בהמשך הסביר חכמון את ההיגיון שהנחה את החוקרים: "בדקנו, חקרנו, לא בטוח שיהיה פה משהו. אבל בכל זאת יש תיק עם חשדות לכאורה שמערכת המשפט בודקת ומאשרת. כלומר, יש ראיות ראשוניות שמצדיקות חקירה, ויש חשדות. כל הממצאים מעידים על חשד ולכן צריכים לחקור. הדגש שלי הוא על מיזוג בזק-יס, כי פילבר נכנס לתפקיד ותוך מספר ימים עושה את מה שקודמיו עכבו. ההיגיון אומר שפילבר לא יכול להפגין בקיאות בנושא המיזוג תוך X זמן מועט ולהגיד שלמד את הנושא". לדבריו, "יש עובדות: ברגר (מנכ"ל משרד התקשורת לפני פילבר, ג"מ) מקשה, נתניהו רוצה לקדם. פילבר מחליף את ברגר, ומקבל הוראה מצפריר לקדם".
על טענתו של פילבר כי אמר לחכמון בחקירה בשלב מסוים כי הוא מכריח אותו לדבר, אמר חכמון כי "יש אווירת שיח. לא באמת הכרחתי אותו להגיד דברים שהוא לא רוצה, כי אנחנו לא רוצים הודעה פסולה מתוך איומים. אם ככה הוא הרגיש, זו לא הייתה הכוונה. נכון שיש שלושה חוקרים בחדר והוא חסר אונים, אבל הוא יכול היה להגיד 'אני לא זוכר'". "היו כאלו שהצליחו להישאר בגרסתם כי מבחינתם זו האמת", הוסיף.
בן צור עימת את חכמון עם אמירה של פילבר בחקירה, לפני שחתם על הסכם עד המדינה, כי הוא מרגיש שמופעלים עליו לחצים כדי שאזכר שמי שנתן את ההנחיה בעניין מיזוג בזק-יס הוא נתניהו. חכמון התעקש כי "אם זה מה שהוא ואמר, ככה הוא הרגיש. אם הוא הרגיש מאוים חבל לי וצר לי על כך, אבל לא תכננו ולא רצינו לאיים". בתיעוד מחקירתו של פילבר שהוצג בבית המשפט, שאלו החוקרים מי הנחה אותו לבצע את מיזוג בזק-יס, ופילבר השיב "כנראה השר".
בן צור הוסיף וטען כי באמירות של פילבר שתועדו מחוץ לחדר החקירות, הוא נשמע הססני יותר כשאמר: "אני באמת לא זוכר. אני לא רוצה לרמות אתכם, באמת אני אני לא זוכר, תמיד אמרתי את האמת ולא שיקרתי". חכמון לא התרשם וטען: "הוא לא שינה כלום בגרסה. 'כנראה השר' זה לא תשובה ששווה כלום".