8 שנים אחרי הגשת כתב האישום, הגיע הבוקר (יום ראשון) לסיומו התיק המרכזי ב"פרשה 512", שעוסקת בארגון הפשיעה של העבריין הבכיר יצחק אברג'יל. הפרשה הסתיימה לבסוף עם מתן גזר הדין של הנאשם האחרון בתיק, תושב אשדוד גולן אביטן (55), שנמלט במהלך המשפט מישראל למרוקו, שם שהה כמה שנים עד שגורש חזרה לארץ והמשפט התחדש. בית המשפט המחוזי בתל אביב, בראשות השופטת גיליה רביד, גזר על אביטן ענישה מחמירה של 15 שנות מאסר בפועל, 3 שנות מאסר על תנאי ופיצוי בגובה 125 אלף שקלים שיחולק בין נפגעי העבירה ומשפחותיהם.
אביטן הורשע בחודש ספטמבר האחרון בסיוע לרצח בגין מעורבותו בפיגוע הפלילי שאירע בשנת 2003 ברחוב יהודה הלוי בת"א, שבו נרצחו שלושה חפים מפשע, וכן באספקת אמצעים לפיצוץ שאירע בכיכר פלומר באותה השנה. בפיגוע, שמטרתו הייתה לחסל את העבריין זאב רוזנשטיין בחנות המרת כספים שנהג לפקוד, נפצעו גם עשרות עוברי אורח תמימים. עם זאת, אביטן זוכה מניסיון רצח בנוגע לניסיון חיסול רוזנשטיין בגני התערוכה, והורשע במתן אמצעים לביצוע הפשע בלבד. הוא זוכה גם משלושת אישומי הרצח בפיצוץ ברחוב יהודה הלוי, והורשע רק בסיוע לרצח.
2 צפייה בגלריה
גולן אביטן מובא להארכת מעצר
גולן אביטן מובא להארכת מעצר
גולן אביטן מובא להארכת מעצר. ארכיון
(צילום: שאול גולן )
בטרם בריחתו למרוקו, במהלך המשפט אביטן נהג להגיע לדיונים מביתו, שבו שהה בתנאי מעצר בית בפיקוח אלקטרוני. בשנת 2018 אביטן ניצל חלון התאווררות שאושר לו, בתנאי מעצר הבית, כשהיה בדרכו לרופא שיניים, אז הסיר את האיזוק האלקטרוני שהיה מוצמד לרגלו באזור פלמחים ונמלט מישראל בדרך שלא התבררה עד היום.
ב-2019 דווח כי הוא נעצר במרוקו, ובהמשך נכלא שם לשלוש שנים בגין עבירות זיוף ומרמה. עם סיום ריצוי עונש המאסר שלו במרוקו, אביטן גורש לישראל ועם הגעתו לארץ נעצר, הואשם והיום נידון למאסר. נגד אביטן מתנהל גם משפט פלילי נפרד שעוסק בבריחתו, ובאוגוסט האחרון הרשיע אותו בית משפט השלום בעבירה של בריחה ממשמורת חוקית ושיבוש הליכי משפט.
2 צפייה בגלריה
"הפיגוע הפלילי" בתל אביב בשנת 2003
"הפיגוע הפלילי" בתל אביב בשנת 2003
זירת הפיגוע הפלילי בתל אביב בשנת 2003
(צילום: מיכאל קרמר)
עם קבלת גזר הדין מסרו עורכי הדין ניסים מרום ושרון הר ציון מפרקליטות מחוז תל אביב כי "הנאשם, שהיה חבר בארגון פשיעה אימתני, סיפק את ערכת ההפעלה למטען שהתפוצץ בשעות היום במקום הומה אדם, רצח שלושה חפים מפשע וגרם נזק רב לרכוש, והכל במסגרת סכסוך עברייני. בית המשפט קבע כבר בעבר כי השימוש במטעני חבלה במסגרת סכסוכים אלה הפך כמעט עד כדי מכת מדינה המצדיקה התייחסות עונשית מחמירה ומרתיעה במיוחד, והעונש שניתן כיום מבטא התייחסות זאת".
עו"ד מירי פרידמןעו"ד מירי פרידמןצילום: מוטי קמחי
עורכת הדין מירי פרידמן, שמייצגת את אביטן יחד עם עו"ד ירון ברזילי, מסרה: "קיבלנו את גזר הדין, ועתה נשקול את צעדינו להמשך. שכולנו נדע ימים טובים יותר".
במסגרת הפרשה, ביוני בשנה שעברה גזר בית המשפט המחוזי בתל אביב שלושה מאסרי עולם ועוד 15 שנה על העבריין יצחק אברג'יל, שהורשע בשלושה מעשי רצח, בעבירות סמים בהיקפי ענק, בעמידה בראש ארגון פשיעה ובעבירות נוספות. בנוסף הוטל על אברג'יל לשלם קנס בסך 1.5 מיליון שקלים למדינה ו-114 אלף שקלים לכל אחת ממשפחות הנרצחים. "זה לא היה שונה מפיגועי הטרור של אז", צוין בגזר הדין. אברג'יל עצמו מערער על גזר הדין.