השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, עלה הבוקר (יום חמישי) להר הבית לרגל צום תשעה באב. "זה המקום הכי חשוב לעם ישראל שבו אנחנו צריכים לחזור ולהראות את המשילות שלנו", אמר בזמן ביקורו, שהתקיים בצל תקופה מתוחה מבחינה ביטחונית, עבר בשקט והסתיים לפי שעה ללא מהומות. בן גביר עדכן מראש את ראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו לבקר במקום. בהמשך עלו להר גם חבר מפלגתו, שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף, וחבר הכנסת עמית הלוי (הליכוד).
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון איתמר בן גביר עלה להר הבית לרגל צום תשעה באב
שר הביטחון איתמר בן גביר עלה להר הבית לרגל צום תשעה באב
בן גביר בהר הבית
"ביום הזה, במקום הזה, חשוב תמיד לזכור - כולנו אחים. ימין, שמאל, דתיים, חילונים", הוסיף בן גביר. "כולנו אותו עם. וכשמחבל מסתכל מבעד לחלון, הוא לא מבדיל ביננו ומפריד ביננו. האחדות חשובה, האהבת ישראל חשובה". השר וסלראוף אמר: "אנחנו נמצאים בתשעה באב בהר הבית, המקום הכי קדוש לעם ישראל. כל היהודים במשך אלפיים שנות גלות התפללו והתחננו להגיע למקום הזה, לעלות להר הבית. בעזרת השם שנזכה לבניין בית המקדש".
מלבד בן גביר עלו הבוקר להר הבית יהודים נוספים, יותר מאלף, לרגל תשעה באב. המשטרה עיכבה שלושה מהם לאחר שהשתחוו במקום.
בפעמים הקודמות - בינואר אחרי הקמת הממשלה ובמאי לרגל יום ירושלים - עורר ביקורו של בן גביר בהר הבית כעס בעולם הערבי, וגם גינוי מצד ארצות הברית.
בחודש מאי מסרה מחלקת המדינה כי עלייתו של בן גביר להר הייתה "ביקור פרובוקטיבי מדאיג, שאליו הוא הוסיף רטוריקה מלבה". בהודעת מחלקת המדינה נכתב כי "אין להשתמש במקומות קדושים למטרות פוליטיות. ארצות הברית תומכת בסטטוס-קוו וקוראת לכל הצדדים לכבד את קדושת המקום". כארבעה חודשים לפני כן, אחרי שבן גביר עלה להר עם הקמת הממשלה, מסרה ארה"ב כי עלייתו היא "פעולה שאינה מתקבלת על הדעת".
2 צפייה בגלריה
שר הנב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף מבקר בהר הבית לרגל צום תשעה באב
שר הנב, הגליל והחוסן הלאומי יצחק וסרלאוף מבקר בהר הבית לרגל צום תשעה באב
וגם השר וסרלאוף עלה הבוקר
(צילום: מנהלת הר הבית)
עליית השרים וחברי הכנסת הבוקר עוררה גינויים בעולם הערבי. משרד החוץ הפלסטיני יצא נגד "הסתערותו של השר הפשיסטי הישראלי בן גביר על מסגד אל-אקצא, בהשתתפות קיצונים מחסידיו". בהודעה שפרסם המשרד הוא ראה בכך "כיסוי ישראלי רשמי לפלישות המתמשכות", ו"התוכנית לייהוד מסגד אל-אקצא". במשרד החוץ הפלסטיני הטילו על נתניהו את האחריות לעלייה הבוקר, וקראו להתערבות בינלאומית, "להגנה על ירושלים והמקומות הקדושים, ובראשם אל-אקצא".
דובר חמאס חאזם קאסם אמר כי עליית השרים וחברי הכנסת הבוקר היא "הסלמה מסוכנת של מלחמת הדת שמנהל הכיבוש נגד ירושלים ומסגד אל-אקצא המבורך". בהודעתו נכתב: "מדובר בפרובוקציה נגד רגשות כל עמנו, אומתנו הערבית והאיסלאמית, וזלזול הכיבוש בעמדה הערבית הרשמית והפופולרית. העם שלנו יגן על זהותו של מסגד אל-אקצא המבורך וישמור על זהותו האיסלמית והערבית, בכל ההקרבות שיהיו, כי אל-אקצא תמיד היה הטריגר למהפכות ולמרד.
"העם שלנו לא יאפשר לכיבוש הישראלי להעביר את תוכניותיו במסגד אל-אקצא, ההיסטוריה מבטיחה שהעם שלנו האמיץ לא יעביר את פשעי הכיבוש נגד המקומות הקדושים בלי תגובה".