4 צפייה בגלריה
היחסים בין הממשלה לצה"ל הדרדרו, גלנט גיבה את הלוי מול מתקפת הגידופים
היחסים בין הממשלה לצה"ל הדרדרו, גלנט גיבה את הלוי מול מתקפת הגידופים
היחסים בין הממשלה לצה"ל הדרדרו, גלנט גיבה את הלוי מול מתקפת הגידופים
(צילום: אריאל חרמוני משרד הביטחון, עמית שאבי, דובר צה"ל)
חשדנות הדדית, חוסר אמון והכפשות בלתי פוסקות – רק כך ניתן להסביר את המבוי הסתום בו נמצא המשבר החריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וחלק מהח"כים בקואליציה, לראשי צה"ל. שר הביטחון יואב גלנט נמצא בתווך, אך כשגיבה אתמול (שני) את הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הוא הבהיר באיזה צד של המשבר הוא נמצא.
הגיבוי של גלנט להלוי מול מתקפת הגידופים שנגדו מצד פוליטיקאים מהליכוד ואף מיאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, היא רק אקט אחרון בהידרדרות היחסים בין צה"ל לראש הממשלה ורבים בקרב חברי הממשלה והקואליציה. כיצד הפך "מר ביטחון" לאחד שמאות טייסים בכירים במילואים פשוט לא סומכים עליו וחושדים במניעים פוליטיים וזרים בכל פקודה שייתן להם? כך נראים חמישה חודשים של משבר - שהולך ומתעצם.
4 צפייה בגלריה
הסערה בחיל האוויר החלה לאחר שבר השעה את פלד
הסערה בחיל האוויר החלה לאחר שבר השעה את פלד
הסערה בחיל האוויר החלה לאחר שבר השעה את פלד
(צילום: דובר צה"ל)

9 במרץ: בחיל האוויר פורצת סערה כשמפקד החיל, אלוף תומר בר, משעה את טייס המילואים הבכיר אלוף-משנה גלעד פלד, עד לפני כשנה מפקד בסיס רמת דוד - בשל החלטתו להשעות את שירותו אם החקיקה השנויה במחלוקת תעבור. בסופו של דבר ההשעיה בוטלה אך האירוע הדרמטי הוסיף שמן רב לגלגלי המחאה שהתחילה להתרחב בצה"ל.
19 במרץ: מאות משרתים פעילים ממערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, לצד קציני סייבר התקפי באגף, מודיעים על כוונתם להפסיק לשרת במילואים. הידיעה מכה גלים גם בתקשורת הזרה בשל היותו של המערך נכס אסטרטגי ומסווג של ישראל בשגרה, בחירום ובמלחמה.
25 במרץ: אחרי שבועות שבהם עשרות קצינים וטייסים במילואים הפסיקו להתייצב לשירות, ואזהרות מצד אלפים נוספים שיפסיקו לשרת אם המהפכה המשפטית תעבור, שר הביטחון גלנט הצהיר בנאום דרמטי: "יש לעצור את החקיקה לאור הסכנה הברורה והמוחשית לביטחון המדינה".
4 צפייה בגלריה
מחאה ירושלים
מחאה ירושלים
אלפים יצאו למחות בערב שבו גלנט פוטר
(צילום: AFP)
26 במרץ: נתניהו מודיע לגלנט על פיטוריו "בשל משבר אמון" לאחר שהזהיר מפני הסכנות הביטחוניות שנגרמות מהמהפכה המשפטית. רבבות יוצאים מיד להפגין ברחבי הארץ. נתניהו בסופו של דבר מבטל את ההחלטה. למחרת, גלנט חושף בדיון סגור בוועדת חוץ וביטחון: "לפי דוחות המודיעין – מעמדה של ישראל באזור נחלש לאחרונה, כולל בתמיכה מארצות הברית. אנו במשבר חריף וחסר תקדים".
2 באפריל: על רקע לחץ כבד של נתניהו וגלנט אחרי שמוחלט לעצור זמנית את החקיקה, בצה"ל ובחיל האוויר משנים גישה, ומזהירים את הטייסים מהכנסה להקפאה אם לא יגיעו לקריאות להתייצב. נתניהו מברך על כך, אך הטייסים המוחים לא חוזרים בהם ומתקרבים למימוש החלטתם.

23 במאי: הרמטכ"ל נושא נאום בכנס בהרצליה, ומאותת לציבור ולדרג המדיני: "המטרה הכי חשובה הייתה לשמר את הכשירות המבצעית ולאחר מכן את לכידות הצבא, והמטרה השלישית להשאיר את המחלוקת מחוץ לצבא. קודם פעלנו לשמור את צה"ל כשיר ולא לשפוך את התינוק עם המים. צה"ל מעל לכל מחלוקת".
28 ביוני: כמות גדולה ומשמעותית ראשונה של טייסים פעילים וקציני מבצעים מחיל האוויר במילואים מודיעים במכתב רשמי לשר הביטחון ולרמטכ"ל על הפסקת שירותם אם תבוטל עילת הסבירות כפי שדוחפים בקואליציה. תת-אלוף הנושא תפקיד משמעותי במילואים מודיע על הפסקה מיידית של שירותו. בצה"ל מזהירים במקביל כי מילואימניקים שלא יתייצבו בשל המהפכה המשפטית יטופלו פיקודית אך מבטיחים שהכול ינוהל בשיח ובקשב למשרתים.
4 צפייה בגלריה
מחאה בזמן נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס סיום קורס טייס 186
מחאה בזמן נאום ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס סיום קורס טייס 186
נתניהו נאם בחצרים, רבים קראו "בושה" והפנו לו גב
(צילום: הרצל יוסף)
29 ביוני: טקס סוף קורס טיס ראשון בצל המהפכה והמחאה מסתיים בהפניית גב לנאום נתניהו מצד חלק מהאורחים בבסיס חצרים ובקריאות "בושה". הבכירים שנואמים מתמקדים במסרי פיוס והנשיא יצחק הרצוג, לצד נתניהו ועשרות טייסים טריים, מזכיר: "מחאה היא זכות בסיסית בישראל".
10 ביולי: החוק לביטול עילת הסבירות עובר בקריאה ראשונה ובתגובה אלפי בוגרי תכנית תלפיות במילואים, אנשי חיל הרפואה במילואים וקצינים ביחידות סייבר ותקשוב מודיעים על הקפאת שירותם. מאות טייסים וקציני מודיעין במילואים הצטרפו אליהם בתוך פחות משבוע עם התקדמות החקיקה. בקואליציה ובקרב פעילי ימין בולטים מחריפים הגידופים נגדם, כולל קריאות "בוגדים".
20 ביולי: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר התרבות והספורט מיקי זוהר מפיצים סרטון מבוים ושנוי במחלוקת בו מוצגים טייסי חיל האוויר כמפקירים לוחמי יבשה בקרב רק כי אלו לא מתנגדים למהפכה המשפטית. השר זוהר מוחק את הסרטון. דובר צה"ל קובע שהסרטון "יוצר שיסוי פנימי הצבא". הסרטון מופץ במהירות גם למאות טירונים קרביים וזוכה לגינויים קשים מצד שר הביטחון ואלופים במילואים.
21 ביולי: רעידת האדמה בצה"ל מתממשת – יותר מאלף טייסים וקצינים במילואים בתפקידי מפתח מודיעים על הפסקת שירותם באופן מידי, בשל האישור הסופי של ביטול עילת הסבירות. בצה"ל מבטיחים לשקף את המשמעויות לדרג המדיני.
11 באוגוסט: מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר שוחח עם כ-60 טייסים וקצינים במילואים שהפסיקו או שוקלים להפסיק לשרת ואומר להם כי "החיל לא יחזור להיות אותו דבר גם אם כולם יחזרו מחר. הלכידות נפגעה והפגיעה בכשירות מעמיקה מיום ליום". בצבא מקיימים הערכות מצב יומיות על הפגיעה המסלימה באמון המשרתים במערכת ובדרג המדיני ובאובדן הכשירות, נתניהו זועם וגוער ברמטכ"ל על פרסום האמירות.
14 באוגוסט: הרמטכ"ל הרצי הלוי סופג הכפשות מצד בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו וח"כ טלי גוטליב. שר הביטחון יואב גלנט מגבה אותו וקובע כי "אחד מהקצינים המצטיינים שפגשתי בכל שנותיי בצה"ל ובמערכת הביטחון", ומוסיף: "עם ישראל זכה שבשעות מורכבות אלו הרמטכ"ל הלוי מוביל את צה"ל". נתניהו, מצידו, לא מגבה את הלוי מול ההכפשות - וכותב בהודעה מטעמו: "מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים גדולים וכראש ממשלת ישראל אני פועל לילות כימים יחד עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, בכירי צה"ל וזרועות הביטחון, כדי להבטיח יחד את ביטחון ישראל בכל מצב".
פורסם לראשונה: 23:35, 14.08.23