ערב שמחת תורה יחול היום, המועד המקורי של סיום הסגר והחזרה ללימודים של הגיל הרך היה אמור להיות ביום ראשון ועד היום כל הסימנים הראו שגם בשבוע הבא לא יתקיימו לימודים. עם זאת, אתמול (חמישי) התפתחה אופטימיות זהירה לפיה ניתן יהיה להתחיל בהקלות כבר בשבוע הבא או לכל המאוחר עד 18 באוקטובר.
בהתייעצויות שהתקיימו אתמול התגבשה הסכמה בין ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר האוצר ישראל כץ והפרויקטור רוני גמזו, לפיה אפשר להתחיל בהקלות ראשונות שעיקרן חזרה של המגזר העסקי שאינו מקבל קהל, לצד פתיחת מערכת החינוך בגיל הרך. קבינט הקורונה עצמו אמור לדון במתווה היציאה מהסגר ביום שלישי.

7 צפייה בגלריה
עימותים בבני ברק וירושלים
עימותים בבני ברק וירושלים
עימותים בבני ברק וירושלים
( צילום: שאול גולן, חיים גולדיטש)
7 צפייה בגלריה
רבני בני ברק בקריאה לציבור - מותר להתפלל ולרקוד בבתי הכנסת
רבני בני ברק בקריאה לציבור - מותר להתפלל ולרקוד בבתי הכנסת
רבני בני ברק בקריאה לציבור - מותר להתפלל ולרקוד בבתי הכנסת
מוקדם יותר עלתה סברה שייתכן שראש הממשלה והשרים יעדיפו להמתין שבועיים אחרי שמחת תורה, כדי לבחון את השפעת החגיגות על התחלואה ועל רקע קביעת רבני בני ברק כי "ניתן לקיים תפילות והקפות בבתי כנסת". אולם בכירים בקבינט אומרים כי אם תימשך הירידה בתחלואה בשבוע הבא כחול לבן תתנגד לחידוש חוק מצב החירום, שהנגזרת שלו היא הגבלת התקהלויות כמו הפגנות ותפילות.
לדברי אותם שרים בכירים, מתגבשת חזית בקבינט הקורונה שלא תאפשר לנתניהו להאריך את הסגר. "צריך להיות זהירים ולראות את הנתונים ממשיכים לרדת. יכול להיות שתכף נחטוף את ה'בומבה' של סוכות. במקרה כזה - לא פוסלים גם מתווה דיפרנציאלי. לא נשאיר את המשק סגור לגמרי עוד הרבה זמן", אמר שר בכיר בקבינט הקורונה.
7 צפייה בגלריה
כיתה עברה חיטוי בירוחם
כיתה עברה חיטוי בירוחם
מתי התלמידים יחזרו לכיתות?
(צילום: מועצה מקומית ירוחם)
משרד הבריאות הציג מתווה לפיו כאשר מספר הנדבקים היומי יגיע ל-2,000 ניתן יהיה להוסיף עוד הקלות כמו פתיחת כיתות א' עד ד', הרחבת פעילות התחבורה הציבורית וכן תפילות בבתי כנסת. בשלב שאחרי תהיה פתיחה זהירה של עסקים שמקבלים קהל ב-50% והגדלת העבודה במגזר הציבורי, לאחר מכן תתאפשר גם פתיחה של ענפי הפנאי (מסעדות) והתיירות.
בין שלב לשלב תהיה המתנה של שבועיים כולל קביעת יעדי תחלואה מדויקים בדגש על מקדם הדבקה שהולך ויורד. הרמזור יגיע רק כאשר יהיו פחות מ-1,000 נדבקים ביום. בכל מקרה, תלמידי כיתות ה' ומעלה צפויים ללמוד בזום עוד שבועות ארוכים.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
כחול לבן תתנגד להארכת מצב החירום אם הירידה בתחלואה תימשך, נתניהו מעוניין בהחמרה
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
גמזו ל-ynet: "אם מגמת התחלואה תימשך, אמליץ על הקלות מעוד שבוע"
(צילום: לע"מ)
אתמול, בריאיון לאולפן ynet, אמר הפרויקטור רוני גמזו כי אם המגמה תימשך, הוא ימליץ להתחיל יציאה הדרגתית מהסגר בעוד כשבוע. עם זאת, הבהיר כי "במוקדי התחלואה החריפה, לצערי, הסגר לא השיג עדיין אצלם את היעדים שאני מחפש". גם נתוני התחלואה לפי ערים שפורסמו אתמול מראים כי ברוב הערים החרדיות שיעור הבדיקות החיוביות עדיין גבוה מ-20%.
מאחורי הקלעים התנהל השבוע מאבק בין שתי גישות. גישת שר האוצר ושרי כחול לבן מצדדת בהקלות מיידיות והחזרת עסקים שלא מקבלים קהל במתווה "התו הסגול", לצד הפעלת החינוך לגיל הרך בגילאי 0-6. מנגד, ראש הממשלה והמטה לביטחון לאומי מצדדים בגישה שמרנית יותר, לפיה לא רק שאין להתחיל בהקלות, אלא יש לדון אף באפשרות של החמרת הסגר.
7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
נתניהו רוצה להחמיר, כץ בגישה אחרת
(צילום : אוהד צויגנברג)
7 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת
מאיר בן שבת
ראש המל"ל בן שבת לראשי הרשויות: "יש סימנים לבלימה"
(צילום: אוהד צויגנברג)
גם בעלי גישה זו וגם תומכי הגישה השמרנית מוטרדים ממה שהתרחש ביום כיפור - ושעשוי לחזור על עצמו בשמחת תורה. לכן, ועקב החשש שתוצאות ההתקהלויות במגזר החרדי ייראו רק בין 10 עד 14 ימים לאחר מכן - יש עדיין מי שמעדיף לחכות ולא לאשר הקלות עד אז.
ראש המל"ל מאיר בן שבת אמר בשיחת הזום שלשום עם ראשי הרשויות: "בימים האחרונים ישנם סימנים לבלימה ואולי תחילת התיישרות. זו בשורה טובה אבל אני נאלץ לומר כי זו עדיין לא מגמה מובהקת ומתמשכת, בוודאי על רקע אי היציבות של הנתונים בתקופת החגים. שיעור החיוביים עדיין גבוה ואי אפשר לקיים שגרה ברמה של כמה אלפי נדבקים חדשים ביום, גם לא ברמה של 2,000. זה משול לנסיעה לאורך זמן בשוליים על פי תהום. אפשר להתהפך".
בינתיים, הולכת ומתגבשת הסכמה שלפיה לאחר שלבי ההקלות הראשונים תוכנית הרמזור תהיה זו שתלווה את שגרת הקורונה. האלמנט הדיפרנציאלי יהיה במרכז: ערים אדומות יהיו תחת סגר כזה או אחר, ואילו בערים ירוקות ההגבלות יהיו פחותות בהרבה. עם זאת, כדי לשוב לתוכנית הרמזור יהיה צורך בירידה משמעותית נוספת ברמת התחלואה הכלל-ארצית.
פורסם לראשונה: 23:55, 08.10.20