ראש אגף המבצעים במטה הכללי אלוף עודד בסיוק קיים הבוקר (יום רביעי) דיונים סגורים ומצומצמים עם יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין ועם יושבי ראש ועדות המשנה החסויות - גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי ושלום דנינו מהליכוד. בסקירות קיבלו השלושה את תמונת המצב המלאה והאמיתית לגבי מצבו של צה"ל בעקבות המחלוקת סביב המהפכה המשפטית, וממנה עלתה מסקנה קודרת אחת: הצבא מתקרב לאובדן כשירות, והמשבר הולך ומעמיק.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
השר גלנט ויו"ר ועדת חוץ וביטחון אדלשטיין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בין השאר, אלוף בסיוק אמר בדיון כי צה"ל מתקרב לפגיעה בכשירות בשל אי-התייצבות. הוא הציג לשלושת הח"כים סקירות עומק מפורטות על העמקת הפגיעה בכשירות של צה"ל למלחמה ולמצבי חירום שונים, ודיבר גם על ההיערכויות להמשך - בדגש על חודש ספטמבר.
בהמשך נתנו נציגי הצבא סקירות מפורטות פחות ליתר חברי ועדת חוץ וביטחון, מחשש להדלפות. קציני צה"ל הבהירו בדיונים היום, בעיקר החסויים, כי המשבר הולך ומתקרב ל"אזורים אדומים" שיכללו פגיעה ממשית ביכולות המבצעיות של הצבא לשעות חירום. אלוף בסיוק גם הציג לחברי הכנסת משמעויות מרחיקות לכת וארוכות טווח לנזקי הלכידות וחוסר האמון שנוצר בתוך הצבא כלפי הדרג המדיני הבכיר, תוף שיקוף המהלכים שצה"ל רוקם כדי לצמצם נזקים אלו.
בדיון המשותף לוועדת חוץ וביטחון ולוועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, שבו השתתפו בכירים בצה"ל, עלה כי החשש העיקרי כעת הוא מירידה בכשירות בחיל האוויר והמודיעין, ופחות בגדודי החי"ר של הצבא. בנוסף, במהלך הדיון היום עלתה "התייחסות באשר לטיפול באי-התייצבות לשירות פעיל". בכירי צה"ל טענו בפני חברי הכנסת כי "התופעה מטופלת והוצגו הצעדים למניעת התרחבותה".
2 צפייה בגלריה
הרצי הלוי
הרצי הלוי
הרמטכ"ל הלוי. המתקפות על בכירי הצבא מובילות לסירובים נוספים
(צילום: דובר צה"ל)
לפי גורמים שנכחו בדיון, בכירי הצבא הציגו פירוט של איזה מערך נמצא בכשירות טובה יותר ואיזה פחות, והביעו דאגה רבה מירידה בכשירות. הבכירים הסבירו כי רבים מהמתנדבים פשוט אומרים כי כרגע "לא מתאים להם להגיע למילואים".
לדברי הגורמים, נדמה כי כל שבוע שעובר והמהפכה המשפטית ממשיכה, התופעה מתרחבת, והמחיר שישלם צה"ל יהיה יותר כבד. במהלך הדיון הוצגו כאמור פתרונות של צה"ל לטיפול באי ההתייצבות, שעסקו בעיקר בשיח שמתקיים בין המפקדים לאנשי המילואים - שבו הם מסבירים להם מדוע צריך להמשיך לשרת בצבא חרף המחלוקת הפוליטית, ולהותיר את צה"ל מחוץ לסערה בימים אלה.
בנוסף, ואחרי המתקפה על הרמטכ"ל בימים האחרונים, שוב הזכירו בכירי הצבא בדיון שכאשר שרים או ח"כים בקואליציה תוקפים את צה"ל, הדבר פוגע במוטיבציה ובלכידות, מה שמוביל ליותר סירובים.