ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה היום (רביעי) כי החובה להתקין מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב תיכנס לתוקפה החל מ-1 במרץ 2022. זאת לאחר ששרת התחבורה מרב מיכאלי פנתה בשבוע שעבר אל הוועדה בבקשה לדחות את החלת החובה בשנה - ליוני 2022. במקור, את ההחלטה שהייתה כבר אמורה להיכנס לתוקף קיבלה שרת התחבורה הקודמת מירי רגב.
בוועדה נשמעה ביקורת על בקשת השרה מיכאלי. יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון הצהיר בדיון כי הבקשה לדחות בשנה שלמה לא תתקבל: "נביא מתווה מוסכם ומהיר יותר מבקשת הדחייה שהוצגה פה", אמר.
4 צפייה בגלריה
תינוק כסא בטיחות
תינוק כסא בטיחות
אילוסטרציה
נציגי משרד התחבורה הסבירו בדיון כי שיעור ההצטיידות במערכת ההתראה עד כה נמוך מאוד וציינו כי רק 50 אלף מערכות נרכשו בערוצי השיווק אל מול פוטנציאל של רכישת 800 אלף מערכות כפי שעלה בתהליך החקיקה. "זה רק 6% מהפוטנציאל אז ברור שצריך להתערב", אמרה עינת סגל, מנהלת אגף הרכב במשרד. יש מצאי של 300 אלף מערכות שמהווה 35% מהפוטנציאל ולכן בנקודת זמן זו בעייתי לחייב כשאני לא יכולה לתת את ההזדמנות לכל אחד ואחת לרכוש". סגל לא ידעה להשיב לשאלתו של ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) האם המשרד בוחן דרכים לתמרץ את האזרחים לרכוש את הערכות. לדבריה, "אחת הסיבות שאנחנו רוצות לדחות זה בגלל שבוחנים דרכים לסבסד למשפחות מעוטות יכולת".
נציגת המועצה לשלום הילד מיטל בק אמרה בדיון: "זו תהיה טעות גדולה לדחות מועדים, החלטה שתעלה בחיי אדם. אפשר להציל את הילדים. בשבוע שעבר פעוטה נשכחה ומתה (תאלין כטיב, בת 3) בנסיבות טרגיות. זאת בעיה אקוטית, עשרות ילדים מתו בעשור האחרון. התקנות עשו לק מעבודה וצריך לתת מענה לכל הילדים. מ-2016 אנחנו פונים למשרד התחבורה, אסור לזרוק את העבודה הזאת לפח. לדחות את זה - זה לא יהיה משהו שנסכים לקבל אותו".
לעומתה, עינת שגיא אלפסה מארגון בטרם אמרה: "אנחנו יודעים שילדים במצב סוציו-אקונומי נמוך נמצאים בסיכון גבוה יותר להיפגעות, ובגלל שהמערכות יקרות ולכל ילד צריך לקנות מערכת משלו ולכל רכב, דווקא אלו שזקוקים למערכות יותר מכל לא יכולים לעמוד בה. זה לגרום לציבור גדול להיות עבריין ולכן צריך לדחות מעט ולעשות תהליך בציבור ולהסביר. בזמן הזה יכולים לדבר עם הציבור, להציג את המערכות, ולהסביר את הנושא בצורה יותר עמוקה".
4 צפייה בגלריה
בועז טופורובסקי
בועז טופורובסקי
"אתם עושים צחוק". ח"כ טופורובסקי
(צילום: הדר יואביאן)
כמה מחברי הכנסת זעמו על בקשת השרה מיכאלי לדחות את כניסת התקנות לתוקף. ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), שבכנסת הקודמת עמד בראש הוועדה לבטיחות בדרכים ותמך בהחלת התקנות, אמר: "אין 100 ימים של חסד כשמדברים על בטיחות בדרכים כי אנשים מתים כל יום. בשבוע שעבר ראינו איך ביום שבמשרד התחבורה הודיע שהוא רוצה לדחות את התקנות, מתה תאלין שנשכחה ברכב. אני אמנם בקואליציה, אבל הדברים האלה לא יעברו בשתיקה. יש כאן מחדל של משרד התחבורה. ישבנו, סיכמנו ואתם עושים צחוק. אמרתם שתעבדו עם משרד האוצר על התקציב ולא דיברתם איתו".
גם חברי הכנסת אשר ויבגני סובה (ישראל ביתנו) טענו שמדובר בארכה גדולה מדי ומתחו ביקורת על ההתנהלות. התקנות בנושא היו אמורות להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט והאכיפה הייתה אמורה להתחיל ב-1 בינואר 2022. הקנס הצפוי למי שלא יעמוד בתקנות יהיה 250 שקלים ו-4 נקודות.
4 צפייה בגלריה
תאלין כטיב בת ה3 שנשכחה ברכב ומתה
תאלין כטיב בת ה3 שנשכחה ברכב ומתה
תאלין כטיב. נשכחה ברכב ומתה
השרה מיכאלי אמרה בתגובה להחלטת ועדת הכלכלה: "אני מודה ליו"ר הוועדה ח"כ ביטון אשר קיים את הדיון בהקדם ובצורה מקצועית. אני בטוחה שגם הוא מבין את החשיבות שבהכנסת התקנות לתוקף רק לאחר שקיימת התשתית הראויה לכך. אני סומכת על גורמי המקצוע שיקיימו את ההליך בצורה המקצועית ביותר".
שרת התחבורה לשעבר מירי רגב אמרה היום: "מול ההחלטה המופקרת שקיבלה שרת התחבורה מיכאלי אשר סיכנה את הילדים הנשכחים ברכבים הלוהטים, קמו חברי ועדת הכלכלה של הכנסת שלקחו אחריות ובצורה עניינית וישרה הובילו לקידום מהיר של החלת הרפורמה לשכחת ילדים עוד בטרם הקיץ הבא. אני גאה בהם ומודה להם בשמם של הילדים שחייהם יינצלו בקיץ 2022 ובשנים הבאות - בזכות הרפורמה שקידמנו. קשה להימלט מן המחשבה שניסיונות הדחייה נשענו על שיקולים זרים ולא ענייניי
4 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרות במשרד התחבורה
טקס חילופי שרות במשרד התחבורה
השרה לשעבר האשימה את הנוכחית באחריות למותם של פעוטות. מיכאלי ורגב בהעברת התפקיד
(צילום: לע"מ)
לפי משרד התחבורה, החלטתה של מיכאלי התקבלה אחרי התייעצויות עם גורמי המקצוע. "הדחייה נועדה לבחון את הדרכים החלופיות לאפשר את קיומן של מערכות מסוג זה, תוך התחשבות בצרכי הנהגות והנהגים בהיבטים השונים", נמסר.
לדברי השרה מיכאלי, "ילדות וילדים שנשכחים ברכב זוהי תופעה כואבת ונוראית, ואני קוראת לכל ההורים - התמקדו בילדיכם, והימנעו מהסחות הדעת השונות, ובעיקר מאלה הנגרמות מהשימוש בטלפונים סלולריים. משרד התחבורה שם בראש ובראשונה הצלת חיים כמטרה עליונה. עם זאת, האופן שבו נקבעה התקנה דורש חשיבה נוספת ותיקונים מהותיים כדי שהיא תוכל לממש את מטרתה ולהציל חיים. על כן, החלטתי לפנות לוועדת הכלכלה בבקשה לדחות את כניסת התקנות לתוקף לחודש יוני 2022".
ההחלטה של השרה רגב התקבלה בזמנו בעקבות ריבוי המקרים של ילדים שנשכחו ברכב של הוריהם ומתו כתוצאה מהחום. עם זאת, ההחלטה הובילה לביקורת גדולה בין השאר בשל העלות הגבוהה שלה לציבור, ובשל העובדה שבזמן שהתקבלה ההחלטה עדיין לא היה ברור אילו מערכות בדיוק יותקנו ברכבים. נדגיש כי היום אין כל מניעה להורים שרוצים בכך לרכוש על דעת עצמם מערכת למניעת שכחת ילדים.